1515
Annons

Debatt: Vi moderater säger nej till höghastighetståg i Sverige

Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige, skriver Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, ekonomiskpolitisk respektive trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

Bild:AP

Järnvägen är en grundpelare i transportsystemet och när den brister drabbas både människor och företag. Det irriterar enskilda resenärer som fryser på perrongen i väntan på ännu ett försenat tåg och det försämrar möjligheten att pendla till jobbet. Det slår mot industrin när godstransporter försenas och kostnaderna ökar. Det försämrar svensk konkurrenskraft och därmed förutsättningarna för jobb och tillväxt i hela landet. Vi Moderater ser allvarligt på detta och i vår plan för ett starkare Sverige är välfungerande tågtrafik en viktig byggsten.

Alliansregeringen mer än fördubblade anslagen till järnvägens drift och underhåll, men mer måste göras. Enligt Trafikverket behövs 200 miljarder kronor i underhåll till 2030. Samtidigt måste den totala kapaciteten öka eftersom det blir allt trängre på spåren.

Moderaterna ville utreda möjligheten att knyta samman Sveriges tre största städer med höghastighetsjärnväg. Med ny fakta och bättre kunskap om skicket på befintlig järnväg är det dock nödvändigt att prioritera annat. Vi säger därför nej till en svensk höghastighetsjärnväg, och det av tre skäl.

ºInvesteringskostnaden beräknas till 230 miljarder kronor. Därutöver tillkommer kostnaden för att ansluta järnvägen i södra Sverige till de nya höghastighetsbanorna och förstärkningar av spårkapacitet i anslutning till Stockholm, Göteborg och Malmö. Summan inkluderar inte heller kostnaden för nya stationer. För två tredjedelar av sträckan är beräkningarna dessutom osäkra och allt tyder på att den slutliga kostnaden blir mycket hög. Projektet riskerar att bli en gökunge som tränger ut alla andra viktiga investeringar.

Skenande kostnader innebär att projektet inte kan finansieras inom ramen för en ansvarsfull ekonomisk politik. När regeringen trots högkonjunktur lånar till sina utgifter vore det oansvarigt med ytterligare ofinansierade satsningar på hundratals miljarder kronor.

ºTrafikverkets beräkningar visar att projektet leder till en samhällsförlust på 250 miljarder kronor. Det beror till stor del på att Sveriges befolkning är liten och restidsvinsterna jämfört med dagens tåg- och flygförbindelser inte blir tillräckligt stora. Finanspolitiska rådet, Konjunkturinstitutet, SNS och flera forskare riktar kritik mot att projektet kostar mycket mer än det smakar.

ºHöghastighetsjärnvägen skulle kunna stå klar om cirka 20 år, men Sverige står inför stora samhällsutmaningar kopplat till jobb, integration, klimat och bostäder, som måste lösas nu, inte om 20 år. Konjunkturinstitutet pekar på att höghastighetsbanor inte är ett kostnadseffektivt sätt att minska koldioxidutsläpp från transportsektorn. Framförallt löser höghastighetsbanor inte de problem som resenärerna drabbas av på dagens spår.

Vårt ställningstagande gäller bara själva höghastighetsjärnvägen. Sverigeförhandlingens övriga uppdrag om storstäder, cykel, Östlig förbindelse, järnväg i norr och en ny Danmarksförbindelse bör fortsätta. Nya stambanor mellan Linköping och Järna, den så kallade Ostlänken, ska fortsatt byggas. Men för att minska kostnaderna bör en översyn genomföras, så att dragning och konstruktion anpassas till hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Även Göteborg-Borås som delvis också ligger i nationell plan är en viktig pendlingsregion där järnvägsförbindelserna behöver förstärkas.

Ett nej till höghastighetsbanor är alltså inte ett nej till svensk järnväg, tvärtom. Den regionala pendlingen är avgörande för jobb och tillväxt, men med höghastighetståg riskerar många orter i landet att bli utan stopp. Regional trafik i och omkring Stockholm, Göteborg och Malmö, där det redan är trångt på spåren, riskerar också att trängas undan, vilket skulle påverka vardagen för hundratusentals pendlare i de regionerna. Istället prioriterar vi att bygga ut, rusta upp och uppgradera de delar av järnvägen där behovet och vinsten av investeringar är som störst.

Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet. Det regionala pendlandet och industrins behov av pålitliga godstransporter ska stå i centrum. Fokus bör ligga på de sträckor där kapacitetsbristerna är som störst.

Politisk prestige får inte låsa Sverige till beslut som får följdverkningar i decennier. Nuvarande problem försvinner inte bara för att man lägger pengar på nya projekt.

ULF KRISTERSSON, M

JESSICA ROSENCRANTZ, M


Innehåll från DenacodeAnnons

Allt fler installerar besökssystem – hur säkert är ditt kontor?

Sverige har i regel haft en stor tillgänglighet till arbetsplatser. Det är först när något inträffar som tankar på exempelvis kontorssäkerhet kan växa – något som Fredrik Lindmark, Produktansvarig för besökssystem på techföretaget Denacode menar blev tydligt efter terrorattentatet på Drottninggatan 2017.

– Det gav många företagare en tydlig tankeställare och vi fick många förfrågningar om vårt besökssystem App Entré efter det, säger han.

Säkerhetsfrågan är ständigt på tapeten och många företag rustar för eventuella hackerintrång med hjälp av digitala lösningar. Att säkerheten i den fysiska miljön är minst lika viktig som den digitala är något som allt fler blir varse om – inte minst när revisorer börjar rekommendera ökad säkerhet för företagets anställda utöver en bra företagsförsäkring.

Denacode är ett familjeföretag som sedan starten 2003 skapat IT-verktyg som används av landsting, kommuner och globala företag i olika storlekar. De erbjuder ett tiotal grundprodukter och ett femtiotal anpassningar av dessa för att skräddarsy kundens specifika behov. Att företag inser vikten av att hålla reda på vilka som kommer och går på kontoret, hur man gör om man vill hålla dörren låst men kontoret tillgängligt för medarbetare och leveranser eller möjligheten att öppna dörren på distans och enkelt kunna kommunicera digitalt med besökare gör att intresset för Denacodes besökssystem App Entré är stort.

App Entré effektiviserar kommunikationen

App Entré är ett modernt och stilrent besökssystem för receptioner och kontor som främst riktar sig till små och mellanstora företag. Med ett snabbt fingertryck kan besökaren anropa vem som helst på kontoret direkt från receptionen. Kontakten sker sedan vidare via SMS och e-post, och svar ges direkt tillbaka på skärmen eller till besökarens telefon.

– En iPad monteras i mellandörren eller direkt på receptionsdisken, och i den registrerar sig besökaren. På skärmen kan man få information om de anställdas status, alltså om någon befinner sig i möte eller har gått för dagen. Dessutom samlas data om besöken så att ledningen har statistik att utgå från vid behov, exempelvis på vilka som har vistats i lokalerna under vilka tidsperioder. App Entré förenklar processerna genom en centralstyrd administration. Man kan likna tjänsten vid vår tids hjälp till receptionen – det ger ett trevligt, professionellt och enkelt välkomnande till företaget samtidigt som funktionerna gör det säkrare för de anställda att vistas på kontoret.

Läs mer om Denacode här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Denacode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?