1515

Debatt: Tjejerna borde bli ingenjörer

DEBATT. Sveriges niondeklassare tar nu första steget mot sitt kommande yrke när de väljer gymnasium. Alltför få tjejer väljer teknik, trots att arbetsmarknaden skriker efter ingenjörer.

Mats Påhlsson och Nyamko Sabuni.
Mats Påhlsson och Nyamko Sabuni.

Enbart var fjärde ingenjör är kvinna, och förändringstendenserna i de yngre generationerna är oroväckande låga. På det teoretiska teknikprogrammet på gymnasiet är andelen tjejer runt 16 procent. Fram till 2030 behöver 50.000 personer rekryteras till ingenjörsyrket. Det går inte ihop.

Medan två av tre killar kan tänka sig att bli ingenjör, gäller det bara var tredje tjej. För att förstå varför har vi på ÅF låtit Demoskop undersöka 15-åriga killar och tjejers inställning till teknik och ingenjörsyrket. Redan i den åldern skiljer sig tjejers och killars bild av vad en ingenjör gör.

Intresset för matematik och naturkunskap är ungefär lika stort oavsett kön. Där-emot visar det sig att tjejer har en negativ inställning till begreppen teknik och ingenjör, och en låg kunskap om vilka jobb en ingenjörsutbildning leder till.

Hälften av tjejerna är intresserade av att arbeta med innovation och utveckling, 43 procent skulle gärna lära sig mer om stadsutveckling, och hela 65 procent är intresserade av miljö- och hållbarhetsfrågor. Det är dagens och morgondagens ingenjörskonst.

Ingenjörer digitaliserar sjukvården, är experter på dricksvatten och planerar nya stadsdelar. De är projektledare, börs-vd:ar och specialister. Ingenjörer arbetar med miljö, ljud, ljus, design och infrastruktur – hela tiden med ett fokus på hållbarhet och hur kommande generationer vill leva, bo och transportera sig.

90 procent av tjejerna tycker det är viktigt att göra något som är viktigt för andra. Det är svårt att komma på ett bättre sätt än att till exempel vara med och utveckla hjälpmedel inom sjukvården, trygga miljöer och hållbara hem. Rena vattnet, minska utsläppen och skapa hållbara städer.

För att säkra vår kompetensförsörjning måste vi teknikföretag måste ta ett större ansvar och berätta för unga tjejer om vad vi gör.

Men även samhället i stort har ett ansvar, som föräldrar, politiker och lärare. Drömjobbet för många tjejer finns i ingenjörsyrket – som utvecklare, forskare och ledare. Vi måste gemensamt få dem att förstå varför de ska välja teknik.

 

Mats Påhlsson, divisionschef Infrastructure, ÅF
Nyamko Sabuni, hållbarhetsdirektör, ÅF

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 


Innehåll från GenesysAnnons

Hur man skapar en digital kundservice-strategi inom banksektorn

COVID-19-pandemin har haft en varaktig inverkan på hur kunder interagerar med sina banker. Kunder behöver fortfarande hjälp men är ofta begränsade till att använda digitala kanaler. Hur gör man då för att hjälpa kunder lika bra digitalt?

Konsumenter har redan sedan tidigare ökade förväntningar på kommunikation via digitala kanaler. Ett växande antal konsumenter föredrar numera chatt, sms eller meddelande-appar istället för att inleda sin första kontakt över telefon. Och även e-post är fortfarande en populär metod för konsumenter att interagera med sin bank.

Om du arbetar för en finansiell institution som har kämpat för att hålla jämna steg med all denna förändring är du inte ensam. Här är två viktiga faktorer som kan hjälpa er med framgångsrika digitala kundengagemang.

1. Använd information om kunderna som grund för val av nya kanaler

Att bara skruva på nya kanaler är inte rätt metod. Användandet av nya digitala kanaler misslyckas ofta när designen härrör från dina interna mål och inte tar hänsyn till dina kunders behov. Genesys erfarenhet från att ha samarbetat med många finansinstitut har visat att du kan uppnå resultat snabbare och bättre framsteg när du använder kundfokuserad designteknik.

Att använda en molnlösning för sin kundservice gör det enklare att addera nya kanaler kunderna efterfrågar, vilket möjliggör en strategi som alltid börjar med dina kunders behov. Genesys molnlösning är en allt-i-ett plattform där valen är många och enkla att välja till. 

2. Tänk stort men börja smått

Definiera vilka kanaler som är viktigast för era kunder. Börja där och skapa erfarenhet efter erfarenhet tills dessa val blir en del av ditt varumärke. När ni behärskar grunderna är ni så redo att utforska mer avancerade användningsområden.

Börja till exempel med att bygga förtroende genom att dirigera enkla chattinteraktioner till agenter. När den interaktionen blir naturlig för kunden, fundera på att lägga till co-browsing så att dina kunder kan klicka på knappen ”Dela nu” för att även dela skärm med agenten. Efter det kan även AI-botar hjälpa er med att hantera enklare ärenden, och ge kunden snabba svar.

När du är redo att ta er kundservice till nästa nivå, rulla ut prediktivt engagemang med AI för att förstå och förebygga när en kund ser ut att överge din webbplats. Då kan dina agenter proaktivt nå ut och istället skapa en glad, lojal kund. Det är vid denna tidpunkt som du verkligen kan leverera empati genom alla dina digitala kanaler och skapa exceptionella kundupplevelser.

Läs om de senaste trenderna inom finans-sektorn i e-boken ”Den uppkopplade kundens era”

Om Genesys

Varje år levererar Genesys® över 70 miljarder kundupplevelser åt företag av alla storlekar i över 100 länder. Med hjälp av kraften i molnet och utveckling inom AI hjälper vi till att förbättra kundservice-upplevelser i alla kanaler för våra kunders kunder och medarbetare. Läs mer på www.genesys.com/se eller ring oss på 08-44 68 07 78

 

Mer från Genesys

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Genesys och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?