Debatt: Ställ högre krav på dieselbilar

DEBATT. Den senaste tiden har vi åter hört om dieselbilens nackdelar i stadstrafik, främst i form av kravöverskridande utsläpp av hälsofarliga kväveoxider.

Bild:Lars Owesson

Nedsmutsande bilar förbjöds tillfälligt i Oslo den 17 januari. I Frankrike märks bilar utifrån utsläpp av hälsovådliga avgaser. Även i Sverige är åtgärder för att komma till rätta med problematiken på gång, men ingen av dem löser problemen snabbt. Att därtill ställa om transportsektorn och nå miljömålsberedningens mål att minska utsläppen från inrikestransporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 års nivå, kräver en mängd åtgärder och steg.

Dieselbilar klarar inte de utsläppskrav som ställs i det gällande regelverket Euro 6. I drift kan utsläppen vara upp till tio gånger högre än kraven, oftast för att testförhållandena inte är representativa för hur bilar faktiskt används. Resultatet blir sämre luftkvalitet i städer och hälsoproblem med ökade kostnader för sjukvård.

Trafikens utsläpp av hälsovådliga avgaser som kväveoxider och partiklar har beräknats orsaka så mycket som upp till 1.300 förtida dödsfall per år. Det kan jämföras med direkta dödsfall i trafiken som planat ut till under 300 per år.

Åtgärder som nya bestämmelser kring miljözoner i städer kommer att bidra till förbättringar – men dröjer. Risken är stor att de hårdare kraven inte kommer att gälla för bilar som säljs före 2019, dessutom att miljözonsbestämmelserna sätter ribban för lågt.

Det krävs kraftfulla styrmedel för att påskynda omställningen av fordonsflottan. Men i väntan på att bilar som drivs med enbart el eller vätgas blir tillgängliga för en bredare allmänhet finns bilar som kan drivas med biogas. De kostar inte mer än dieselbilar och har utsläpp som ligger långt under kraven för bensinfordon. En biogasbil drivs med ett förnybart, lokalproducerat drivmedel från till exempel insamlat organiskt avfall, rester från livsmedelsproduktion, avloppsslam eller skogsindustri, vilket är en vinst både för klimatet och miljön.

Vi föreslår tre åtgärder som kan bidra till att skapa hållbar luftkvalitet och minskad klimatpåverkan i våra städer.

1) Ställ krav i upphandlingar på att för-nybara drivmedel som inte försämrar luftkvaliteten (el, biogas, vätgas) måste användas där de är tillgängliga.

2) Om dieseldrift är nödvändig – ställ krav i upphandlingar för trafik i städer att fordonen ska uppfylla rejäla krav (Euro 6c, med krav på att utsläppsgränser upprätthålls i verklig drift).
3) Dra lärdom av Frankrike och gör skillnad på diesel, gas och elbilar i kommande miljözonsbestämmelser.

Med dessa krav blir stadsluften betydligt bättre och skyndar på utvecklingen mot framtidssäkra bilar som drivs med el, biogas eller andra förnybara och hållbara drivmedel. Men det krävs mer i närtid för att nå de politiska målen.

Anna Grauers, affärschef, Eon Biofor Sverige AB
Pernilla Winnhed, vd, Energiföretagen
Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige AB
Anders Johansson, vd, Westport AB

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 4.000-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?