1515

Christofer Fjellner: Bryt fackets maffiametoder

REPLIK. Hamnfyran hävdar (Di 30/5) att de har lagt fram konstruktiva förslag som kan lösa konflikten i Göteborgs hamn och att det inte behövs förändrade konfliktregler på den svenska arbetsmarknaden.

Christofer Fjellner.
Christofer Fjellner.Bild:TT

Men det är uppenbart osant, eftersom Hamnarbetarförbundet inte har tecknat ett enda kollektivavtal sedan det bildades. Förbundet har en lång historia av konflikter och skyr inga medel för att få sina krav tillgodosedda.

De som har stött på och haft att göra med Hamnarbetarförbundet vittnar om hårresande berättelser som det är svårt att ens föreställa sig förekommer på svensk arbetsmarknad. De påminner mer om maffiametoder hämtade från en amerikansk film. Här är några exempel:

* Vid tidigare förhandlingar har det förekommit hot mot arbetsgivarna, några vittnar om att de till och med fått däcken sönderskurna på sina bilar.

* I Facebookgrupper har bilder på och kontaktuppgifter till hamnarbetare lagts upp som beskrivs som illojala när de inte stöder Hamnfyrans agerande.

* Några av våra största exportföretag tvekar inför att uttala sig i medierna om hur de drabbas av konflikten av rädsla för att få sitt gods förstört i svenska hamnar.

* När ett fartyg kommer in och måste lastas av efter arbetstid, kräver ibland facket så kallad kajförhandling och vill då ha något som har kommit att kallas ”raketen”, vilket innebär att lönen för varje övertidstimme ökar exponentiellt.

Hamnarbetarförbundet är inte heller den här gången intresserat av att hitta en lösning på konflikten. I sådana fall hade man gjort det. För under tiden förbundet bråkat i hamnen har Sveriges hamnar och Transport tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal för hamn- och stuveriarbetare.

Den nuvarande konflikten är bara toppen på ett isberg och Hamnfyran har utnyttjat situationen många gånger tidigare. Lagstiftningen måste ändras så att fackförbund inte kan strejka när arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal. Om detta är en del av vad som kallas den svenska modellen är det ingenting att vara stolt över. Tvärtom är det någonting vi måste göra oss av med.

Christofer Fjellner, Europaparlamentariker (M)

 

Läs Christofer Fjellners första artikel här.

Läs Hamnfyrans artikel här.

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?