ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Bjørn Kjos: Flygskatt hotar Arlanda

  • DÅLIG ERFARENHET. Både Danmark och Nederländerna har prövat en nationell flygskatt och sedan avskaffat den. Sverige bör inte göra samma misstag, varnar Bjørn Kjos. Foto: Jessica Gow

DEBATT. Flygskatten kommer att innebära stor ekonomisk förlust för Sverige. På spel står möjligheten att göra Arlanda till ett stort nav för långdistanstrafik, skriver Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.

I både den flygstrategi och exportstrategi som regeringen har presenterat betonas vikten av ökad tillgänglighet, ökad turism, ökad export och behovet av fler direktlinjer till tillväxtländer. Att samma regering förespråkar införandet av en flygskatt, som kommer att få rakt motsatt effekt i form av minskad tillgänglighet, färre turister, minskad ekonomisk tillväxt och färre jobb är obegripligt.

Det övergripande målet med en svensk flygskatt är minskad miljöpåverkan. Men i den utredning som regeringen mottagit, ”En svensk flygskatt”, framgår det att en flygskatt bidrar ytterst marginellt till minskad miljöpåverkan och att en flygskatt totalt sett skulle kunna leda till ökade koldioxidutsläpp. Utredningen visar samtidigt att en flygskatt skulle ha negativ inverkan på tillgängligheten eftersom knappt lönsamma linjer kommer att läggas ned och nya planerade linjer i stället läggs i andra närliggande länder.

De närmare 2 miljarder kronor per år som en flygskatt beräknas inbringa till statskassan måste ses i relation till de många fler miljarder kronor som Sverige går miste om i förlorade intäkter när tillgängligheten till och från Sverige kraftigt försämras.

Med en beställning på flera hundra nya flygplan vill Norwegian gärna satsa betydligt mer på Sverige och lansera många nya direktlinjer till långväga destinationer som aldrig tidigare funnits. Vi vill bidra till regeringens mål om ökad tillgänglighet och skapa fler direktlinjer till tillväxtländer. Men med en flygskatt kommer vi med största sannolikhet att lägga nya linjer någon annanstans. Vill Sverige verkligen gå miste om möjligheten att göra Stockholm–Arlanda till norra Europas nav för långdistanstrafik mellan Asien och USA?

Att minska flygets påverkan på miljön är oerhört viktigt och något som alla flygbolag är överens om, men att införa en flygskatt är helt fel väg att gå och bidrar heller inte till miljön. Globala problem kräver globala lösningar och en nationell flygskatt är en dålig lösning på ett problem som berör hela världen.

I väntan på alternativa bränslen är det betydligt mer effektivt att ha incitament att satsa på nya och moderna flygplan. Nya flygplan drar betydligt mindre bränsle (upp till 20 procent) och släpper ut betydligt färre miljöfarliga ämnen än gamla plan. Med en genomsnittsålder på 3,6 år har Norwegian en av de mest moderna och miljöanpassade flygplansflottorna i världen.

Beräkningar på Norwegians trafik i Sverige under 2016 visar att en flygskatt skulle innebära en kostnadsökning på närmare 400 miljoner kronor, en orimlig kostnad för en bransch med redan extremt låga marginaler. En möjlig direktlinje mellan Göteborg och New York med två avgångar i veckan skulle kosta närmare tio miljoner extra per år med en flygskatt, en kostnad som omöjliggör en sådan satsning.

Det finns flera länder i Europa som har haft en flygskatt men som tagit bort den eftersom den fick stora negativa konsekvenser för landets ekonomi. I Nederländerna avskaffades flygskatten redan ett år efter att den infördes eftersom landets BNP minskat med 11 miljarder kronor och i Danmark avskaffades flygskatten eftersom många resenärer istället flög via Sverige.

Flygskatten kommer utan tvekan slå hårt mot jobb och tillväxt samt försämra Sveriges tillgänglighet. Detta kommer att drabba de norra delarna av landet extra hårt. Norwegian presenterade nyligen en ny linje mellan Stockholm och Skellefteå som en del i vår satsning på det svenska inrikesflyget. Med en flygskatt kommer den linjen tillsammans med våra övriga inrikeslinjer att få svårare att behålla sin nuvarande kapacitet och i värsta fall tvingas vi flytta kapaciteten till andra marknader.

I en rapport som Norwegian har tagit fram så påvisar vi att antalet utländska besökare som reser till Sverige med Norwegian genererar hela 6,5 miljarder kronor i ökad omsättning per år och att 13 000 nya jobb skapas. Norwegian vill mångdubbla dessa siffror genom att satsa ännu mer på Sverige och vi har förutsättningarna för att bidra till den ökade tillgänglighet som regeringen önskar.

I stället för att införa en flygskatt, låt oss få bidra till att knyta samman Sverige med världen med förbättrad tillgänglighet och ökad ekonomisk tillväxt som resultat.

 

Bjørn Kjos, vd och koncernchef, Norwegian

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies