1515

Bertil Moldén: Dessa vägbyggen slås ut av snabbjärnvägen

DEBATT. Regeringens besked innebär att höghastighetsbanan ska prioriteras utan att några särskilda pengar anslås. Det innebär att angelägna väg- och järnvägsprojekt riskerar att trängas undan. Och det är inte ens säkert att snabbtåget är bra för klimatet, skriver Bertil Moldén.

KRITISK. Bygget av nya stambanor hotar viktiga infrastrukturprojekt, anser Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
KRITISK. Bygget av nya stambanor hotar viktiga infrastrukturprojekt, anser Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.Bild:Jessica Gow

Samtidigt som det är glädjande att regeringen ökar satsningarna på transportinfrastrukturen och betonar att det är de transportpolitiska målen som är utgångspunkten finns två saker som oroar i regeringens budgetproposition. Dels fördelningen av underhållspengar mellan det lilla järnvägsnätet och det stora vägnätet. Dels vad regeringen menar med att säga ja till höghastighetståg utan att anslå några nya pengar.

I Sverige finns bara 16.500 kilometer räls men hela 217.000 kilometer väg. Över 80 procent av allt gods transporteras med lastbil och nästan allt på korta sträckor där spårbunden trafik inte kan konkurrera.

För persontransporter är vägtrafiken än mer dominerande. Resandet på väg – 124 miljarder personkilometer per år – är tio gånger större än resandet på räls. Och då räknas inte ens gång- och cykeltransporter som ju också sker på väg. Trots det så riskerar nu statens kostnader för underhåll att bli nästan lika stora för de båda trafikslagen genom den föreslagna extrasatsningen på järnvägsunderhåll. Detta är en samhällsekonomiskt orimlig fördelning.

Det stora hotet mot vägtrafiken, samhällets blodomlopp, är dock det märkliga beskedet att säga ja till höghastighetståg utan att anslå några nya pengar. Det innebär ju att pengarna måste tas genom att stoppa andra projekt. För att inse vidden av undanträngningen listas här projekt som tillsammans kostar knappt hälften av höghastighetsbanan och som måste omprövas om pengarna ska gå till höghastighetstågen:

  • Upprustning och mötesseparering av E4 från Härnösand och norrut förbi Skellefteå, inkl förbifarter vid Härnösand, Örnsköldsvik och Skellefteå.
  • Dubbelspår järnväg Gävle-Sundsvall.
  • Dubbelspår järnväg Falun-Borlänge.
  • Upprustning Rv 70/E16 Dalarna.
  • Mötesseparering E18 Karlskoga.
  • Fyrfältsväg E18 Västerås-Köping, Västmanland.
  • Mötesseparering Rv 56 Gävle-Uppsala län, Gävleborg.
  • Fyrspår järnväg Uppsala-Märsta.
  • Östra länken, komplett ringled runt Stockholm.
  • E22-paketet – Förbifart Norrköping, fyrfältsväg Kalmar-Oskarshamn med elförsörjning m.m.
  • E6 Skåne ytterligare körfält Alnarp-Löddeköpinge.
  • E6 Tunnel Trelleborgs hamn.
  • Järnväg Skåne, Västkustbanan tunnel Helsingborg-Maria.
  • Järnväg Skåne dubbelspår Malmö-Trelleborg.
  • Järnväg Skåne dubbelspår Hässleholm-Kristianstad.
  • Sjöfart, nya slussar Trollhätte kanal.

Det är också märkligt att man fortsätter försöka motivera de enorma kostnaderna med klimatargument. Det är väl utrett att utsläppen från byggskedet är så stora att det är tveksamt om man ens kan komma tillbaka till plus/minus noll på lång sikt. Framför allt är det helt omöjligt om vägtrafiken blir fossilfri 2050, vilket är ett allmänt accepterat mål.

Det kan inte vara rimligt att genom den indexuppräknade dieselskatten plus en kilometerskatt skapa världens högsta skattebelastning för att transportera varor till och från företag utanför de svenska storstäderna och samtidigt satsa enorma subventioner på att en liten grupp höginkomsttagare ska kunna åka tåg lite fortare än idag mellan våra storstäder.

 

Bertil Moldén, vd, Bil Sweden


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?