1515

Bankföreningen: Polisen måste ta över ansvaret för körkorten

DEBATT. Det är för lätt att få ett körkort utfärdat. Utländska körkort kan bytas mot svenska utan identitetskoll. Och med ett körkort kan man få ut ett bank-ID. Nu måste regeringen agera, skriver Hans Lindberg och Peter Göransson.

LÅT POLISEN TA ÖVER. Bankerna kan inte ta det samhällsansvar som förväntas så länge körkorten utfärdas på ett så osäkert sätt, anser Bankföreningen.
LÅT POLISEN TA ÖVER. Bankerna kan inte ta det samhällsansvar som förväntas så länge körkorten utfärdas på ett så osäkert sätt, anser Bankföreningen.Bild:Jonas Ekströmer

I Sverige utfärdas varje år tre miljoner id-handlingar från fyra olika utfärdare. De största utfärdarna är Transportstyrelsen (körkort) och Polisen (Nationellt id-kort och pass) som tillsammans står för omkring 90 procent medan Skatteverket (id-kort) och bankerna (SIS-kort) står för cirka 5 procent vardera. Kraven för att utfärda en id-handling varierar.

Exempelvis kan en person med utländskt körkort få ett svenskt körkort utan att personens identitet har fastställts. Många id-handlingar kan lätt förfalskas och vem som helst kan på ett par minuter hitta erbjudanden på internet om falska svenska legitimationer för några hundralappar.

Utöver utfärdarnas olika krav för att ansöka om en id-handling saknas en funktion för kontroll av id-kort. Att enkelt kunna kontrollera om en id-handling är giltig eller stulen är en förutsättning för att minska identitetsstölder. Bedrägeribrotten kostar samhället mångmiljardbelopp varje år och är ett växande samhällsproblem.

Den största skadan för samhället är dock inte ekonomisk – den är att tilliten i samhället riskerar att urholkas. Ökande oro och risk för terrorattentat understryker behovet av att terrorfinansiering försvåras.

Det kan verka motstridigt att kontrollen av fysiska id-handlingar blir viktigare i takt med ökad digitalisering. Bankerna har dock lagkrav på sig att kontrollera kunders identitet och som Sveriges i särklass största utfärdare av e-legitimationer (Bank-ID) följer ett samhällsansvar. Den fysiska id-handlingen är alltid utgångspunkten för att utfärda en e-legitimation. Samtidigt kvarstår svårigheten att kontrollera en id-handlings äkthet. En erfaren banktjänsteman har i dag svårt att avgöra om en id-handling är äkta eller falsk eftersom förfalskningarna är så skickligt gjorda och kontrollmöjligheterna mot utfärdarna är begränsade.

För att komma till rätta med säkerhetsbrister och de olika kraven för att utfärda en id-handling behöver en nationell gemensam utfärdandeprocess införas – kraven för att utfärda exempelvis ett körkort ska vara de samma som kraven på att utfärda ett pass. Om en gemensam utfärdandeprocess inte kan uppnås så bör antalet utfärdare minskas.

Mot bakgrund av dessa brister har Brottsförebyggande rådet, Skatteverket och Polisens nationella bedrägericenter efterlyst ett mer samlat grepp om svenska id-handlingar. För bara några veckor sedan presenterades regeringens utredning av bedrägeribrott mot det offentliga. Utredningen pekar på Riksrevisionens och Ekonomistyrningsverkets bedömning som visar att bedrägeribrott mot välfärden kan handla om 10–20 miljarder kronor årligen i förlust för det offentliga. Utredningen landar därför i att regeringen bör vidta åtgärder för att samla utfärdandet av id-handlingar. Utredningen vill ”att man tar ett samlat grepp om dessa frågor genom att minska antalet utfärdare av identitetshandlingar och koncentrera ansvaret för utfärdande till en myndighet”.

Svenska Bankföreningen presenterade redan 2015 en målbild för regeringen avseende svenska id-handlingar. I korthet går den ut på att antalet utfärdare minskas och att Polisen tar det fulla ansvaret i Sverige för att utfärda id-handlingar. Regeringens svar var då att hänvisa till två utredningar: betaltjänstutredningen och utredningen av bedrägeribrott mot det offentliga. Nu har båda utredningarna redovisat sina uppdrag. Det saknas därför skäl för regeringen att inte agera.

En förändring på det här området är bra för konsumenter, välfärd, handel och banker. Förändringen som behövs är att regeringen ser till att samla ansvaret för utfärdande av Wid-handlingar till Polisen. Anders Ygeman har redan lovat att se över frågan men ännu har ingenting hänt. När stöd nu även finns i regeringens utredningar, undrar vi vad som fortfarande hindrar honom och regeringen från att agera.

 

Hans Lindberg, vd, Svenska Bankföreningen
Peter Göransson, ansvarig, operativa risker, Svenska Bankföreningen

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från ValtechAnnons

Vad driver tillväxten i framtidens detaljhandel?

Begravningen av de fysiska butikerna har lyckligtvis ställts in men den fysiska butiksupplevelsen måste ändras för att bättre återspegla konsumenternas behov och förväntningar. Teknik, ökad varumärkeslojalitet och kopplingen mellan den fysiska och digitala upplevelsen är några nyckelord för en framtidssäker detaljhandel, avslutar den globala digitala byrån Valtech i sin senaste rapport.

Att skapa framtidens handel handlar till stor del om att skapa bättre upplevelser för konsumenten men även om att använda ny digital teknik och data för att möjliggöra personligare upplevelser som skapar värde för både företag och kunder. För att komma dit krävs ett datadrivet arbetssätt, snabbare processer och en högre grad av experimenterande kring lösningar i butik och online. 

– Den digitala transformationen handlar om att kombinera kunskap kring teknik, konsumenternas behov och affärsmodeller. Att förstå hur förändrade beteenden och framtida trender påverkar företag, konsumenter och samhället. Klimatet är ett bra exempel. Konsumenternas ökade fokus på sitt klimatavtryck bör påverka företagens strategier och handlingar. Därför är det avgörande att implementera strategier runt hållbarhet, så som recommerce av produkter, säger Pontus Persson, Senior Strategy and Transformation Advisor, Valtech.

Ladda ner en gratis version av rapporten här

Förutse inte - försök förstå

Ingen kan förutsäga men alla företag bör försöka förstå framtiden. Med fokus på detta har Valtech skapat Valtech Future Studio där man fokuserar på forskning och utveckling, samt riktad innovation. Man investerar i kunskap, framtidsscenarier och framtagning av prototyper för att hitta långsiktiga lösningar på framtidens utmaningar. 

– Genom R&D och riktad innovation med fokus på framtidens teknik och genom att skapa framtida scenarier vill vi visa hur tekniken skapar möjligheter för dem och deras kunder.

Fem trender för framtidens retail

Valtech har tagit fram två framtidsscenarier för detaljhandeln. Ett där fysiska butiker växer och ett där de minskar, samt lösningar för hur man kan öka intäkt, lojalitet och skapa bättre kundupplevelser i dessa. Här syns fem tydliga områden som kommer att påverka framtidens retail:

1) En omdaning av den fysiska butikens roll
Förändrade konsumentbeteenden ställer krav på att den fysiska butiken ser över sin roll och sitt koncept med hjälp av digital teknik.

2) Personaliserad köpupplevelse
Den ökande e-handeln innebär en förväntan på en personlig och anpassad upplevelse även i den fysiska butiken.

3) Minska gapet mellan fysiskt och digitalt
Förbättra den fysiska handeln genom ny digital teknologi som exempelvis AR, IoT, sensorer och ansiktsigenkänning i kombination med en kundprofil berikad med data.

4) Konsumentupplevelse skapar lojalitet
Retail går från fokus på transaktion till fokus på att skapa en upplevelse i både fysisk butik och e-handel för att bygga relationer och vinna kundlojalitet. 

5) Virtuella konsultationer
– Personaliserad rådgivning från en fysisk person eller en sofistikerad AI-driven avatar ger en högre grad av service online och i butik, avslutar Pontus Persson.

Läs fler exempel på transformationer här 

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå som arbetar med affärstransformation med kunder som L’Oreal, MAC Cosmetics och BMW. Valtech Future Studio är en del av Valtech som fokuserar på R&D och innovation inom teknik i framkant. Valtech grundades 1993 och har närmare 4000 anställda med olika kunskaper på 51 kontor i 18 länder.

www.valtech.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Valtech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?