ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Även M bör bejaka handel i Östersjön

  • Foto: TT/Montage

I måndags meddelade Nord Stream 2 att man kommit överens med fem europeiska energibolag om medfinansiering genom lån av gasledningen genom Östersjön, från Ryssland till Tyskland.

 

 

Bolagen som går med är franska ENGIE (153 000 anställda, 660 miljarder kronor i omsättning), OMV (ett av Österrikes största företag, 22 000 anställda), holländska Shell (världens största petroleumbolag), Uniper, i huvudsak tyskt, 14 000 medarbetare, stora i Sverige, samt tyska Wintershall, dotterbolag till BASF, världens största kemikoncern.

De fem bolagen ska finansiera hälften av de 95 miljarder kronor som projektet väntas kosta. Deras medverkan är ett tydligt kvitto på att de juridiska frågetecknen nu börjar rätas ut sedan EU-kommissionen tidigare i vintras meddelade att Nord Stream 2 inte strider mot EU:s energiunion.

Talespersoner bakom Nord Stream 2 har hela tiden hävdat att gasledningen är ett kommersiellt projekt och inte en geopolitiskt driven investering. Det kan man ha synpunkter på.

Men vad som nu är obestridligt är att fem viktiga energiföretag i EU vill göra gemensam sak med ryska statligt ägda Gazprom och investera mycket kapital för att säkra leverans av naturgas.

Som signatär av havsrättskonventionen har Sverige ingen laglig rätt att hindra andra länders företag från att lägga ledningar på svensk ekonomisk zon. Det har alla förstått utom möjligen Moderaterna.

Vad oppositionen har kvar att begripa är att Östersjöstater, särskilt de som har undervattensledningar kors och tvärs över hela havet, inte ska försöka sabotera eller försena projektet genom att vägra konsortiet tillträde till svenska hamnar.

Det är ett uruselt prejudikat för framtida samarbete i norra Europa och kommer i värsta fall att hindra svenska aktörer från att dra ledningar.

Rusta gärna flottan, gå med i Nato, köp missilförsvar, bjud in fler amerikanska generaler till den magra gotländska tallskogen, stationera en ubåt i Karlshamns hamn, men håll fast vid internationell lag och bejaka handel och fria farleder.

Svenskar, danskar och ryssar har ägnat århundraden åt att försöka stoppa varandras varuleveranser genom Östersjön. Det är ingen styrkeposition att försöka göra det igen.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies