1515

Arvid Åhlund: Lyft debatten om falska nyheter nu

LEDARE. Den senaste veckan har ett fabricerat videoklipp med Barack Obama cirkulerat som är så verklighetstroget att det inte går att skilja från äkta vara.

FALSK OBAMA. Forskare har framställt ett fejkat videoklipp med den före detta presidenten. Låtsas-Obama är till höger i bild.
FALSK OBAMA. Forskare har framställt ett fejkat videoklipp med den före detta presidenten. Låtsas-Obama är till höger i bild.

Klippet skvallrar om vart vi är på väg. Det borde oroa alla som värnar en konstruktiv samhällsdebatt, fri från låtsasnyheter, lögner och förtal.

Svenska politiker gör gott i att ta tag i de falska nyheterna redan nu, särskilt mot bakgrund av lojheten inför digitala säkerhetsfrågor som it-läckan på Transportstyrelsen blottlagt.

Inför valet i Frankrike i våras översköljdes väljare av påhittade historier. En fjärdedel av alla politiska nyheter som delades på Twitter under valrörelsen var falska, enligt en studie vid Oxford. Ofta gick de att spåra till Ryssland.

I USA delades falska nyheter i högre utsträckning än traditionella inför valet i fjol och i Kenya, där val hålls på tisdag och nio av tio invånare numera har internet i mobilen, är fejknyheterna så omfattande att Facebook och Google de senaste dagarna tvingats vidta åtgärder.

Desinformationen kommer inifrån och utifrån, från pojkrum och underrättelsetjänsternas högkvarter. Ryssland nyttjar den med särskild finess.

Syftet är att nöta ner förtroendet för andra länders institutioner genom att så tvivel. Yttre hot stärker känslan av samhörighet, desinformation urholkar den. Varför angripa militärt när man kan destabilisera inifrån, som en rysk general uttryckte saken 2013.

I Tyskland, där val hålls nästa månad, lagstiftade man mot fejknyheter i april. Plattformar som inte städar upp bötfälls. En liknande lösning borde diskuteras i Sverige.

Det lär inte lösa problemet – för det krävs mer omfattande åtgärder tillsammans med andra länder – men skulle sända en viktig signal. Problemet gäller demokratins grundfundament och borde behandlas därefter. En robust debatt är nog så viktig för att informera om riskerna.

I Sverige är tilliten till samhällsinstitutioner fortfarande relativt intakt. Den fungerar som ett immunförsvar, men är också själva måltavlan.

Valrörelsen ser ut att bli den tuffaste på länge. Låt inte meningsmotsättningar övergå i misstro. Det är en idealisk grogrund för falska nyheter.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?