1515
Annons

Arvid Åhlund: Låt Hultqvist sitta kvar – för säkerhets skull

LEDARE. Tomas Ramberg fick rätt. Ekots politiske kommentator förutspådde att Stefan Löfven skulle försöka parera oppositionens misstroendeförklaring genom att ta strid för Peter Hultqvist. 

Peter Hultqvist.
Peter Hultqvist.Bild:Martina Huber

Så blev det och alliansen satte hårt mot hårt.

Troligt är att Hultqvist nu vandrar samma väg som Anders Ygeman, vidare till andra uppgifter. Det är inte heller uteslutet att Stefan Löfven själv väljer att avgå. 

Hur Anna Kinberg Batra och övriga oppositionen väljer att agera då är oklart. Alliansen är skickligare på att prata ihop sig i sak- än i maktfrågor.

Försvarsministerns – liksom övriga berörda statsråds – agerande i samband med säkerhetsläckan på Transportstyrelsen förtjänar utan tvivel kritik.

Det gör alliansens också, av ett enkelt skäl.

It-skandalen på Transportstyrelsen är ytterst en säkerhetsfråga. ”Statsråden har försummat sitt ansvar, det kan ha hotat rikets säkerhet”, som Annie Lööf sammanfattade borgarnas hållning i onsdags.

Resonemanget kan ifrågasättas. Både Säpo och Försvarsmakten har förtydligat att läckan på Transportstyrelsen inte skadat rikets säkerhet konkret.

Riksdagen har rätt att rikta misstroende mot vilken minister den vill, men att göra det mot försvarsministern med hänvisning till landets säkerhet är inte logiskt.

Det säkerhetspolitiska läget är kraftigt försämrat. Ryssland och Kina genomför just nu en gemensam militärövning i Östersjön. Sverige inleder en egen – Aurora 17 – tillsammans med USA och flera grannländer i september. Därtill är ett nytt luftförsvar under upphandling.

Att rikta misstroende mot försvarsministern av politiska eller principiella skäl är – givet dessa omständigheter – oansvarigt; det riskerar att äventyra den nationella säkerhet alliansen säger sig värna.

”Kritisera objektivt: om det hade varit förfärligt om motståndaren gjort som de du gillar så har de du gillar gjort fel”, skrev GP:s politiska redaktör Alice Teodorescu på Twitter i veckan.

Det är en bra förhållningsregel. Är det rikets säkerhet alliansen månar om bör de låta misstroendet bero.


Ygeman kritisk till hanteringen av it-skandalen

Statsministern borde ha fått information tidigare, främst av sin statssekreterare, om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen. Regeringen borde också tidigare ha berättat utåt om den, anser förre inrikesministern Anders Ygeman (S).

Anders Ygeman.
Anders Ygeman.Foto:Ari Luostarinen/TT

"Vi borde samlat ha beskrivit vilka fel som hade begåtts på Transportstyrelsen och åtminstone en del av de konsekvenser det kunde leda till och vari felen bestod", sade Ygeman i en paus mellan KU:s öppna och slutna utfrågning med honom i granskningen av regeringens hantering av händelserna på Transportstyrelsen.

Ygeman säger att han tror att bilden av skandalen hade blivit en annan om regeringen mer samlat och något tidigare än vad som skedde förra sommaren hade informerat öppet om händelserna. Sättet det gjordes på ledde till, enligt Ygeman, att utomstående kunde misstänkliggöra regeringen för att mörka vad som skett.

En annan brist i regeringens hantering, enligt Ygeman, var att statsministern och dåvarande statsrådet med ansvar för Transportstyrelsen, Anna Johansson (S) var bland de sista i regeringen, som fick vetskap om händelserna. De fick båda veta först i januari 2017, ett och ett halvt år efter det att de första uppgifterna kom från Säpo till justitiedepartementet.

Anders Ygeman anser att ansvaret för den sena informationen till Löfven och Johansson låg på deras respektive statssekreterare, Emma Lennartsson och Erik Bromander och inte på honom eller hans statssekreterare, Ann Linde.

Lennartsson avgick förra sommaren eftersom hon själv anser att hon borde ha informerat statsministern tidigare. Bromander slutade 2016, efter kritik mot vidlyftigt och dyrt resande, inte på grund av it-skandalen.

Men både Ygeman och Anna Johansson, som också frågades ut i KU på torsdagen, hävdar att vare sig regeringens informationsbrister eller hantering av skandalen har gjort skadan värre.

De hävdar också att ansvaret för bristerna ligger på Transportstyrelsen och dess sparkade generaldirektör Maria Ågren. Ågren beslutade 2015 att bryta mot tre lagar som ska skydda att uppgifter hamnar i orätta händer. Hemliga och känsliga uppgifter röjdes när Transportstyrelsen lade ut it-drift av viktiga register på entreprenad utomlands.

Mycket allvarligt och närmast osannolikt, sade Anna Johansson (S), i KU om bristerna på Transportstyrelsen.

Anders Ygeman var inrikesminister till i augusti förra året men fick som Johansson avgå när oppositionen hotade med misstroendeomröstning mot dem.

"Jag tycker i vart fall att oppositionen borde ha inväntat sin egen granskning i KU och den utredning som justitierådet Thomas Bull har gjort för att ha mer underlag för ett misstroendekrav", säger Ygeman.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?