1515

Arvid Åhlund: Hesa Fredrik - en varningssignal

LEDARE. Häromveckan skuggade ryskt stridsflyg ett svenskt signalspaningsplan på meteravstånd i internationellt luftrum. Ryssland och Kina planerar en gemensam militärövning i Östersjön senare i år. 

Polisens och MSB:s hemsidor kraschade i söndags efter att larmsystemet Hesa Fredrik gått igång i Stockholm av misstag.
Polisens och MSB:s hemsidor kraschade i söndags efter att larmsystemet Hesa Fredrik gått igång i Stockholm av misstag.

”Det är viktigt att ta in att vi har ett försämrat läge”, underströk försvarsminister Peter Hultqvist i en intervju i juni.

Det är därför förståeligt att invånare i Stockholms län undrade när Hesa Fredrik – eller ”Viktigt meddelande till allmänheten” som varningslarmet heter formellt – började ljuda på söndagskvällen.

Det framgick senare att det rörde sig om ett falsklarm – dock först efter att flera viktiga informationskanaler kollapsat på grund av överbelastning.

SOS Alarm, som sköter Hesa Fredrik men inte hörde larmet själva eftersom de sitter i ett bergrum, meddelade visserligen misstaget via Sveriges Radio efter elva minuter. Krisinformation.se – en statlig webbplats som har till uppgift att informera allmänheten i krislägen – twittrade ut en liknande rättelse ungefär samtidigt.

Det hjälpte uppenbarligen föga. Få lyssnar på Radio P4 klockan tio på kvällen och Twitter har färre användare än text-tv.

Istället ringde oroliga stockholmare ner SOS Alarm, som kraschade. Det gjorde även polisens och MSB:s respektive hemsidor.

Iréne Svenonius, moderat finanslandstingsråd och ytterst ansvarig politiker, fick veta av en bekant via SMS. Försvarsmakten agerade förvirrat. ”Jag vet inte vad som händer. Vi söker tjänsteman i beredskap på MSB för tillfället”, bekräftade en av försvarets talespersoner ett antal minuter efter att SOS Alarm gått ut med information i radio.

SOS Alarms presschef medgav under måndagen att rutinerna brustit och skyllde på mänskliga faktorn. Det må vara, misstag sker. Rutiner kan stramas upp.

Att hög belastning – den kunde varit betydligt högre, många stockholmare flyr huvudstaden i juli – slår ut samhällsviktiga informationskanaler är svårare att försvara. 

Sverige är ett av världens mest digitaliserade samhällen. Det gör oss sårbara. Att SOS, MSB och polisen klarar överbelastning sämre än kvällstidningarna är orimligt, särskilt i tider som dessa.

Söndagens incident visar att systemen är underdimensionerade, konstaterade Iréne Svenonius igår.

Det är hög tid att åtgärda det.


Innehåll från IntersystemsAnnons

Om datautbytet som krävs för att möta utmaningarna inom vården

Johan Nordström, regionchef Skandinavien på InterSystems.
Johan Nordström, regionchef Skandinavien på InterSystems.

För att möta utmaningarna som vården står inför i dag, krävs ett enklare sätt att utbyta journaldata mellan olika enheter. Det här erbjuder InterSystems med sin fristående plattform, som kan dela och aggregera data mellan system. 

– Med en nationell datasamordning kan vi bekämpa vårdens kostnadskris och snabbare möta patienters behov, säger Johan Nordström, regionchef Skandinavien, InterSystems.

InterSystems skapar i dag med sitt erbjudande betydande mervärden som kan leda till datadriven innovation, bättre resursallokering och effektivare organisationer. Deras plattform används inom vård, finans, logistik och tillverkning för att bättre nyttja den data som finns inom respektive verksamhet. Inom vården möjliggör den en snabbare tillgång till hälsodata, vilket innebär att man får mer resurser och tid till annan och bättre vård. 

– Svårigheterna med att dela journaldata innebär att tusentals timmar slösas bort inom sjukvården varje år på att få tag på den information som behövs för att vårda patienter. Att samordna data är inte bara en fråga om patientsäkerhet utan om personalens tid, säger Johan Nordström. 

Fördelarna med nationell datasamordning

InterSystems ambition med sitt arbete är att medverka till att skapa en modernare vård i Sverige. De tror på en nationell datasamordning som möjliggör samarbete mellan olika regioner, kommuner och vårdinstitutioner. Deras plattform är en första byggsten som möjliggör den här resan. 

– En nationell datasamordning ger i ett första skede interoperabilitet, det vill säga att IT-system fungerar tillsammans. I ett vidare perspektiv ger det en mer effektiv verksamhet, vilket innebär att det blir pengar över för att anställa sjuksköterskor, läkare och andra nödvändiga resurser. 

InterSystems hjälpte Danmark få järnkoll på pandemin 

Statens Serum Institut i Danmark valde att ta hjälp av en partner till InterSystems för att samordna data i sitt MiBa-projekt. Här byggde man en nationell databas för hantering av labbsvar; MiBa, dit alla mikrobiologilabb i Danmark rapporterar. Databasen togs inte fram i specifikt syfte för pandemier, men när Covid nådde landet kunde de använda sig av den för att mäta och hantera testresultat. Det här har gett dem ett bättre underlag vid svårt beslutsfattande men även bättre möjligheter att begränsa smittspridningen.

– Vi vet exakt i realtid hur många och vilka som har testat sig och resultaten av de tester som är klara. Vi rapporterar varje timme, men skickar bara rapporter till myndigheter och beslutsfattare en gång per dag. Det skulle bli för svårt för dem att hantera annars, säger Marianne Voldstedlund, specialistläkare i mikrobiologi och chef för sektionen som sköter integration och analys av data på Statens Serum Institut i Danmark. 

– De problem som uppstår på grund av den decentraliserade sjukvården i Sverige har blivit allt tydligare under pandemin. Hade vi haft en nationell datasamordning likt Danmark skulle det vara lättare att fatta beslut kring pandemin, till exempel nedstängningar, avslutar Johan Nordström. 

Om InterSystems
InterSystems grundades 1978 och är en ledande mjukvaruleverantör för affärskritiska data inom sektorerna vård, finans, tillverkning och logistik. InterSystems molnförberedda dataplattformar löser problem med interoperabilitet, prestanda och skalbarhet för stora organisationer runt om i världen. InterSystems tillhandahåller även egna lösningar för vården. InterSystems har en prisbelönt kundsupport, som är tillgänglig dygnet runt, och partners i mer än 80 länder. InterSystems är privatägt med huvudkontor i Cambridge, Massachusetts, och 25 kontor över hela världen. Johan Nordström är Skandinavienchef för InterSystems.

Läs om deras lösning för vården på intersystems-healthcare.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Intersystems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?