1515

Arlanda Express: Nu får staten tillbaka det stora tåglånet

DEBATT. Från och med i år kommer Arlanda Express att betala en del av sin omsättning eller av sin aktieutdelning till staten. Detta är en del av det avtal som staten och bolaget A-Train slöt när Arlandabanan skulle byggas. Staten lånade ut 1 miljard kronor och det ser ut att bli en god affär för skattebetalarna.

Per Thorstenson.
Per Thorstenson.

Låt oss backa drygt 20 år och förklara. När staten i början av 1990-talet ville ha miljövänlig förbindelse via järnväg till Arlanda flygplats ansåg sig regeringen inte ha råd att finansiera den via statsbudgeten. Att få en järnväg till Arlanda var viktigt och det är dessutom en sträcka med gott passagerarunderlag som kan finansiera ett bygge. Därför beslutades att göra det som ett OPS-projekt. På så vis fick staten en järnväg utan att belasta statsbudgeten.

Dock visade det sig efter en anbudstävlan att ingen var villig att bygga järnvägen utan att staten garanterade viss finansiering. Det gjordes via ett royaltylån på 1 miljard kronor. Lånet hade inbyggda villkor om när och hur A-Train skulle börja betala tillbaka. Dessa villkor är i och med A-Trains årsresultat för 2016 uppfyllda.

Villkoren innebär dock inte att lånet ska betalas tillbaka rakt av, utan att bolaget så länge det kör trafik ska betala antingen 5 procent av sin omsättning eller 15 procent av sin aktieutdelning, den högsta av siffrorna, till staten – oavsett om avbetalningen på lånet därmed blir en eller flera miljarder.

Det betyder att Arlanda Express nu blir en form av joint venture mellan staten och A-Train. För varje hundralapp som bolaget säljer biljetter för kommer skattebetalarna att få minst 5 kronor. Dessutom betalar bolaget så klart även moms och andra skatter. I många liknande upplägg skulle A-Train ha monopol för att kunna ”skydda sin investering”. Det har inte A-Train, utan bolag som SJ, UL, SL och andra trafikerar sträckan.

Man ska vara försiktig i att jämföra OPS-projekt. Många förutsättningar ser annorlunda ut mellan Nya Karolinska sjukhuset och Arlanda Express. När Arlanda Express koncession att köra trafiken är slut kommer staten att få ta över en fungerande järnväg utan betala för den.

Sedan riksdagen fattade beslut om att Arlandabanan skulle byggas har vårt bolag transporterat 70 miljoner personer mellan Stockholm C och Arlanda Flygplats. Vi ser fram emot att passera 100 miljoner och mer därtill. Nu gör vi det dessutom i ännu tydligare samarbete med staten som får del av intäkterna.

 

Per Thorstenson, vd, A-Train/Arlanda Express

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från FacebookAnnons

Här är företagen som bygger e-handel på Facebook och Instagram

Friktionen mellan en köpsugen onlinekund och det slutgiltiga köpet måste minimeras. I en digital värld kan ett par sekunders väntan bli skillnaden mellan lönsamhet och konkurs.

Facebooks lösning är ”en sömlös shoppingupplevelse” och genererar stora intäkter till företag världen över. 

Här berättar de hur du lyckas.

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

Antalet personer som köper varor och tjänster online ökade med över 30 procent under 2020 och nio av tio uppger i en undersökning gjord av Facebook och Ipsos att de kommer fortsätta sitt online-köpbeteende även efter pandemin. 

Men hur stor del har sociala medier i utvecklingen? Vi har lärt oss hur sociala medier som Facebook och Instagram kan inspirera och engagera, men hur fungerar de som säljdrivande verktyg för företag och organisationer? Bättre än någonsin, visar det sig. Över 11 procent av de globala onlineköpen, runt 474 miljarder kronor, sker via sociala medier i det som kallas för social shopping.

E-handeltjänsten Shopify var tidiga i utvecklingen och skapade möjligheten till att ha en butik på Facebook innan Facebook själva erbjöd lösningen. Under 2020 omsattes varor på Shopify globalt för hisnande 120 miljarder dollar. I Sverige ökade företagets säljvärde med 111 procent under 2020. Nu är siktet inställt på Instagram där företag kan använda Shopifys teknik tillsammans med Instagrams shoppinglösningar kan bygga en komplett e-handellösning från inspiration till handling direkt på Instagramkontot.

– Det senaste året medförde några grundläggande förändringar för hur människor interagerar med varumärken, där ”Social/Discovery Commerce” är en av de största trenderna. Vi ser detta återspeglas i våra siffror: Installationsgraden för Shopify för sociala kanaler ökade med 76% globalt under det senaste året, berättar Stefan Cautin, Community Manager på Shopify.

Osmidiga system har bromsat köp via sociala medier – tills nu

Sociala medier har sedan länge använts av varumärken för att sälja produkter. Historiskt sett har kundens resa mot ett köp börjat i sociala medier, men avslutats genom ett köp på en webbplats. Inget fel i det, men för den allt mer otåliga onlineanvändaren uppfattas ofta varje extra moment i köpresan som en friktion, vilket i sin tur kan leda till att köpet avbryts. 

Svaret finns i Facebooks shoppinglösningar som ger varumärken möjlighet att göra sina produkter tillgängliga för köp direkt i Facebook och Instagram, så att målgruppen aldrig behöver lämna den miljö de befinner sig i. Mindre friktion leder till fler köp.

– Det som är bra med Facebooks plattformar är att e-handlare kan nå en större publik och rikta in sig mot nya potentiella kunder. De når målgruppen när de har ett öppet sinne och är mottagliga för nya produktförslag, men kan även engagera dem på andra meningsfulla sätt, säger Stefan Cautin.

Shopify en av ledarna inom e-handelslösningar

Som en av världsledarna inom e-handelslösningar har Shopify sett handeln online förändras och spridas - från specifika e-handelsajter till att ske överallt. Kanske finns det inte längre någon mening med att skilja på online och offline eller webbplats och sociala medier längre i en tid där det mesta flyter samman och konsumenterna vill ha sömlösa lösningar utan friktion.

Stefan Cautin utvecklar:

– Framtidens detaljhandel finns överallt - online och offline, på marknadsplatser i stadens centrum, i en fysisk butik eller pop-up-butik. Shopifys teknik hjälper återförsäljare att nå sina kunder där de är, nämligen överallt: på Facebook, Instagram, online och offline.

Facebooks mål, som till stor del är verklighet redan idag, är att skapa en enhetlig och integrerad shoppingupplevelse som inkluderar Facebook, Instagram, Messenger och WhatsApp. Allt från inspiration till kundtjänst och köp ska kunna skötas direkt i apparna. Vinnarna blir de varumärken som tar bäst hand om sina kunder hela vägen från inspiration till handling. 

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?