1515

Anna Kinberg Batra: Inled varje läsår med prov

DEBATT. Under lördagen firas Nobeldagen och för att Sverige ska kunna få fler Nobelpristagare krävs en bra skola. Vi föreslår att varje skolår, redan från första årskurs, inleds med diagnostiska prov inom åtminstone matematik och svenska, skriver Anna Kinberg Batra, partiledare (M).

Anna Kinberg Batra
Anna Kinberg BatraBild:Janerik Henriksson

Under lördagen delas Nobelprisen ut och världens ögon riktas mot Sverige. Under årens lopp har pristagare uppmärksammats som bidragit med att förbättra vår förståelse både av oss själva och för vår värld. Daniel Kahneman belönades för förklaringar om konsten att fatta beslut trots osäkerhet, Robert Edwards belönades för sin utveckling av provrörsbefruktning. Nobelpriset tilldelas även de som beskriver vår värld på ett nytt eller oväntat sätt, som Selma Lagerlöf gjorde och belönades för redan 1909.

Nobelpriset är en påminnelse om vår ständiga strävan efter att lära oss mer och att se världen med nya ögon. Det är en strävan som tar sitt första steg på den första skoldagen. Därför behöver vi göra mer för att både följa upp och höja svenska elevers kunskaper så att de ska få rätt stöd och hjälp i tid.

Ska vi konkurrera med kunskap måste den mätas, inte mindre utan mer än hittills. I dag föreslår vi moderater därför att varje skolår, redan från första årskurs, inleds med diagnostiska prov inom åtminstone matematik och svenska. Proven ska inte ligga till grund för betygssättning utan ge bättre möjlighet för elever, föräldrar och lärare att följa kunskapsutvecklingen och ge rätt stöd i tid.

Detta är framför allt viktigt för dem som inte har stöd hemifrån. Då behöver man stöd och struktur i skolan som mest och det är även därför nolltolerans mot dåliga skolor är en central del i Moderaternas plan för ett starkare Sverige.

Alfred Nobel var en pionjär och företagare som bidrog till Sveriges utveckling. Men han spred även sina idéer i världen. Han var en av många som stärkt Sverige genom att göra verklighet av svenska idéer och föra ut dem i världen. SKF, Ikea och Spotify är bara några exempel på svenska företag som vuxit fram och utvecklats för att möta en värld i ständig förändring.

Sverige rankas ofta som ett av världens mest innovativa länder och svenska ingenjörer har ett gott internationellt rykte. Samtidigt garanterar den svenska välfärden att alla har tillgång till skola och vård oavsett inkomst. Detta spelar roll för att företag väljer Sverige som plats för sina huvudkontor, för sin forskning och för sin utveckling. Men trots detta hamnar Sverige efter viktiga konkurrenter när det gäller möjligheten att omsätta idéer till företag som kan växa och anställa.

Häromdagen besökte jag Ericsson i Kumla, som förlorat snart nio av tio jobb sedan 2001. De senaste varslen drabbar anställda och deras familjer hårt, men påverkar även Sverige i stort. Vår förmåga att stå starkt i den internationella konkurrensen kan aldrig tas för given och kräver hårt arbete att behålla och utveckla.

Sverige är och ska vara ett av världens bästa samhällen att leva, investera och skapa jobb i. Det är därför farligt att regeringen är nöjd och dessutom höjer skatten på jobb och företagande med hittills 40 och snart 60 miljarder kronor. Att höja kostnaden för ingenjörer, bilar, flyg och företagande eller att motsätta sig införandet av mer undervisning och matematik i skolan försvagar Sverige. Det gör att vi riskerar att tappa plats jämfört med andra länder där jobb kan skapas både lättare och snabbare än här.

Sverige ska konkurrera med kunskap. Undersökningarna Pisa och Timss 2015 som har kommit de senaste veckorna visar att alliansregeringens ledarskap och reformer bröt med 20 år av fallande kunskapsresultat, men vårt trendbrott tar oss bara till genomsnittsnivån inom OECD. Sverige kan gärna vara landet lagom ibland. Men inte när det gäller skolan. Där måste vi sikta högre. Vi måste vilja vara bäst.

Ska vi nå dit krävs mer undervisning och att skickliga lärare kan göra sitt jobb. Svenska elever går färre timmar i skolan, sammanlagt ett helt år mindre, än elever i jämförbara länder. Det måste vi ändra på. Därför behövs en timme mer om dagen i undervisning och mer matte på schemat. Kunskap kräver ansträngning och det finns inget viktigare för att fler ska lära sig mer än att elever får tillbringa så mycket tid som möjligt med sina lärare. Vi behöver också en examensbonus och fler förstelärare för att få fler att välja, och vilja utvecklas i, läraryrket.

Denna lördag firar vi kunskap och hur svenska idéer hittills har blivit verklighet och nått ut i hela världen. Det kan de göra även i morgon, även i en värld som ställer nya krav. Den chansen måste Sverige ta. Men den som tar det för givet, tror att vi har råd att försvåra eller fördyra för jobbskapare eller nekar Sveriges elever fortsatta satsningar på kunskap, tar den chansen ifrån oss.

Anna Kinberg Batra, partiledare (M)


Innehåll från KIAAnnons

Därför stiger andrahandsvärdet på elbilar och laddhybrider

Lägre klimatpåverkan, smartare funktioner och lägre driftskostnader.

Fördelarna med att köra en elbil eller laddbar bil är många.

Dessutom visar siffror att laddbara bilar får ett allt starkare andrahandsvärde.

– Vi märker att efterfrågan på laddhybrider och rena elbilar ökar, både när det gäller nya och begagnade bilar, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Sweden.

Extern länk: Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Under årets tredje kvartal bytte totalt 367 347 begagnade bilar ägare i Sverige, enligt statistik från Vroom.

Efterfrågan på begagnade bilar är stor och det har gjort att priserna har stigit, och speciellt har priserna ökat för begagnade laddhybrider och elbilar.

Utvecklingen av elbilar sker allt snabbare men produktionskapaciteten är fortfarande begränsad. Det – i kombination med att räckvidden på el och hybridbilar är tillräcklig för många människors behov – gör att andrahandsvärdet på laddbara bilar är högt.

”Framtidssäkert köp”

Forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har presenterat undersökningar som dessutom visar att värdeminskningen för en elbil är lägre än vad tidigare undersökningar fastställt. Resultatet visar att elbilar tappar mindre i värde än till exempel bensinbilar.

– Att köpa en laddbar bil är ett tryggt och framtidssäkrat köp för kunder i dag. Att driftkostnaderna för att äga en elektrisk bil blir relativt låga gör att andrahandsvärdet på el- och laddhybrider är högt, säger David Lilja.

Marknadsledande

Kia har i dag ett av de bredaste modellprogrammen av laddbara bilar i Sverige och är marknadsledande på laddbara bilar. Målet för Kia i Sverige är att alla nya Kia-bilar som säljs år 2024 ska vara laddbara.

Kia har i dag ett stort utbud av laddbara bilar och den elektrifierade Kia Niro-familjen är Sveriges mest sålda bilmodell till privatpersoner. Dessutom har den sjusitsiga familje-suven Kia Sorento Plug-In Hybrid med fyrhjulsdrift och låga 38 g/km CO2 blivit populär bland annat tack vare hög säkerhet, prisbelönt design och lång räckvidd på el.

Ultrasnabb laddning

Samtidigt som intresset för laddbara bilar ökar lanserar nu Kia nya spännande modeller helt framtagna för eldrift. En av de bilarna som redan nu är en storsäljare är nylanserade Kia EV6, den första av sju bilar som bygger på den dedikerad elbilsplattformen E-GMP.

Med ny teknik har EV6 utrustas med möjlighet till ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Elbilen har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på bara 18 minuter och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

EV6 har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

Fyra modeller

Samtliga versioner av EV6 – totalt fyra till antalet – på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Kia EV6 släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line och i slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den sistnämnda är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Och som alla bilar från Kia ingår sju års nybilsgaranti, som även gäller EV-batteriet.

Detta påverkar naturligtvis också andrahandsvärdet för en elbil positivt. Garantin är bunden till bilen och övergår till nästa ägare om man väljer att sälja sin elbil under garantiperioden.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?