Annons

Zoomabilitys nettoresultat sjönk i andra kvartalet

Zoomability, som marknadsför ett eldrivet terrängfordon för funktionsnedsatta, redovisar ett nettoresultat för det andra kvartalet 2019 på -1,5 miljoner kronor (1,6). 

Nettoomsättningen i kvartalet sjönk till 0,8 miljoner kronor (1,9).

"Det var inte beroende på att intresset från marknaden minskat utan för vi inte kunnat leverera så många Zoomar då vi haft en del problem med vår 'supply chain'. Främsta orsaken har varit vår hårt ansträngda likviditet. Tyvärr kommer också kvartal tre att påverkas då vi har 3-4 månaders ledtid på vissa komponenter", skriver vd Pehr-Johan Fager i delårsrapporten.

"Även om försäljning och resultat inte var det bästa för andra kvartalet så följer vi våra planer när det gäller att bygga Zoomability till ett bolag som kan ta till vara på den stora marknad som finns för vår Zoom Uphill", uppger han.

Sedan kvartalets utgång har bolaget flyttat till nya lokaler i Västerås och en ny produktchef började i början av augusti.

"Vi har också fortsatt vårt arbete med att strukturera och effektivisera vår 'supply chain' för att minska kostnaderna och öka lönsamheten", uppger Zoomability-chefen.

"Intresset för Zoom Uphill har fortsatt varit stort under kvartal två. Det gäller i Sverige, men också i Italien och Nederländerna, samt Luxemburg där vi kontrakterat en ny distributör. I USA har vi inte kunnat leverera något under kvartal två, men kommer igång igen under kvartal tre. Vi räknar också med att snart kunna få en ny återförsäljare i en av delstaterna", säger Pehr-Johan Fager.

Aktien för Zoomability listades på Spotlight i början av augusti. Mycket tid lades under andra kvartalet på att förbereda bolaget för listningen, uppges det.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera