ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Zlatan köper in sig i bettingbolag

  • Zlatan Ibrahimovic. Foto: Thibault Camus

Zlatan blir Maltabaserade bettingsajten Bethards nya affischnamn.

Betalningen: Zlatan får en storpost i bolaget. 

”Vi kommenterar inte innehållet i vårt avtal, det är en sak mellan parterna”, säger bolagets vd Erik Skarp om uppgiften att ersättningen är på upp emot 100 miljoner kronor.

Nyheterna om Sveriges största fotbollsstjärna genom tiderna tycks aldrig sina. Häromdagen presenterades ett nytt samarbete mellan Zlatan och Samsung och i fredags kom nyheten att stjärnan flyttar till USA för spel med Los Angeles Galaxy.

Nu bekräftas också uppgiften att Zlatan inlett ett samarbete som ambassadör och affischnamn för svenskgrundade bettinguppstickaren bethard.com med säte på Malta. Enligt tidigare uppgifter i Breakit är Zlatans ersättning i storleksordningen 80-100 miljoner kronor, fördelat på både kontant betalning och en ägarandel. Bethard Groups vd Eriks Skarp vill inte kommentera siffran men säger att Zlatan med avtalet blir bolagets fjärde största ägare efter grundarna och en icke namngiven extern investerare.

På agendan står nu en massiv marknadsföringsattack i svenska medier: digitalt, i tv och i dagspress. Totalt satsar Bethard 150 miljoner kronor på marknadsföringen. 100 miljoner kronor kommer från lån och 50 miljoner har samlats i en nyemission.

”Sverige är vår huvudmarknad och vi har siktet inställt på en 300-procentig omsättningsökning under 2018”, säger Skarp. 

”Men det viktigaste för oss är att profilera vårt varumärke, som en uppstickare och som någon som vågar göra och tänka annorlunda”.

När han i slutet av förra året skickade sin intresseförfrågan till Zlatans management kändes det som ett långskott, erkänner han. Men samarbetet känns naturligt. 

”Zlatan är en person som förkroppsligar vår devis. För mig personligen har Zlatan alltid varit en person som fascinerat. Extra viktigt är hans personlighet och sätt att hantera utmaningar”, säger Erik Skarp.

Fotbollsikonen sägs också vara en noggrann kravställare. Inget släpps igenom nålsögat utan att han fått sista ordet om hur annonser och tv-reklam ska utformas.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies