Zimbabwes kvinnor målet för årets julkampanj

Hjälporganisationen Hand in hand fortsätter att utveckla sitt arbete i Afrika. Årets julkampanj ska locka svenska företag att bidra till att nya företag startas i Zimbabwe. 

Pellagia Waini har genom Hand in hand fått utbildning i ekonomi och entreprenörskap, och byggt upp en verksamhet som kycklinguppfödare. ”Nu när vi har fått en stadig inkomst kan jag ge mina barn tre mål mat om dagen och skicka min dotter till skolan. Vi kan till och med spara tio till tjugo dollar i månaden.”
Pellagia Waini har genom Hand in hand fått utbildning i ekonomi och entreprenörskap, och byggt upp en verksamhet som kycklinguppfödare. ”Nu när vi har fått en stadig inkomst kan jag ge mina barn tre mål mat om dagen och skicka min dotter till skolan. Vi kan till och med spara tio till tjugo dollar i månaden.”Foto:Hand in hand

I många år har Dagens industri följt Hand in hands kampanjer för att utbilda entreprenörer på de platser där jobb och försörjning behövs som bäst. Tidigare kampanjer har framför allt riktat sig mot Indien, och förra årets julkampanj Jobs for change riktade sig mot Kenya.

I år heter julkampanjen Jobs for Zimbabwe, och syftar till att skapa nya arbeten i regionen Chirumanzu, 20 mil söder om huvudstaden Harare.

Hand in hand har funnits i Zimbabwe i tre år och behoven är stora.

”Vi ser en enorm potential där, dels på grund av var landet befinner sig ekonomiskt, men framför allt märker vi att det finns en befolkning som är välutbildad och har väldigt höga ambitioner. De minns hur det var tidigare, innan ekonomin kördes i botten”, säger Richard Nordström, generalsekreterare för Hand in hand Sverige.

”När man kommer dit är det som att träffa ett gäng frustande galopphästar, som bara vill komma igång, för de har så mycket idéer och ambitioner, oavsett om du pratar med någon i Harare som vill starta en mer kapitalintensiv verksamhet, eller en jordbrukare på landsbygden, för hon minns hur det var när hon arbetade på en stor farm med enorm produktivitet, och hon ser ju att så är det inte längre. Mycket har gått fel i Zimbabwe på kort tid men minnet om hur det en gång var finns kvar.”

Jobs for Zimbabwe är ett projekt som pågår under två år, och under den tiden ska 270 personer ur befolkningen utbildas i ekonomi och entreprenörskap i så kallade självhjälpsgrupper. Efter avslutad träning kan de som vill ansöka om mikrolån för att finansiera uppbyggnad av en mindre affärsrörelse.

Målet är att 315 företag ska startas, vilket kommer att leda till fler arbeten i en region där endast åtta procent av den arbetsföra befolkningen har ett lönearbete. De flesta jobben kommer att skapas inom jordbruk, skogsbruk, trädplantering, handel och biodling, bland annat. Varje företag kommer i snitt att kunna försörja sex personer.

Förutom satsningen på småföretagare kommer 1000 barn att få hjälp med mat, medicinsk vård och skolgång.

Det är lägre ställda förväntningar om man jämför med förra årets julkampanj, som riktade sig mot Kenya. Varför?

”Dels är budgeten bara drygt hälften jämfört med förra årets kampanj. Organisationen i Zimbabwe är yngre och kan inte dra fördel av samma stordriftsfördelar som i Kenya och Indien. Dessutom är kostnaderna är mycket högre på grund av den sedan länge pågående ekonomiska krisen. Det gör vårt arbete än mer viktigt och vi märker att behoven av våra insatser är oerhört stora och efterfrågade”, säger Richard Nordström.

En andel i projektet kostar 25 000 kronor. Det finns 100 andelar för företag och privatpersoner.

Företag och privatpersoner som köper andelar kommer att få regelbundna rapporter om projektet under de två år det pågår. Det kommer också att finnas möjlighet att besöka Chirumanzu i Zimbabwe för att se hur projektet utvecklas.

”Vi har sett Zimbabwe drabbas av hyperinflation och följt avsättningen av Robert Mugabe förra året. Men landet har fortfarande stora ekonomiska problem. Vi har ett mångårigt samarbete med Hand in hand, och vill uppmärksamma organisationens arbete för att lyfta Zimbabwes kvinnor ur fattigdom”, säger Peter Fellman, Dagens industris chefredaktör.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?