Annons

ZataDisplay på Stockholmsbörsen i höst

Med smarta skärmar ska First North-listade Zetadisplay låta kunderna skräddarsy reklambudskap till konsumenterna i realtid. Listbytet till Stockholmsbörsen väntas ske i höst.

Det säger vd Leif Liljebrunn i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Är det en kvinna kanske man kommunicerar fler sallader och övrig sundhet. Är det en man kanske man riktar mer 'ät så mycket du orkar'-budskap", säger han.

Det senaste året har aktiekursen för Zetadisplay, som är aktivt inom digital skyltning, mer än fördubblats och förvärvsstrategin har varit aggressiv.

"Målet är 25 procents omsättningstillväxt, och det är ett mål som vi kommer klara. Det här ska ske genom etableringar i Tyskland, Benelux och Frankrike", säger Leif Liljebrunn.

I Norden är konkurrenten Visual Arts större i Sverige, men i Finland och Norge är Zetadisplay marknadsledande.

Leif Liljebrunn har arbetat i Zetadisplay sedan 2007, och tog över som koncernchef året före listningen 2011. Nu ska bolaget byta till Stockholmsbörsen från First North för att få in institutionella investerare samt få tillgång till billigare finansiering och möjliggöra fortsatta förvärv.

"Listbytet kostar nästan fem miljoner kronor och vi räknar med att det kommer ske under hösten" säger Leif Liljebrunn och fortsätter:

"Mycket av det vi har förvärvat är gjort genom lån, för att inte späda ut aktien. Räntekostnaderna är alltjämt högre, men får vi rätt värdering på företaget är det inte helt orimligt att vi kan lösa en del av lånen genom nyemission".

Zetadisplay har vuxit från att vara ett litet nylistat företag till ett som aspirerar på Stockholmsbörsen. Efter en sådan resa skulle ett bolag kunna välja att byta ledning, något som i Zetadisplays fall inte behövs, enligt Leif Liljebrunn, som hänvisar till sina erfarenheter från 2004 till 2006.

"Att jobba i ett större bolag är enklare än att jobba i ett litet bolag. När du går upp i volymer skapar det större möjligheter att bygga en effektiv organisation och jag får användning för min erfarenhet från Visma", säger vd:n.

Mellan 2004 och 2006 arbetade Leif Liljebrunn inom koncernen Visma Group, och var där aktiv i Visma Software som säljchef.

"Att göra förvärv sitter i ryggmärgen, för min del trivs jag som fisken i vattnet när vi växer", säger han och går istället vidare till att förklara hur handeln kommer att se ut i framtiden.

"Butikerna kommer bli mindre på grund av e-handel, vilket kräver att butikerna kan inspirera mer än vad de gör idag", säger Leif Liljebrunn.

Inspirationen ska ske genom fasta pekskärmar i butikerna där du kan beställa och betala.

Som expresskassan på Max Hamburgerrestauranger?

"Exakt så", säger Leif Liljebrunn.

 



Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?