1515

Zalandos vd: Inget särskilt bakom marginaltapp

Zalandos preliminärräkenskaper följdes av kraftiga kurstapp i Frankfurt, men att nätmodehandlarens rörelsemarginal minskade i det andra kvartalet hade inga särskilda orsaker utan var ett resultat av fortsatta investeringar för framtida tillväxt.

Det säger Rubin Ritter, vd för Kinneviks tyska nätmodehandlare tillika största innehav, till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen efter att ha släppt preliminära kvartalsräkenskaper.

De preliminära beskeden innehöll en rörelsemarginal på 7,3-7,8 procent under april-juni. Det kan jämföras med 8,8 procent ett år tidigare, då omsättningen dessutom var klart lägre.

"Nej, det är normal business och relaterad till flera olika saker, och vi är nöjda med tillväxten", säger han och räknar upp investeringar i logistik och nya varumärken.

Konkurrenten H&M nådde dubbelt så hög rörelsemarginal, 14,9 procent, under det senaste kvartalet (som för deras del utgjordes av mars-maj). Zalando har sedan bolaget grundades dock prioriterat tillväxt framför lönsamhet.

Vad kan ni nå om ni ställer om fokus till lönsamhet i stället?
"Vi sade i samband med vår börsnotering att målsättningen för vår grossiströrelse kan ligga kring 10 procent, och mer än så genom partnerprogram", säger Rubin Ritter och tillägger att det än så länge är prioriterat att fortsätta investera i tillväxt:

"De kommande säsongerna är inte planen att förbättra marginalerna så mycket."

Den 11 juli publicerade Société Générale ett köpråd på Zalando, bland annat motiverat med att sociala medie-företag som Facebook framöver kommer att vilja börja sälja kläder men för att slippa lagerhållnings- och logistikkrångel anlita aktörer som Zalando som samarbetspartners. Zalando verkar enligt den franska banken vara "redo att inta en ledande roll bakom modekulisserna för att sammanföra varumärken och kunder".

Rubin Ritter tar i viss mån loven ur detta resonemang. Han säger till Nyhetsbyrån Direkt att diskussioner av det slaget har funnits länge, men han tror att det kan dröja ett bra tag innan bolag som Facebook slår sig på näthandel och kommersialiserar sin användarbas på det sätt branschbedömare skisserar.

"Det är ett ganska stort steg att ta från sociala medier till näthandel, med ett stort antal tekniska frågeställningar som behöver lösas. Och de har många olika initiativ att fokusera på", säger han.

Vid lunchtid var Zalando-aktien ned drygt 8 procent, dock efter kraftiga uppgångar de senaste dagarna.

 

Diagram: Zalandokursen de senaste 30 dagarna

image

Källa: Infront

 



Innehåll från SmiLe IncubatorAnnons

Här är Life Science-inkubatorn som erbjuder stöd till startups: ”Vi är entreprenörens bästa vän”

Teamet på SmiLe Incubator.
Teamet på SmiLe Incubator.

Det är ofta dyrt och tidskrävande att utveckla produkter inom Life Science.

SmiLe Incubator har under lång tid framgångsrikt hjälpt entreprenörer att bygga livskraftiga bolag – och speciellt duktiga har man varit på att lyfta fram kvinnor.

– Vi är framgångsrika och attraherar intressanta bolag för att vi jobbar mycket med mångfald och jämlikhet. Det har lett till att vi i högre grad än andra får de kvinnliga entreprenörerna till oss, säger Ebba Fåhraeus, vd på SmiLe Incubator. 

Forskning inom Life Science, alltså läkemedel, medicinteknik eller annan hälsoteknik, kan vara dyr att bedriva. Att sedan skapa en affärsmässig verksamhet av sin forskning kan också vara en utmaning.

SmiLe Incubator är en icke-vinstdrivande inkubator som erbjuder både en infrastruktur med 10 välutrustade laboratorier och avancerade instrument, och ett team av experter för att kommersialisera affärsidéer.

SmiLes affärsutvecklare är alla seniora, med tillsammans över 250 års erfarenhet av att arbeta i och driva både globala och nystartade företag inom Life Science.

– Många av dem har en Giving Forward-tanke. De fick själva hjälp och nu vill de hjälpa andra, förklarar Ebba Fåhraeus.

Många kvinnliga entreprenörer 

SmiLe arbetar hårt med att lyfta fram kvinnliga entreprenörer. Av inkubatorbolagens vd’ar är 50% kvinnor. Räknar man med grundare är siffran 68%. 

– Vi är Sveriges mest jämställda inkubator och hos oss plockar kvinnor in lika mycket riskkapital som män, säger Ebba Fåhraeus.

En annan hjärtefråga är kulturell mångfald. I SmiLes eget team finns sju nationaliteter representerade, men i communityn finns över 20 nationaliteter.

– Forskning visar på en tydlig koppling mellan mångfald och resultat. Det har vi tagit fast på här, säger hon.

SmiLes verksamhet är externt finansierat. Att som bolag ingå i inkubatorn är kostnadsfritt. Här får man hjälp med allt från att bygga nätverk, hitta och förhandla om riskkapital, söka patent, regulatoriska frågor, reda ut bolagsjuridiken och förhandla med de första kunderna och leverantörerna. 

– Vårt eget resultat mäts på ett enda sätt: att vi skapar framgångsrika entreprenörer. Vi är entreprenörens bästa vän, avslutar Ebba Fåhraeus.

Om SmiLe Incubator
SmiLe Incubator hjälper entreprenörer och tidiga bolag att kommersialisera sina idéer genom kvalificerad affärsrådgivning, ett internationellt kontaktnätverk samt en unik tillgång till välutrustade laboratorier. SmiLes medlems- och alumnibolag har tillsammans tagit in mer än 4,7 miljarder i riskkapital sedan 2014 och18 av dem har börsnoterats.

Läs mer på: www.smileincubator.life

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SmiLe Incubator och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?