Annons

Zalando klättrar på börsen efter glädjeprognosen

Rallyt fortsätter i Zalando, efter att nätmodehandlaren levererat ett urstarkt resultat för andra kvartalet och skriver upp prognosen för helåret. Aktien steg över 5 procent i förmiddagshandeln.

I augusti börjar H&M-koncernens varumärke Arket att säljas via plattformen.

Foto:Oliver Tjaden

I maj kom Zalando med en prognos där man kraftigt tog ner förväntningarna på 2020, som en följd av pandemin. Men för en månad sedan, i mitten av juni, flaggade bolaget för att utvecklingen kommer att vara betydligt starkare än man räknat med under våren. 

Nu kom siffrorna som bekräftar det. Enligt det preliminära resultatet för andra kvartalet som publicerades sent på onsdagen fördubblades den justerade rörelsevinsten jämfört med motsvarande period i fjol, till någonstans mellan 200 och 220 miljoner euro.

Den för e-handelsbolag centrala siffran för GMV, bruttoförsäljningsvärdet på alla varor som sålts till konsumenter, steg med över 30 procent till omkring 2,7 miljarder euro.

Den urstarka tillväxten möjliggjordes enligt bolaget självt dels av de egna åtgärderna för att hantera effekter av krisen, dels av den accelererade omställningen mot mer e-handel. Det fanns också ett uppdämt behov hos konsumenter att handla efter första kvartalet, konstaterar bolaget. Nya kunder har tillkommit, samtidigt som graden av returer minskade. Kategorier som har växt är sport, skönhet och barn.

Utvecklingen har fått Zalando, som Kinnevik KINV B -1,66% Dagens utveckling äger drygt en femtedel av, att återigen skriva upp prognoserna för helåret. Bolaget räknar nu med en GMV-tillväxt på 20-25 procent och ett justerat rörelseresultat på 250-300 miljoner euro, vilket är bättre än 2019.

Beskeden fick aktien att stiga med över 5 procent under torsdagsförmiddagen. Sedan årsskiftet är aktien upp drygt 50 procent, att jämföra med till exempel H&M HM B +6,07% Dagens utveckling som är ned cirka 27 procent.

I augusti börjar H&M-koncernens varumärke Arket att säljas via Zalando. Arket grundades 2017 och säljer kläder, accessoarer och saker till hemmet. Det finns endast 20 butiker i världen, men varumärket säljs på fler onlinemarknader. Sedan tidigare säljs Monki och Weekday hos Zalando.

H&M-aktien hade backat 1 procent vid lunchtid.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?