1515
Annons

Youtubern Therese Lindgren lanserar hudvårdsmärke

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers, en av de största svenskarna på Instagram och dessutom bästsäljande författare.

Nu följer hon i spåren av en lång rad andra influencers och lanserar ett eget skönhetsmärke.

Bild:Amanda Lindgren

För fem år sedan förbjöds försäljning av djurtestad kosmetika och hygienprodukter inom EU. Då hade lagen mot att djurtesta färdiga produkter trätt i kraft inom EU nio år tidigare. Samtidigt används det i dag många animaliska produkter i hygienartiklar, som talg, lanolin, keratin och bivax.

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers, med 630 000 prenumeranter, och dessutom 840 000 följare på Instagram. Hennes första bok ”Ibland mår jag inte så bra” (Forum förlag) var 2016 års bäst säljande fackbok i Sverige med över 200 000 sålda exemplar. Therese Lindgren är vegan och innan jul släpptes hennes nya bok ”Vem bryr sig?” som handlar om djurrätt och veganism. Nu lanserar hon tillsammans med CCS Healthcare skönhetsmärket Indy beauty, med veganska skönhetsprodukter.

”Jag har haft svårt att hitta lättillgängliga veganska produkter och jag märker att många av de som följer mig är mycket intresserade och medvetna och letar efter detsamma”, säger Therese Lindgren.

Indy beauty, eller Independent beauty, är certifierat av Djurens rätt, 100 procent veganskt och tillverkat på CCS fabrik i Borlänge. Nu i februari börjar det säljas på alla apotekskedjor och online på Lyko.se. Priserna är i det lägre mittsegmentet, mellan 69–199 kronor. Therese Lindgren är delägare och kreativ chef, vd är CCS marknadsdirektör Amanda Wennberg. Hur stor del de äger procentuellt var vill de inte berätta.

Skönhet är ett av de största intresseområdena i sociala medier och en stor marknadsföringskanal. Några av skönhetsbranschens största succéer under de senaste åren kommer från kändisar och influencers, som realitystjärnan Kylie Jenners märke Kylie Cosmetics, bloggaren Emily Weiss märke Glossier och artisten Rihannas Fenty Beauty. I Sverige startade Isabella Löwengrip sitt Löwengrip Care & Color 2012 och makeupartisten och Instagramprofilen Linda Hallberg lanserade sitt Linda Hallberg Cosmetics i fjol.

”Jag har två hobbies: matlagning och hudvård. Men jag visste inte hur man gör för att starta ett hudvårdsmärke, så jag blev glad att CCS kontaktade mig. Nu har jag varit med och tagit fram produkterna från början till slut.”

Therese Lindgren är uppvuxen i Nynäshamn utanför Stockholm och arbetade bland annat som mediesäljare för bolaget Videofy.me i flera år efter gymnasiet. Hon sjukskrevs för utbrändhet 2013 och startade efter det sin youtubekanal. I dag driver hon sin kanal, med fyra nya filmer varje vecka, ett Instagramkonto, blogg, bokprojekt och det nya bolaget. Hon är ett enmansföretag som gör allt själv, som att filma, fotografera, klippa och ljudlägga, men annonsförsäljning sköter United Screens. Hon säger att under sina fem år i jobbet har Instagram blivit en stor inkomstkälla.

”Jag tjänar faktiskt lika mycket på mitt Instagram som på min youtubekanal. Det har skett en stor förändring bara det senaste året. Förr hade annonsörer svårt att motivera varför de skulle betala för en bild i ett flöde, men i dag är det extremt stor skillnad.”

Till skillnad mot svenska influencers som driver internationella livsstilsprofiler i sociala medier, som modellen Anna Nyström med nära 6 miljoner följare på Instagram eller Angelica Blick och Janni Delér med 1,2 miljoner följare vardera, har Therese Lindgren en nästan uteslutande svensk publik. Av de Instagramprofiler som skriver enbart på svenska är hon näst störst i landet (Joakim ”Jockiboi” Lundell är störst). Hon visar upp statistiken i sin Youtube- och Instagramapp på mobilen. Av sina drygt 600.000 följare på Youtube är 94 procent från Sverige och av 840 000 följare på Instagram kommer 75 procent från Sverige.

Bland Therese Lindgrens youtubefilmer om skönhet, träning, pyssel och matlagning lägger hon också in filmer om just psykisk ohälsa, djurrätt och nu senast en film om grooming där hon vänder sig till sina yngsta tittare och berättar om egna upplevelser, och var barn kan vända sig om de är utsatta.

”Jag tänker ofta: tänk om jag blir gammal och ser tillbaka på mitt liv och inser att jag under en tid hade möjligheten att påverka andra människor – men valde att inte göra det. Något sådant vill jag inte ha på mitt samvete, jag vill förvalta att det finns människor som vill lyssna på mig. För mig är det därför psykisk ohälsa, djurrätt och veganism som är viktigt att prata om. Där har jag egen erfarenhet och kan gräva där jag står”, säger hon.

Du delar med dig om väldigt mycket om dig själv, hur är det?

”När jag öppnar upp, är personlig och visar mig sårbar blir det genast en mycket mjukare ton. Jag får mycket hjälp och stöd genom mina följare. Jag märker att den yngre generationen i dag är så otroligt mycket mer medveten och kunnig. När jag var 15 år gjorde jag inte ett enda genomtänkt köp, jag ville bara se snygg och cool ut och äta goda saker. Nu är ungdomar extremt mycket mer insatta och engagerade.”


Innehåll från MölnlyckeAnnons

Mölnlycke vill utveckla sårvården med ny teknik

Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.
Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.

Mölnlycke, ett världsledande företag inom medicinteknik, utvecklar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer. Nu står företaget inför ett kompetensskifte när man vill utveckla nästa generations sårvård med ny teknik.

– Det handlar om att alla sår ska få optimal behandling, genom att rätt diagnos och rätt beslut kring behandling görs vid rätt tidpunkt. Man pratar om ”smarta sårvårdsprodukter”, där digitala lösningar och sensorer kan komma att vara mycket viktiga komponenter. Vi är övertygade om att detta är en del av framtiden inom sårvård, säger Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D. 

För Investor-ägda Mölnlycke är sårvård (Wound Care) det största av företagets fyra affärsenheter, där Operating Room Solutions, Gloves och Antiseptics är de andra. Det Göteborgs-baserade företaget har en lång och stolt historia inom sårvård. Det var Mölnlycke som förändrade sårbehandlingen i grunden när man i början av 90-talet utvecklade Safetac®-teknologin, en lösning som innebär både mindre smärta och minskade skador på huden för patienten vid förbandsbyten.

– Vi drivs av ett starkt kundfokus och innovationsanda. Det finns en passion och drivkraft att göra skillnad för patienter och sjukvården med våra produkter och lösningar, säger Malin. 

Mölnlycke är ett globalt företag med ungefär 8 000 anställda världen över, en storlek som möjliggör snabba beslut och öppenhet för att testa nya lösningar. Det blev tydligt under pandemins första tid, där företaget var snabbt att ställa om och hitta flexibla lösningar för att stötta sjukvården i en svår situation samtidigt som nya arbetssätt för den egna personalen utvecklades.

Behov av kompetensskifte

Mölnlycke bedömer att sårvårdsbranschen nu står inför ett teknikskifte, där ny teknik skulle kunna innebära digital diagnostisering och övervakning av sårläkningen sker i realtid. Om sådan teknik utvecklas och förfinas skulle läkningstiden av ett sår kunna bli kortare samtidigt som effektiviteten i vården för kroniska och svårläkta sår förbättras.

Mölnlycke ser ett stort behov av en rad olika kompetenser för att kunna driva på teknikskiftet. Det handlar dels om ingenjörer med erfarenhet av att jobba med kundnära produktutveckling av sjukvårdsprodukter med erfarenhet inom nya material, konstruktion och industriell design, men också att knyta till sig personer från andra branscher med kompetens inom t.ex. sensorteknik, elektronik och mjukvara. 

Det handlar om långsiktiga kunskapsinvesteringar, betonar Malin, och menar att det är en trygghet att ha en ägare som Investor, som har ett långsiktigt perspektiv och en stor tro på forskning och utveckling.

– Det är en spännande resa vi har framför oss. Vi vill göra skillnad inom sårvården och söker nya taggade medarbetare som vill vara med oss och förverkliga den här visionen, avslutar hon.

Läs mer om de tjänster inom produktutveckling som finns tillgängliga på Mölnlycke just nu.

Om Mölnlycke:
Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicinteknik, som designar och levererar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer – från sjukhuset till hemmet. Mölnlycke har ungefär 8000 anställda världen över och ägs till 99% av Investor. 

Vill du veta mer om de lösningar som Mölnlycke erbjuder för att förbättra vårdkvaliteten, läs här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mölnlycke och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?