1515
Annons

Ygeman tar strid för höjd kapitalskatt – samt fastighetsskatt: ”Starkt stöd bland väljarna”

Socialdemokraterna i Stockholm rustar för att dra partiet vänsterut i den kommande valrörelsen. 

Inför höstens stora partikongress tar det mäktiga distriktet nu strid för bland annat införandet av en progressiv fastighetsskatt, höjd skatt på kapital och stopp för vinster i välfärden.

Foto:Jessica Gow/TT

På lördagen klubbade Socialdemokraternas Stockholmsdistrikt igenom vilka frågor man ska ta strid för på partiets kongress i november, då S i praktiken startar sin valkampanj.

Distriktet, som leds av S-toppen Anders Ygeman, ska bland annat ta strid för införandet av en progressiv fastighetsskatt, höjd skatt på kapital, slopat rutavdrag och stopp för vinster i välfärden.

”Vi önskar en progressivare ekonomisk politik med större betoning på investeringar”, säger Anders Ygeman.

Stopp för vinster i välfärden beslutade partiet driva redan under partikongressen 2017, inför valet 2018.

Men något stopp har det inte blivit och nu vill S i Stockholm att partiet återigen ska ta strid i frågan och dessutom öka skattekvoten genom bland annat fastighetsskatten.

”Vi vill göra det lite rättvisare så att den som bor i ett väldigt stort och dyrt hus i ett attraktivt område betalar lite mer och den som bor i ett litet hus i ett mindre attraktivt område betalar lite mindre”, säger Anders Ygeman.

Fastighetsskatten är en känslig fråga och S-toppen understryker att en ny fastighetsskatt inte ska fungera exakt som den som avskaffades 2007.

”Jag tror att det finns ett ganska starkt stöd för det här bland väljarna i stort. Runt om i landet där folk bor i ganska modesta bostäder får man betala lika mycket som de som bor i stora och fina hus. Man måste se till att det blir en rimligt avvägd skatt som motsvarar folks värderingar”, säger han.

Stockholmsdistriktet ser ut att marschera mot kongressen som största distrikt efter stor medlemstillströmning. Det innebär att man kan putta ner Skåne från tronen.

Stockholm och Skåne är dock ense om många frågor inom den ekonomiska politiken, vilket borgar för att de kan gå samman på kongressen för att få partiet att driva en ekonomisk politik, bortom de ramar Magdalena Andersson är inrutad i.

S i huvudstaden är starkt påverkat av föreningen Reformisterna, som skapades som en reaktion mot vad som upplevdes som en högersväng i samband med att partiet ingick i Januariavtalet.

Föreningens raison d'être är att föra partiet tillbaka vänsterut och en av dess ledare, fackliga tankesmedjan Katalys chef Daniel Suhonen, har agiterat friskt mot Magdalena Anderssons finanspolitik, som av kritiker i partiet upplevs som stram.

”Vi har råd”, har varit Reformisternas slagord.

Ordförande för Reformisterna, ekonomen Markus Kallifatides, har nu lyckats förmå Anders Ygeman att lägga fram förslag om en mer expansiv finanspolitik.

Bland annat innehållandes en tudelad statsbudget med en driftsbudget och en investeringsbudget för stora investeringar, där den senare delen kan finansieras av lån.

”Socialdemokratin behöver gå till väljarna 2022 med en stark reformagenda för jobb, välfärd, klimat och minskade klyftor för att ingjuta en känsla av möjlighet för framtiden. För att det ska vara trovärdigt måste staten ha finansiella muskler”, säger Markus Kallifatides.

Men det politiska spelet spelas även utanför partiet.

En ekonomisk politik som går vänsterut gifter sig inte väl med den möjliga framtida regeringspartnern Centerpartiet.

Nyligen öppnade C-ledaren Annie Lööf för att sitta i en regering med S efter nästa val.

Mot bakgrund av de eftergifter Januariavtalet tvingat S till, kan det bli svårt för partiet att få igenom många av de förslag som S i Stockholm kommer att slåss för på kongressen i höst.

Ju skarpare vänstersväng S eventuellt tar, desto större riskerar besvikelsen bli om partiet återigen tvingas in mot mitten efter valet.

Anders Ygeman ser sitt distrikts vilja som en positionering inför valet.

”Man ska se det här som en vilja att tydliggöra partiets politik. Även om vi är tvungna att kompromissa med andra partier i riksdagen, får det inte råda någon tvekan om vilken politik vi skulle vilja bedriva om vi hade fått större genomslag i valet”, säger han.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?