1515

Ygeman nobbar Postnords önskemål – tillsätter utredning

Postnord vill ha tre dagar på sig att dela ut brev.

Men besked från regeringen dröjer. En utredning som ska se över hela postlagstiftningen tillsätts i vår.

Foto:TT

”När brevmängderna minskar så kraftigt som de gör är det viktigt att vi har en lagstiftning som förhåller sig till det. Därför kommer jag inom kort att tillsätta en bred postlagsutredning”, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S), som är den minister som ansvarar för postlagen.

Huvuddragen i utredningen, som tillsätts tidigt i vår, blir att se över hur postens samhällsuppdrag ska formuleras och finansieras i framtiden, och inom detta ryms frågan om tredagarsleverans.

”Samtidigt är jag mån om att vi har en bra postservice på landsbygden även fortsättningsvis”, säger Ygeman.

Svenskdanska Postnord, som ägs till 60 procent av svenska staten och 40 procent av den danska, kan komma att gå med miljardförluster inom några år om inte verksamheten förändras, säger företagets vd Annemarie Gardshol i en intervju med Dagens Nyheter.

”Vi vill också få tre dagar på oss att leverera brev.”

Hon efterfrågar just en sådan utredning som Anders Ygeman aviserar. Postnords ekonomiska problem är dock betydligt större än vad som tidigare framkommit, enligt en rapport om bolagets framtid som DN tagit del av. Bolaget har de tre senaste åren gått med förluster om totalt 2,99 miljarder kronor.

Den dåliga ekonomin är ett resultat av en brant nedgång i antalet skickade brev kombinerat med det rikstäckande samhällsuppdraget. Gardshol vill ha ett godkännande från regeringen om tredagarsleverans senast sommaren 2020, men beskedet lär dröja längre än så om utredningen tillsätts i vår och sedan fortlöper.

Anders Ygeman anser dock att de åtgärder som regeringen vidtagit tidigare – ändringar till tvådagarsleverans och nya portobestämmelser – tillsammans med de förslag som utredningen kan komma fram till, är tillräckliga. Något besked till sommaren kommer inte.

Theresia Dissel, ordförande i ST-facket, som representerar många Postnord-anställda, anser att scenariot som målats upp om att företaget är på väg mot konkurs inte ger en rättvis bild.

”De målar upp en alarmistisk bild, men verkligheten som jag ser den ser inte så illa ut.”

Postnord har genomgått stora förändringar tidigare och den omställning som nu pågår kommer man att klara av, enligt Dissel. Samtidigt är fackordföranden helt överens med vd:n om att det behövs en utredning som ser över regelverket.

”Någonstans finns det ett stopp eftersom Postnord har ett rikstäckande ansvar att nå alla till ett enhetligt pris, ett ansvar som inte våra konkurrenter har. Någon form av statligt stöd kommer nog så småningom att behövas”, säger hon.

I Danmark beslutade Folketinget i december 2019 att ge Postnord 100 miljoner danska kronor för att få brev i hela landet under första halvåret 2020. Något svenskt statligt stödpaket ser dock inte Anders Ygeman framför sig.

”Grunden är att posten ska bära sina egna kostnader som man gjort under en väldigt lång tid. Men om det finns delar av ett framtida samhällsuppdrag som inte kan finansieras via portot, då måste utredningen ta ställning till hur det ska finansieras”, säger han.


Innehåll från ENFOAnnons

Därför hamnar beteenderisker i fokus efter pandemin

Under mars månad 2020 förändrades världen nästintill över en natt. Pandemin massförflyttade människor från deras arbetsplatser och säkra nät till köksbordet, med rejält ökade säkerhetsrisker som följd. Detta har ökat kraven på medarbetarnas säkerhetsmedvetenhet, såväl som på säkra accesstjänster. Men hur gör man för att hänga med på tåget?

Säkerhet, som alltid har varit en angelägen fråga, har sedermera blivit en topprioritet i fråga om IT-investeringar. En säker arbetsplats handlar dock inte uteslutande om teknik. 

– Digitalisering är en förändringsresa som kräver kontinuerlig utveckling och lärande. Det första steget handlar emellertid om människan snarare än tekniken. Det nya normala kräver ett helt annat beteende och en personlig säkerhetsmedvetenhet, på en djupare nivå än tidigare, konstaterar Sarvi Glemfors, ansvarig för affärsenheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på  Enfo.

Läs om Enfos tjänster inom cybersäkerhet  

Enfo har lång erfarenhet inom framtagande av såväl strategier och arkitektur, som planering baserad på de krav som ligger till grund för den digitala förändringsresan. Enfos tjänster inom området User Engagement fokuserar specifikt på slutanvändarens beteende och hantering av data, där kärnan är en säker och trygg digital transformationsresa med användarens behov i fokus. Sarvi betonar dock att en och samma strategi inte är applicerbar hos alla företag.

– Det är viktigt att utgå från sin egen verksamhet och kartlägga var man befinner sig i sin utveckling nu, kontra innan pandemin. Vari ligger förändringsbehovet och vad behöver man göra för att verkligen förändra sina medarbetares beteenden i grunden?

Gör inte allting själv

För att nå svaren på dessa frågor krävs en hel del research och långt ifrån alltid besitter man rätt kompetens in-house. Det är därför viktigt att inte sträva efter att göra allting själv. Då behov uppstår bör man istället anlita experter som kan rita de stora dragen på en övergripande nivå och lägga grunden för eventuella förändringar. 

– Användaren behöver alltid vara i fokus. Vilka ska använda de lösningar eller den teknik som ska implementeras? Hur beter de sig och hur tänker de kring säkerhet? Finns det några beteenderisker?

Läs mer om Enfos identitetslösningar  

Dataklassificering är en grundsten

Vikten av säkra lösningar och dito teknik kan emellertid inte underskattas. Ökande mobilitet medför många komplexa utmaningar. Patrik Duckert, ansvarig för området Digital Identity, betonar därför vikten av att skapa trygg och säker åtkomst till data, för att säkerställa att rätt person når rätt information. Liksom Sarvi konstaterar han att en teknisk lösning inte passar alla – eller gör allt. 

– Att klassificera och skatta sina data är därför en absolut grundsten i säkerhetsarbetet och för att åstadkomma en datadriven transformation. Vet man vilka data som behöver skyddas och hur, är det betydligt lättare att bygga tekniska lösningar som lägger på ett lock av ID-skydd eller åtkomstskydd. Samspelet mellan agil teknik och medvetna medarbetare är därmed en förutsättning för en lyckad verksamhetsdigitalisering, avslutar han.

Läs mer om Enfos Modern Workplace  

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?