1515

WTO-fiasko nära i Buenos Aires: "Helt vansinnigt"

Trots en nedskruvad ambitionsnivå verkar veckans WTO-möte i Buenos Aires sluta i fiasko. In i det sista är det oklart om det ens kommer något gemensamt uttalande från mötet.

"Det ser ut som att vi avslutar med absolut ingenting överenskommet. Det är otroligt sorgligt", säger EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström till TT efter fem mötesdagar med 164 WTO-medlemmar i Buenos Aires, Argentina.

Kommissionären frågar sig om det ens kommer att gå att enas om en gemensam ministerdeklaration från mötet.

"Risken är stor att den i så fall blir så urvattnad så att den inte säger så mycket", säger hon.

Inför de avslutande förhandlingarna konstaterar Malmström att man inte ens kommit vidare i vad som framstår som enkla frågor. Hon nämner som exempel ett förslag om att stoppa statliga subventioner till illegalt fiske, vilket Indien blockerade. Ett annat exempel var samtal om globala regler för gränsöverskridande e-handel.

"Vi kunde inte ens enas om att diskutera detta. Det är helt vansinnigt", säger Malmström.

För att ta e-handelsfrågan vidare har EU och ett 70-tal andra WTO-medlemmar beslutat att gå vidare på egen hand.

"Det var enda vägen framåt", säger Malmström, och tillägger att det kanske kommer fler liknande initiativ av grupper av länder de närmaste åren i internationella handelssamtal.

Redan i de förberedande samtalen inför mötet klargjorde Trumpregeringen att det inte var aktuellt att skriva under ett uttalande där Världshandelsorganisationen (WTO) beskrivs som en central aktör inom det globala handelssystemet.

Denna inställning bekräftades av USA:s handelsrepresentant Robert Lighthizer på plats i Buenos Aires.

Malmström bekräftar att USA inte varit särskilt konstruktivt. Men enligt EU-kommissionären var tillväxtländer som Indien, Kina och Sydafrika ett större problem de gångna dagarna.

"De har varit ganska destruktiva i detta", säger hon.

Ett problem är att de fastnat i historiska WTO-frågor som inte längre är aktuella, enligt Malmström.

"En del länder som är ganska rika i dag, som till exempel Indien och Kina, kräver att de ska behandlas som de allra fattigaste länderna. Det är inte rimligt."

Ett annat problem som oroar Malmström är att USA:s president Donald Trump undergräver WTO-arbetet genom att inte nominera nya domare till WTO:s tvistlösningssystem.

"Det är väldigt olyckligt. Det betyder att vi fram till våren inte har tillräckligt många domare för att det ska fungera. Det här är ett ideologiskt motstånd USA har, som spökar i korridorerna."


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?