1515

WHO släpps in i Kina efter ett år av virusdöd

För ett år sedan rapporterade Kina sitt första dödsfall i covid-19 – men fortfarande är virusets ursprung höljt i dunkel. Världshälsoorganisationen WHO hoppas på svar när de nu släpps in i landet för att undersöka saken.

Den 11 januari 2020 meddelade Kina att en 61-årig man avlidit efter det att han smittats av coronaviruset i Wuhan. Sedan dess har närmare två miljoner bekräftat smittade dött – världen över.

Efter att i flera veckor ha fått höra att viruset gick att kontrollera och inte var särskilt smittsamt infördes nedstängning för Wuhans elva miljoner invånare den 23 januari 2020. I dag tycks vardagen ha återvänt och mycket är som det brukar, åtminstone på ytan.

Den numera ökända marknaden, där den 61-åriga mannen och flera andra av de första som insjuknade brukade handla, är dock fortfarande stängd. Men de internationella WHO-experter – som efter många om och men från kinesiska myndigheter släpps in i landet – kommer sannolikt att vilja resa dit för att få fram mer information om viruset. Men deras schema har inte offentliggjorts och först väntar två veckor i karantän.

WHO-delegationen väntas till Kina på torsdag. Deras ursprungsplan var att anlända tidigt i januari, men deras visum godkändes först inte. Men nu kommer WHO:s experter och kinesiska forskare att bedriva gemensamt forskningsarbete kring covid-19, enligt Kinas hälsomyndighet.

Samtidigt har Kina registrerat sin största ökning av dagliga covidfall på över fem månader. I söndags noterades 103 nya fall, de flesta i Hebeiprovinsen, vilket var den högsta siffran sedan 127 fall rapporterades 30 juli, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Kina har kritiserats för sin hantering av viruset i början av pandemin, bland annat för försök att tysta visselblåsare och underrapportering av antalet fall de första veckorna.

I dag råder dock i princip konsensus kring att de första kända fallen kan kopplas till just Huananmarknaden i Wuhan, där vilda djur såldes som mat. Men där upphör spåren. Virusets ursprung är fortfarande höljt i dunkel och knäckfrågan är hur det överfördes från djur till människa. Oberoende experter har inte släppts in på marknaden.

Wuhan försöker tvätta bort stämpeln som pandemins ”ground zero” och i intervjuer framhåller invånare hur stolta de är över stadens framgångar för att bromsa smittspridningen. Andra vågar inte uttrycka sig fritt av rädsla för repressalier.

Zhang Hai förlorade sin pappa till viruset och är kritisk till att myndigheterna i Wuhan de första veckorna tonade ned situationens allvar. Han har skickat brev till president Xi Jinping och krävt att lokala tjänstemän ska hållas ansvariga för vad som skedde fram till den 23 januari, då staden stängdes ner.

”Jag kommer inte att få ro innan dess”, säger Zhang till The Guardian.

”De försöker sälja historien om hur effektivt viruset kontrollerades här, men de försöker också radera orsaken. De försökte dölja information inledningsvis men tycks bara fokusera på slutresultatet. Det tar inte bort smärtan hos de som har förlorat familjemedlemmar.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?