1515
Annons

Whiskysug får spritjätte att nyöppna gamla destillerier

Hög efterfrågan på skotsk whisky får spritgiganten Diageo att väcka liv i två destillerier som har varit stängda i över 30 år, skriver Financial Times. Bolaget lägger 35 miljoner pund på single malt-kalaset.

Bild:TT

Portarna till de skotska destillerierna Port Ellen och Brora har varit igenbommade sedan 1983, men 2020 ska produktionen åter vara igång. Det meddelade Londonbaserade Diageo, världens största spritproducent, på måndagen.

”I många år har världens whiskyfantaster bett Diageo att öppna dessa stängda destillerier på nytt”, konstaterar bolaget, och fortsätter:

”Beslutet är delvis ett svar på den efterfrågan från befintliga entusiaster, men speglar även den starka tillväxten på marknaden för single malt-whisky, och möjligheten att skapa nya generationer av whiskykonsumenter.”

Skotsk single malt-whisky, som destillerats på ett enda destilleri, har ett bättre anseende och i regel en högre prislapp än whisky från flera olika destillerier som blandats.

Exporten av skotsk single malt är fortsatt en liten del av marknaden, men tillväxten är stark. I fjol exporterades drycken för över 1 miljard pund, motsvarande 10,7 miljarder kronor, för första gången någonsin. Antalet flaskor sålda uppgick till 67 miljoner, vilket kan jämföras med 47 miljoner 2002, enligt branschorganisationen Scotch Whisky Association.

Priserna på de flaskor som producerades innan de två destillerierna i fråga stängdes ger en fingervisning om efterfrågeläget. En liter från Port Ellen ligger på cirka 1.000 pund, cirka 10.690 kronor, och en liter från Brora kostar omkring det dubbla, enligt specialistförsäljaren Whisky Exchange.

Diageo lägger nästan 375 miljoner kronor på anläggningarna, som blir två av bolagets minsta. Den årliga produktionen kommer att ligga på 800.000 liter, och ambitionen är att ”kopiera de tidigare smakprofilerna så nära som möjligt”.


Innehåll från Volvo CarsAnnons

Volvo Cars storsatsning: Föräldraledighet på export

Säkerhet för alla som reser i en Volvo.

Och social trygghet för de som bygger bilarna.

Nu vill Volvo exportera traditionella svenska värderingar till 40 000 anställda i 34 länder.

– Vi kontaktas av företag och organisationer från hela världen som vill veta mer, säger Hanna Fager, global HR-chef på Volvo Cars.

Läs mer om Volvo Cars här.  

I mars 2021 lanserades det globala initiativet Volvo Cars Family Bond, som innebär att Volvo Cars drygt 40 000 anställda garanteras 24 veckors ledighet, med 80 procent av lönen, i samband med att man får barn. Med initiativet tar Volvo Cars sina svenska värderingar på export. 

– Det svenska arvet är jätteviktigt för oss, säger Hanna Fager, global HR-chef på Volvo Cars. Vi har alltid varit ett varumärke för människor som bryr sig om andra människor och världen vi lever i. Våra värderingar kring säkerhet, hållbarhet och att alltid sätta människan i centrum har varit med ända sedan Volvo grundades 1927. Det pratade våra grundare om och det fortsätter vi att värna om och vårda i allt vi gör. Grundpelarna i vår kultur gifter sig väl med det svenska arvet. Vi vill göra livet enklare, bättre och säkrare för alla.

Initiativet har under året rönt uppmärksamhet, både internt och externt. 

– Många anställda känner sig stolta över vårt företag och många externt är nyfikna, berättar Hanna Fager. Vi kontaktas av företag och organisationer från hela världen som vill veta mer om Family Bond.

Ett normgivande initiativ 

Alla föräldrar, oavsett kön, har adopterat barn eller är den icke-födande i ett samkönat par, omfattas av Family Bond. Initiativet är utformat för att vara normgivande. 24 veckors föräldraledighet är idag det förvalda alternativet för Volvo-anställda. Studier visar nämligen att allt fler är benägna att ta ut sin föräldraledighet när det uppfattas som standardalternativet. Vidare har Volvo Cars låtit föräldrar världen över berätta om sin upplevelse internt för att öka medvetenheten.

Kulturkrockar 

Med personal i 34 länder har det varit en utmaning att implementera initiativet, som Hanna mer ser som ett förverkligande av Volvo Cars företagskultur, än en policy. 

– Det finns olika förutsättningar på olika marknader, säger Hanna Fager. En utmaning har varit att hitta det gemensamma globala, men ändå se saker med lokala ögon. Att förstå hur föräldraledighet fungerar och uppfattas i olika länder, hur lagar ser ut och hur kulturen och inställningen är bland män och kvinnor, chefer och medarbetare. Vi har lärt oss mycket under resans gång. 

Positivt för jämställdheten 

Föräldraledighet är en av principerna i det svenska välfärdssystemet. Båda föräldrarna ska ha möjligheten att utnyttja chansen att tillbringa mycket tid med sitt barn under dess första månader. 

– Det är intressant att se att både kvinnor och män tar ut fler föräldradagar inom ramen för Family Bond än den vanliga lagstadgade föräldraledigheten, säger Hanna Fager. En spaning vi har, och som vi kommer att titta närmare på, är om vi har bidragit till att göra Family Bond mer attraktivt än ”vanlig” föräldraledighet. Det ses som något nytt – och vi har lyckats förmedla det väl inom företaget. Det är också otroligt fint att se att vi har en fördelning på 70 procent män och 30 procent kvinnor av de som har tagit Family Bond under 2021. Det ger en positiv följdeffekt på jämställdhet och kvinnors möjlighet till karriärutveckling. 

Läs mer om Family Bond här. 

Mer från Volvo Cars

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Volvo Cars och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?