1515

Wesc halverade försäljningen

Klädmärket Wesc redovisar en nettoomsättning på till 3,3 miljoner i 2020 års andra kvartal (6,6), framgår av delårsrapporten.

Wescs rörelseresultatet uppgick till -4,6 miljoner kronor (-6,2) och resultatet efter skatt uppgick till -7,4 miljoner kronor (-8,2), motsvarande 0,00 kronor per aktie (-0,01).

Bruttomarginalen pressades av utförsäljning av föregående säsongs lager och sjönk till 21,2 procent (37,9). Eget kapital uppgick till -2,6 miljoner kronor (-21,8). Soliditeten var negativ i koncernen och 69,0 procent (42,6) i moderbolaget. 

Koncernens likvida medel uppgick till 4,6 miljoner kronor den 30 juni 2020 (15,9). 

”Som kommunicerade i samband med Q1 rapporten så har inga cancelleringar skett med anledning av Covid-19, däremot har det inneburit att kunder har begärt senare leveranser. Det allmänt utmanade klimatet och fördröjningarna har även inneburit att delar av vår/sommarkollektionen ej har kunnat säljas till fullpris”, skriver Wesc. 

Försäljningen i andra kvartalet minskade med 50 procent jämfört med samma period föregående år. 

”Både vi och större andelen av våra kunder har påverkats starkt negativt av rådande situation vilket förklarar den stora avvikelsen”, skriver bolaget.

Aktiviteter för att minska kostnaderna pågår fortlöpande och de fasta kostnaderna låg nästan 30 procent lägre i kvartal två jämfört med samma period 2019. 

”Rörelseresultatet visar en lägre förlustnivå än kvartal två 2019. Genom omfördelning av resurser, personalneddragningar och permitteringar samt reducering av övriga fasta kostnader förväntar vi se en fortsatt kostnadsminskning”, skriver Wesc.

”Större delen av bolagets totala försäljning sker i dagsläget på den nordamerikanska marknaden vilken varit mer eller mindre helt stängd under hela det andra kvartalet”, skriver vd Joseph Janus.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?