Webbpionjären hade receptet klart för pandemin

Redan för femton år sedan öppnade Peder Näslund nätbutiken Lyckas med mat. Den tidiga starten var guld värd när coronapandemin slog till. ”Hösten har varit fantastisk”, säger han.

Peder Näslund har grundat Lyckas med mat.
Peder Näslund har grundat Lyckas med mat.Foto:Joey Abrait

Utanför butiken i Luleå stannar en bil till. En anställd från Lyckas med mat kommer snabbt ut och levererar varorna genom bilfönstret. Sedan i höstas är butiken stängd för kunder, endast försäljning via drive in är tillåten i den fysiska butiken.

”Vi bestämde oss för att skydda personalen från smitta. Vi har 90 procent av försäljningen online och det är viktigare att den biten fungerar än om vi förlorar lite försäljning i butiken”, säger Peder Näslund.

Han har en lång bakgrund i restaurangbranschen, både som köksmästare och restaurangchef. Under 00-talets första halva arbetade Peder Näslund åt hotellkungen i norr, Hilding Holmqvist.

”När jag var runt på de olika anläggningarna frågade kockarna ofta om olika recept. Då väcktes tanken på att göra en hemsida med recept”, berättar Peder Näslund.

Hobbyprojektet fick snabbt många besökare och receptmakaren började fundera på om det gick att göra något kommersiellt av hemsidan. Först testade han med Google-annonser, men det gav bara småsummor.

”Sedan tänkte jag, att om jag tipsar om en stekspade ihop med receptet kan jag leda vidare läsarna till en webbutik”, säger Peder Näslund.

Året var 2006 och entreprenören från Luleå var minst sagt tidigt ute.

”På den tiden skulle man separera innehåll och försäljning. Min tanke var att man skulle ha allt i ett.”

Snabbt tog verksamheten med webbutiken över för Peder Näslund. Han sa upp sig från jobbet och började packa köksredskap hemma i källaren. En lokal som företaget snart växte ur. När även garaget blev för litet hamnade Lyckas med mat i den lokal där bolaget är kvar än i dag.

”Med åren har vi tagit över en allt större del av fastigheten”, berättar han.

Idén har i alla år varit att hjälpa hemmakockar och hobbybagare. Det kan handla om speciella ingredienser eller köksredskap. Under intervjun packar Peder Näslund en paltslev som ska skickas iväg till en kund.

”Vi ska hjälpa människor att lyckas med mat och däromkring. Om en ballong gör kalaset festligare så säljer vi det. Allt som är roligt är vår grej”, säger Peder Näslund.

Den fysiska butiken i Luleå kom flera år efter nätbutiken. Att ha börjat online visade sig vara en framgångsfaktor under corona-året. När pandemin slog till med full kraft i mars förra året drabbades Lyckas med mat till en början hårt, precis som många andra aktörer i branschen.

”Hela Europa stängde ner och alla leverantörer blev livrädda och drog in alla krediter. De ville ha betalt i förskott samtidigt som vi tappade i försäljning. Det var lite svettigt”, säger Peder Näslund.

Under sommaren blev det stegvis bättre och i augusti vände det, och det rejält. Sedan dess har det varit full fart på lagret i Luleå. Under december var omsättningen 60 procent högre än föregående år. Exempelvis sålde Lyckas med mat 2,6 ton choklad inför julen.

”Myndigheterna hade avrått från att gå i butiker och att handla julklappar i köpcenter. Det var helt klart till vår fördel”, säger Peder Näslund.

En annan förklaring till framgångarna är att människors vanor har förändrats under pandemin. Folk är hemma mer och har tid att baka och laga mer avancerad mat. När den effekten slog igenom fullt ut på marknaden låg Lyckas med mat i frontlinjen.

”De fysiska butikerna som har tappat i försäljning har haft en lång startsträcka för att komma ut på webben. Vi var redan på plats i alla kanaler”‚ säger Peder Näslund.

Utmaningen med att ha större delen av sin affär på nätet är, menar Peder Näslund, att allt går så mycket snabbare. Som entreprenör måste man vara beredd att förändra sortiment och koncept hela tiden. Både konkurrenter och kunder är snabbfotade och förflyttar sig blixtsnabbt.

”Man är tvungen att anpassa sig hela tiden. Just nu jobbar vi mycket med udda kryddor, exempelvis för asiatisk matlagning. Hittar vi något bra tar det bara någon månad så finns det flera andra konkurrenter i samma segment. En fysisk butik på Storgatan kan ha en egen nisch på ett helt annat sätt”, säger Peder Näslund.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?