Wallström om Stena Impero: ”Kan bli farligt läge”

Läget i Persiska Viken är oroande och konflikten riskerar att trappas upp. Därför bör ett eventuellt svenskt deltagande i en skyddsinsats i området tänkas över noga, säger utrikesminister Margot Wallström (S).

”Det här är ett väldigt besvärligt läge och det kan bli ett farligt läge.”

Foto:Naina Helén Jåma
Foto:Satellitbild

Enligt Margot Wallström arbetar regeringen aktivt med frågorna kring den svenskägda men brittiskflaggade tankerbåten Stena Impero som fortfarande hålls fast efter att ha beslagtagits av Iran förra fredagen.

”Vi använder förstås alla våra diplomatiska kontakter för att informera oss om läget och vi insisterar så som resten av EU på att Iran ska släppa båten”, säger hon.

För att andra europeiska fartyg ska undvika samma öde som Stena Impero planerar Storbritannien att tillsammans med Frankrike, Italien, Nederländerna och Danmark att genomföra en skyddsinsats i Persiska Viken där fartyg ska eskorteras genom Hormuzsundet. Även Spanien, Tyskland och Polen uppges ha visat intresse för att delta.

Wallström undviker att svara direkt på frågan om hon kan tänka sig ett svenskt deltagande och säger att det behövs mer information om den tilltänkta insatsen innan ett beslut kan fattas.

”Framför allt behöver man veta hur en tänkt insats från Storbritanniens sida ska se ut, med vilken slags mandat och vad kommer den att innebära”, säger hon.

Insatsen måste även samordnas med USA och Sverige deltar under torsdagen i ett möte i Tampa i Florida där USA ska presentera sina planer på framtida insatser i Hormuz.

Först och främst anser Wallström att den spända frågan bör lösas diplomatiskt.

”Det är viktigt att veta vad det kommer att leda till. I första hand vill vi se en deeskalering och inte något som riskerar att riva upp konflikten”, säger hon.

De som redan anmält sitt intresse är enligt Wallström främst stora flaggstater, det vill säga länder med fartyg som regelbundet trafikerar Hormuzsundet.

”Det är viktigt med fri sjöfart och det är viktigt att man respekterar havsrättens regler och ingen blir hjälpt av att det eskalerar och att det blir ännu större spänningar i det här området. Det är farligt.”

Enligt Wallström är risken stor att kärnenergiavtalet från 2015 äventyras av krisen.

”Man märker att Iran medvetet pressar gränserna för tålamodet för kärnavtalet”, säger hon och tillägger att avtalet är viktigt att värna om då det hindrat Iran från att skaffa sig kärnvapen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?