Det är inte bara nyhetssajter som kämpar med att fånga läsarnas uppmärksamhet. Även Bank of America Merrill Lynch har börjat använda sig av rubriker som ska locka till läsning och bankens globala analyschef Candace Browning uppmanar nu sina analytiker att göra djärvare analyser. Det gäller dock att ha rätt. Analytiker som har fel upprepade gånger riskerar nämligen att få sparken, skriver Bloomberg.
”De enda analyser som är värda besväret är originella och förutseende idéer. Du måste ge kunderna något de inte redan vet”, säger Candace Browning till Bloomberg.
Analytikerna får även utrycka sin personlighet i analyserna och valutastrategen David Woo jämförde till exempel dollarn och yuanens växelkurs som ett dåligt äktenskap i en rapport. Analysen publicerades i november 2015 och förutspådde att den kinesiska valutan kunde försvagas med så mycket som 10 procent mot dollarn under 2016.
Prognosen var den fjärde mest pessimistiska bland 40 analytikers prognoser och yuanen har hittills försvagats med omkring 7 procent mot dollarn, skriver Bloomberg.
”Det kraftfullaste receptet på en riktigt bra affär är när du har en åsikt som går tvärt emot vad andra tror och marknaden är positionerad åt andra hållet. Om du får rätt kan du träffa en home run”, säger David Woo till Bloomberg.