ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

VW lurade till sig EU-pengar till fuskmotorer

  • Foto: TT

Biltillverkaren Volkswagen ska ha lurat till sig miljardlån från Europeiska investeringsbanken för att utveckla sina utsläppsfuskande dieselmotorer. Det misstänker EU:s antikorruptionsbyrå OLAF, rapporterar Politico.

Enligt OLAF:s utredning har biljätten lurat till sig lån på 400 miljoner euro, drygt 3,8 miljarder kronor, från Europeiska investeringsbanken, EIB. Pengarna betalades ut från EU-banken 2009 och skulle användas till att utveckla motorer som kunde möta de allt hårdare utsläppskraven i Europa och USA.

Men det blev precis tvärtom. Enligt OLAF plöjde den tyska biljätten ner EU-lånet i utvecklandet av dieselmotorn EA 189, som flera VW-anställda på höga positioner visste inte skulle klara utsläppskraven.

EIB:s ordförande Werner Hoyer är besviken.

”Vi kommer nu att se över OLAF:s resultat och överväga alla möjliga och lämpliga åtgärder”, säger han i ett uttalande, enligt AFP.

Antikorruptionsbyrån har inte kunnat bevisa att EU-pengarna användes specifikt för att ta fram den fuskande mjukvara som stod i centrum för utsläppskandalen 2015. Men det är ändå inte omöjligt att så är fallet, enligt EIB.

Resultaten från OLAF:s utredning har skickats till åklagarmyndigheten i den tyska staden Braunschweig. Från VW:s sida tillbakavisar man dock anklagelserna. Enligt den tyska tidningen Tagesschau hävdar biljätten att man har använt pengarna på det sätt som man beskrev i sin låneansökan.

Det återstår alltså att se vad VW:s påstådda bedrägeri får för konsekvenser. Biltillverkaren har redan tvingats betala gigantiska bötesbelopp och rättegångskostnader för att medvetet ha manipulerat mjukvaran som kontrollerar avgasutsläppen. Bara i USA har VW fått hosta upp 23 miljarder dollar, 186 miljarder kronor, för dieselskandalen.

De nya anklagelserna mot VW är också ytterligare ett slag mot den tyska bilindustrins rykte. För knappt två veckor sedan publicerades uppgifter om att så gott som samtliga stora tyska biltillverkare haft ett hemligt samarbete sedan 90-talet. Kartellen ska bland annat ha samarbetat kring avgasreningsteknik och därmed ha lagt grunden för utsläppsskandalen.    

På onsdagen hålls ett dieseltoppmöte i Berlin, där tyska ministrar, delstatspolitiker och företrädare för bilbranschen ska diskutera framtiden för dieselmotorer.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies