1515

Vulkanutbrott efter jordbävningar på La Palma

Ett vulkanutbrott har rapporterats från kanarieön La Palma. En kraftig rökpelare stiger mot himlen.

Foto:TT

Omkring 40 personer hade evakuerats från sina hem redan före vulkanutbrotet på den spanska ön La Palma efter tidigare larm om ökad risk för utbrott. På söndagseftermiddagen kom de första rapporterna om utbrottet, och snart steg en kraftig rökpelare mot himlen.

Myndigheter var förberedda, och planer på massevakuering fanns klara, men det var osäkert om hur stor evakueringen skulle bli på söndagseftermiddagen.

Forskare har noterat en rad jordbävningar på en magnitud uppemot 3,8 i naturområdet Cumbre Vieja på öns södra delar, enligt den geografiska myndigheten.

”Jordbävningarna blir alltmer kraftfulla och magman trycker stadigt mot ytan”, sade en talesperson för Kanarieöarnas vulkaninstitut före utbrottet.

Soldater har skickats ut till ön för att bistå i evakueringsarbetet, uppger försvarsdepartementet. Omkring 35.000 människor bor i närheten av vulkanen.

Researrangörerna Ving och Tui uppger för TT att de inte har några svenska gäster på ön, och utrikesdepartementet har inga uppgifter om att några svenskar skulle vara nödställda.

Det tidigaste noterade vulkanutbrottet på La Palma skedde 1430. Senaste gången ett utbrott drabbade ön, 1971, omkom en man då han fotograferade lavan.

Seismologer vid Uppsala universitet har under veckan kunnat följa en ökad aktivitet på den lilla kanarieön.

”Man har varit orolig för att det skulle kunna komma utbrott, det har registrerats mellan 6.000-7.000 jordbävningar på en drygt vecka”, säger Björn Lund, seismolog på geovetenskapliga institutionen.

I måndags höjde spanska myndigheter varningsnivån från grönt till gul, men därefter avtog se seismologiska rörelserna något, för att sedan dra i gång med full kraft natten mot söndagen.

”Skalven är väldigt grunda, så man har kunnat se att lavan har trängt upp genom jordskorpan och att ett utbrott var på gång”, säger Lund, som beskriver risken för nya större skalv som relativt liten.

”När lavan väl börjar komma ut brukar jordbävningsaktiviteten avta. 1971 pågick vulkanutbrottet i tre dagar och var inte så allvarligt.”


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?