1515

Volvokonkurrenten investerar på hemmaplan – fortsätter att gå sin egen väg

LJUNGBY. Ljungby Maskin konkurrerar framgångsrikt med jättar som Volvo och Caterpillar på marknaden för hjullastare, trots att bolaget bara är en bråkdel så stort.

”Vi tillverkar bättre produkter helt enkelt och storlek betyder inte allt”, säger familjeföretagets 80-årige grundare Rune Andersson.

”När vi inte kan hitta tillräckligt bra komponenter på marknaden är det bättre att producera själva”, säger grundaren Rune Andersson. ” Så är det, pappa är verkligen en uppfinnare”, säger dottern Zia Lyckvall som är ordförande och ägare i Ljungby Maskin.
”När vi inte kan hitta tillräckligt bra komponenter på marknaden är det bättre att producera själva”, säger grundaren Rune Andersson. ” Så är det, pappa är verkligen en uppfinnare”, säger dottern Zia Lyckvall som är ordförande och ägare i Ljungby Maskin.Foto:Pontus Herin

När Rune Andersson var 17 år gammal köpte han en skrotfärdig lastbil, vände den bak och fram och monterade på en lyftgaffel. Han lyckades smita in på Elmia lantbruksmässa där han sålde sin första gaffeltruck. Det blev starten på ett framgångsrikt bolag som han drev tillsammans med sin bror och som sedan såldes till Kalmar Industries på 70-talet. 

Några år senare bestämde han sig för att satsa sitt kapital på en gammal dröm, nämligen att börja tillverka hjullastare. Det är mer komplicerade maskiner än truckar och för den teknikintresserade Rune Andersson därmed också mer utmanande. 

”Sen fanns det ju bara en skandinavisk leverantör på marknaden så jag tänkte att jag skulle hjälpa dom. Men visst, Volvo VOLV B +1,53% Dagens utveckling är också duktiga!”, säger Rune Andersson med ett skratt samtidigt som han visar runt på Ljungby Maskins fabrik i ett industriområde längs E4:an. 

För att vara en fabrik i Sverige idag, är det en annorlunda upplevelse som för tankarna till en annan tid. I den ena änden av den 24000 kvadratmeter stora byggnaden kommer plåt in och i den andra änden rullar färdiga hjullastare ut. På de olika produktionsstationerna råder febril aktivitet där plåten ska skäras, klippas, härdas och lackeras. Men här tillverkas även andra komponenter som andra fordonstillverkare vanligtvis köper in från underleverantörer. Det handlar om allt från kolvar och hydraulcylindrar till lastarmar och hela elektroniksystem. 

”När vi inte kan hitta tillräckligt bra komponenter på marknaden så är det bättre att producera själva”, säger Rune Andersson och visar ivrigt upp olika snillrika konstruktionsdetaljer och produktionslösningar i fabriken. Det är uppenbart att det är han själv som kommit på det mesta. 

”Så är det, pappa är verkligen en uppfinnare även om vi har en massa andra duktiga medarbetare på företaget idag”, säger Zia Lyckvall som är dotter till Rune Andersson och ordförande på familjebolaget. 

”Framför allt har han vågat gå sin egen väg i alla år och envist stått emot alla rådande företagsteorier. När andra företag outsourcar så väljer vi att insourca. När andra svenska bolag flyttar ut produktion till lågkostnadsländer investerar vi här hemma. Det har visat sig vara helt rätt för oss.”

Foto:Lars Jansson

Fabriken i Ljungby producerar varje år runt 200 hjullastare. Det är försvinnande lite på en marknad som domineras av jättar som Volvo, amerikanska Caterpillar och japanska Komatsu. Dessutom i en industri som präglas av stordriftsfördelar. 

”Vi är så små att de inte behöver bry sig om oss och vi behöver faktiskt inte bry oss om dom så mycket. De brukar fråga om de får komma hit och titta på vår produktion och de får de gärna göra”, säger Rune Andersson och förklarar att den stora skillnaden mot konkurrenterna är att Ljungby Maskin är en nischtillverkare. De producerar bara medelstora hjullastare på mellan 9 och 30 ton och målgruppen är avancerade kunder som är beredda att betala ett högre pris. Enligt Rune Andersson är bolagets fordon bättre än konkurrenterna vad gäller bland annat svängradie, komfort och servicevänlighet. Kunderna finns bland annat i gruvindustrin och bland stora lantbruk som har särskilt höga krav. Runt 70 procent av försäljningen går till Sverige, övrigt på export. 

”En förklaring är att svenska kunder är mer måna om förarens arbetsmiljö än de är i andra länder. Till exempel är vibrationer och stötar ofta ett bekymmer för förarna och vi är den enda tillverkaren som kan erbjuda hyttfjädring.  Sen har det visat sig att svenska kunder är mer benägna att titta på kostnaden i hela livscykeln. Våra hjullastare är dyrare att köpa in men de håller längre och har ett bra andrahandsvärde”, förklarar Zia Lyckvall. 

Bolaget har i många år varit en stabil vinstmaskin med goda marginaler, ifjol låg vinstmarginalen på hela 11 procent. Tillväxten den senaste tioårsperioden har legat på knappt 4 procent årligen men skulle kunna vara klart högre enligt Zia Lyckvall. 

”Vi skulle definitivt kunna sälja mer om vi var mer offensiva och det finns också kapacitet i fabriken. Men vi är inte intresserade av att växa på bekostnad av lönsamhet. Som familjebolag kan vi göra det valet.”

Ett generationsskifte har nyligen genomförts och tillsammans med sina två bröder äger Zia Lyckvall idag 90 procent av Ljungby Maskin. Trots kontinuerliga propåer från riskkapitalbolag och konkurrenter finns det inget intresse att sälja bolaget. 

”I så fall skulle vi vara väldigt noga med vem som köper. Vi vill nämligen fortsätta att göra saker på vårt sätt”, säger Rune Andersson 

Foto:Lars Jansson

Ljungby Maskin tillverkar bara hjullastare på order och har inga lager. Det är en fördel när konjunkturen viker som under finanskrisen då många verkstadsbolag fick stora problem. 

”Bolag slumpade ut robotar och produktionsmaskiner då. Jag passade på att åka runt i Sverige och köpa upp maskiner som vi behövde och som vi sedan anpassade till produktionen här”, säger Rune Andersson och visar upp lackeringen där en robot med människoliknande armar täcker en plåtkaross med gul färg. 

”Det var min fru som tyckte synd om lackerarna så hon fick mig att köpa den här roboten. Jag vet inte hur klokt det var, vi räknar inte på allt. Vill vi ha någon maskin så brukar vi köpa den helt enkelt!” 

Han verkar känna de flesta av de drygt hundra medarbetarna till namn och försöker småprata med så många som möjligt när vi fortsätter rundturen. Första spadtaget har tagit för en utbyggnad av ytterligare 10000 kvadratmeter. Rune Andersson pekar ut var den ska ligga och förklarar bakgrunden till investeringen. Han blir tyst en kort stund och blickar ut över sitt livsverk. 

”Den här fabriken är hjärtat i allt vi gör och om jag hade börjat från noll idag och byggt en helt ny fabrik, då hade jag gjort det exakt likadant!” 

Intresset för produktion, konstruktioner och inte minst själva fordonen i sig går inte att ta fel på. I en separat lagerbyggnad på området visar Rune Andersson stolt upp en samling militär- och industrifordon som han har köpt på sig under åren. Här finns gamla stridsvagnar, ett flygplan av modell ”flygande tunnan”, antika bilar, bandvagnar, gamla traktorer och till och med en rysk kulspruta. Idag samlar de damm men snart ska de flyttas till en 1800 kvadratmeter nybyggd lokal med stora panoramafönster ut mot motorvägen som sveper förbi. 

”Det ska bli ett industrimuseum som ska vara öppet för allmänheten. Men det ska också fungera som en utställningslokal för oss och för andra verkstadsbolag här i Ljungby. Det är ett sätt för mig att ge tillbaka något till den här fantastiska bygden!”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?