Annons

Volvo och Scania laddar för miljardaffär

Volvo, Scania och Mercedes-Benz laddar upp inför en stor upphandling av stadsbussar i Colombia. Det är huvudstaden Bogota som planerar att köpa 1.500 nya bussar – en affär som kan vara värd uppemot 3 miljarder kronor.

Bild:@imageAuthorName

Bogota har ett avancerat linjesystem för stadsbussar, benämnt Transmilenio som kom igång år 2000. Nu är stadens regering i färd med att bygga ut systemet och samtidigt förnya flottan av bussar.

Inom några dagar väntas villkoren för upphandlingen att offentliggöras. Hårda krav på låga utsläpp av partiklar och kväveoxid väntas.

Totalt handlar det om 1.500 nya bussar. Två tredjedelar ska vara ledade bussar.

”Sådana här bussar kostar runt 3-4 miljoner kronor per styck”, säger en branschbedömare.

Busstillverkarna levererar dock enbart chassiet. Karossen görs av fristående företag, ofta lokala. Karossen står ofta för runt hälften av kostnaden för en buss.

Det skulle betyda att försäljningssumman för busstillverkarna kan hamna uppemot 3 miljarder kronor.

Scania är en stor leverantör till Bogotas trafiksystem. Omkring 400 Scania-bussar trafikerar i dag Transmilenio.

”Vi väntar på mer information på vilka krav som krävs i upphandlingen”, säger Benoit Tanguy, chef för Scanias verksamhet i Colombia.

”Men det är självklart att vi kommer att delta. Vi levererar redan gasbussar med Euro 6 (EU:s högsta miljöklass, Di:s anm) till Colombia.”

Volvo har i dag 60 procent av flottan av bussar i Transmilenio.

”Det är en stor upphandling som är viktig för Volvo”, säger Volvo Bussars presschef Helena Lind.

”Vi kommer givetvis vara med och lämna anbud.”

Förutom Volvo och Scania väntas tyska Mercedes-Benz och den kinesiska tillverkaren av el-bussar BYD att konkurrera i upphandlingen.

Mercedes-Benz har levererat 400 av bussarna som trafikerar Transmilenio-systemet.

Det är troligt att dessa tre stora busstillverkare tar hem var sin del av jättebeställningen. Även kinesiska BYD väntas få en mindre del av kakan för sina helt elektriska bussar.

Enligt uppgift ska leveranserna av de nya bussarna vara klar under första kvartalet 2019.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?