Annons

Volvo och Daimler i tungt samarbete kring bränsleceller – ”ett viktigt steg”

Volvokoncernen har teckat ett bindande avtal för ett samriskbolag med Daimler Truck AG. Det nya bolaget ska producera och kommersialisera bränslecellsystem som i första hand ska användas i lastbilar. Det skriver de båda bolagen i ett pressmeddelande. 

Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.Foto:Adam Ihse/TT

”I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen i viss utsträckning. Bildandet av vårt bränslecellssamarbete är ett viktigt steg i att forma den värld vi vill leva i”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, i en kommentar.

Ambitionen är att det nya företaget ska bli ett av de ledande tillverkarna av bränsleceller och ska ”hjälpa världen att ta ett stort steg mot klimatneutrala och hållbara transporter fram till 2050”, som Volvo själva beskriver det i pressmeddelandet. 

Volvo förvärvar hälften av andelarna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,5 miljarder kronor. Transaktionen beräknas vara slutförd under första halvåret 2021. Affären måste dock först passera flera konkurrensmyndigheter.

Bolagen skriver att det bland annat ska ta fram ett dubbelsystem med 300 kW kontinuerlig effekt för långväga transporter med lastbil.

Volvokoncernen och Daimler Truck AG betonar att de trots det gemensamma bolaget kommer att fortsätta att vara konkurrenter inom alla andra områden, såsom fordonsteknologi och bränslecellsintegration i lastbilar.

I förra veckan blev det också klart att Volvo ingår en allians med japanska Isuzu, som bland annat syftar till ett samarbete kring autonom körning, uppkopplade fordon och medeltunga elektriska fordon.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Flera nya elbilar från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz lägger in ytterligare en växel i sin elbilssatsning. Nu har sex nya elbilar bekräftats.

Bland nyheterna: Lyxiga sedanen EQS samt de kompakta suvarna EQA och EQB.

Läs mer om Mercedes-Benz elbilar 

100 miljarder kronor. Så mycket investerar Mercedes-Benz och Daimler i elektrifiering under de kommande åren. Ambitionen är att göra hela personbilsflottan koldioxidneutral till 2039.

I den gigantiska satsningen är lanseringen av de renodlade elbilarna extra viktiga eftersom de inte släpper ut någon koldioxid över huvud taget under körning.

Därför blir det mycket tal om EQ framöver. 

Det är nämligen de två första bokstäverna i namngivningen av samtliga elbilar som lanseras. Den tredje bokstaven visar vilken storleksklass i Mercedes-Benz-familjen det handlar om.

Så här långt har suven EQC och den 8-sitsiga familjebussen EQV lanserats på marknaden. 

Dessa motsvarar i tur och ordning Mercedes-Benz GLC SUV och Mercedes-Benz V-Klass.

EQC finns redan på marknaden i dag.
EQC finns redan på marknaden i dag.

Flaggskeppsmodellen blir eldriven

Det är nu också bekräftat att den kompakta suven EQA (GLA) kommer att få produktionsstart redan 2020, och EQB (B-Klass) kort därefter. 

Nytt är också att Mercedes-Benz EQS kommer ut på marknaden under nästa år som både sedan och suv. EQS är alltså den eldrivna versionen av flaggskeppsmodellen S-Klass som precis lanserats med förbränningsmotorer i sin sjunde generation. 

EQS får en el-räckvidd på cirka 70 mil och en teknik som gör att den går snabbladda upp till 80 procent på bara 20 minuter.

Bilen har redan genomgått rigorösa tester och körts mer än 200 000 mil i allt från öknar till svenska vintervägar.

EQS blir också den första modellen som byggs på Mercedes-Benz nya elbilsplattform för bilar i de större klasserna. Den nya plattformen är helt moduluppbyggd och skalbar. Det går att ändra spårvidd, hjulbas, batterier, markfrigång med mera. Detta gör också att det går att bygga olika bilmodeller på samma fabriker och produktionslinjer.

Även E-Klass får eldrift

Strax under EQS i storlek och i samma segment som E-Klass kommer snart också EQE att presenteras, och även den som både sedan och suv.

E-Klass är Mercedes-Benz mest framgångsrika modell genom tiderna. Modellens anor sträcker sig tillbaka till 1947 och sedan dess har fler än 14 miljoner exemplar sålts.

Tidigare i år lanserades modellen i sju olika versioner av laddhybrider: Som sedan och kombi med en förbränningsmotor i både bensin och dieselutförande.

Att EQE snart släpps på marknaden är en positiv nyhet för alla som genom åren lärt sig älska den ikoniska modellen och som nu vill köra utsläppsfritt med ytterligare utvecklad körglädje. 

Sugen på att provköra en elbil? Boka här! 

Här är Mercedes-Benz befintliga elbilsmodeller

Namn – Motsvarande storleksklass

EQC – GLC SUV

EQV – V-Klass

Bekräftade elbilsmodeller som kommer att lanseras

Namn – Motsvarande storleksklass

EQA – GLA

EQB – GLB

EQE – E-Klass Sedan

EQE SUV – GLE SUV

EQS – S-Klass Sedan

EQS SUV – GLS SUV 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?