1515
Annons

Volvo och Daimler i tungt samarbete kring bränsleceller – ”ett viktigt steg”

Volvokoncernen har teckat ett bindande avtal för ett samriskbolag med Daimler Truck AG. Det nya bolaget ska producera och kommersialisera bränslecellsystem som i första hand ska användas i lastbilar. Det skriver de båda bolagen i ett pressmeddelande. 

Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.Foto:Adam Ihse/TT

”I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen i viss utsträckning. Bildandet av vårt bränslecellssamarbete är ett viktigt steg i att forma den värld vi vill leva i”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, i en kommentar.

Ambitionen är att det nya företaget ska bli ett av de ledande tillverkarna av bränsleceller och ska ”hjälpa världen att ta ett stort steg mot klimatneutrala och hållbara transporter fram till 2050”, som Volvo själva beskriver det i pressmeddelandet. 

Volvo förvärvar hälften av andelarna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,5 miljarder kronor. Transaktionen beräknas vara slutförd under första halvåret 2021. Affären måste dock först passera flera konkurrensmyndigheter.

Bolagen skriver att det bland annat ska ta fram ett dubbelsystem med 300 kW kontinuerlig effekt för långväga transporter med lastbil.

Volvokoncernen och Daimler Truck AG betonar att de trots det gemensamma bolaget kommer att fortsätta att vara konkurrenter inom alla andra områden, såsom fordonsteknologi och bränslecellsintegration i lastbilar.

I förra veckan blev det också klart att Volvo ingår en allians med japanska Isuzu, som bland annat syftar till ett samarbete kring autonom körning, uppkopplade fordon och medeltunga elektriska fordon.


Här portas var tredje dieselbil på fredag

Nu höjs kraven på dieselfordon i Stockholm. Från och med fredag blir enbart fordon med utsläppsklass Euro 6 tillåtna på Hornsgatan. Det innebär att var tredje dieselbil inte längre får trafikera gatan. 

Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:Jonas Ekströmer/TT

”Ju färre dieselbilar på stadens gator, desto bättre. Föräldrar som promenerar med sina barn i Stockholm ska inte behöva oroa sig över hälsoskadlig luft. Därför är det bra att vi steg för steg sätter stopp för utsläpparna”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, i ett pressmeddelande. 

I januari 2020 infördes Miljözon 2 på Hornsgatan som sträcker sig från Hornstull till Slussen på Södermalm i Stockholm. Gatan är en av Sveriges mest förorenade. Utsläppen av kväveoxider har visserligen minskat sen dess men ligger fortfarande långt över WHO:s gränsvärden. 

Hornsgatan är i dag den enda gatan i Sverige med Miljözon 2, men enligt pressmeddelandet från Miljöpartiet vill den blågröna ledningen i Stockholm öppna upp för så kallade dynamiska miljözoner. Det innebär att man tillfälligt, under perioder då luften överskrider gällande gränsvärden, kan införa dem även på andra gator. 

”Digitala skyltar skulle kunna tala om för bilisterna om miljözonen gäller eller ej”, säger Daniel Helldén.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?