”I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen i viss utsträckning. Bildandet av vårt bränslecellssamarbete är ett viktigt steg i att forma den värld vi vill leva i”, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, i en kommentar.
Ambitionen är att det nya företaget ska bli ett av de ledande tillverkarna av bränsleceller och ska ”hjälpa världen att ta ett stort steg mot klimatneutrala och hållbara transporter fram till 2050”, som Volvo själva beskriver det i pressmeddelandet.
Volvo förvärvar hälften av andelarna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,5 miljarder kronor. Transaktionen beräknas vara slutförd under första halvåret 2021. Affären måste dock först passera flera konkurrensmyndigheter.
Bolagen skriver att det bland annat ska ta fram ett dubbelsystem med 300 kW kontinuerlig effekt för långväga transporter med lastbil.
Volvokoncernen och Daimler Truck AG betonar att de trots det gemensamma bolaget kommer att fortsätta att vara konkurrenter inom alla andra områden, såsom fordonsteknologi och bränslecellsintegration i lastbilar.
I förra veckan blev det också klart att Volvo ingår en allians med japanska Isuzu, som bland annat syftar till ett samarbete kring autonom körning, uppkopplade fordon och medeltunga elektriska fordon.