Annons

Volvo förser Ikea med elektriska transporter

Volvo Lastvagnars mål till 2030 är att 50 procent av försäljningen globalt ska vara elektriska lastbilar, för Europa är motsvarande siffra 70 procent. 

Di Mobilitet pratade med Jessica Sandström, Volvo Lastvagnars chef för det globala produktprogrammet, om var den svenska lastbilstillverkaren befinner sig på den resan.

Jessica Sandström, chef för globala produktprogrammet på Volvo Lastvagnar.
Jessica Sandström, chef för globala produktprogrammet på Volvo Lastvagnar.

Hur går det?
”Det går bra. Vi är fortfarande i en tidig fas i omställningen, men vi nådde nyligen en viktig milstolpe då vi började serieproduktionen av våra tunga elektriska lastbilar som är vårt viktigaste produktprogram. De här bilarna kan gå 300 kilometer på el, ungefär så långt som 45 procent av allt gods på vägtrafik körs inom EU. Det betyder att det går att elektrifiera närmare hälften av vägtransporterna inom EU redan idag.”

Hur ser det ut med leveranstider och komponentbrist?
”Det är generellt långa leveranstider för tunga lastbilar och efter pandemin och med komponentbrister har vi en stor orderbok. Lastbilsbranschen är en het bransch med stor efterfrågan, men vi kommer öka tillverkningen och bygga så fort vi bara kan.”

Hur går försäljningen av ellastbilar?
”Så här långt har vi sålt 2.700 ellastbilar fördelat på 27 länder, vilket visar att elektrifieringen är på gång överallt, inte bara i norra Europa. Många stora företag har börjat använda science-based targets*, vilket är ett oerhört viktigt verktyg i omställningen.”

”Vi märker att våra kunder, och också deras kunder, är väldigt intresserade av att komma igång med fossilfria transporter. Vi har exempelvis ett samarbete med Ikea som nu elektrifierar sina tunga transporter för att klara sina miljömål”, säger Jessica Sandström. 

En utmaning för elektrifieringen är laddinfrastrukturen, vilka samarbeten har ni där?

”Laddning på natten räcker långt i början för många kunder och för många typer av transporter, till exempel i stan och inom en region. För att hantera ännu fler transportflöden behöver infrastrukturen byggas ut.”

Hur driver Volvo Lastvagnar elektrifieringen för kunderna?
”Vi jobbar både på egen hand och i samarbeten med andra aktörer för att snabba på omställningen. Vi hjälper kunderna med helheten: att välja rutter som passar för eldrift, att konfigurera lastbilen och välja rätt antal batterier, bestämma när och var man ska ladda och hur mycket effekt man behöver ladda med, hur man ska klara sina rutter både med hänsyn till trafik och temperatur.”

Helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden, lanserades tidigare i år.
Helelektriska Volvo VNR Electric, anpassad för den nordamerikanska marknaden, lanserades tidigare i år.

”När det gäller samarbeten är vi aktiva i många olika projekt. Vi har ett joint venture med Traton Group och Daimler där vi ska bygga minst 1.700 publika laddplatser för tunga fordon i Europa.  Vi har också ett samarbete med OKQ8 och Skellefteå Kraft där vi bygger högeffektladdare på 350 kW på 26 platser under 2023. Det är två exempel där vi samarbetar med olika typer av spelare i industrin, både med konkurrenter och andra företag. Det är rätt häftigt”, säger Jessica Sandström.

Ett tredje exempel är ett samarbete med bland annat Göteborgs Hamn där ambitionen är att minska koldioxidutsläppen för land- och sjötransporter i hamnen med 70 procent till 2030.

Vad behöver ni jobba med mer för att lyckas med omställningen?
”Flera olika tekniker behövs för att få till fossilfria transporter. En lösning fungerar inte för alla, om man tittar på det globala perspektivet som vi gör. Vi satsar på tre spår: batterielektriskt, bränslecellselektriskt och lastbilar med förbränningsmotor med olika typer av förnybara bränslen. Det kommer se olika ut i olika regioner och delar av världen vilken lösning som passar bäst.” 

”När det gäller el tror vi att den batterielektriska lastbilen kommer vara dominerande, men om man vill köra riktigt långt och tungt, eller inte har tid att ladda kommer den bränslecellselektriska lastbilen vara mer lämpad”, säger Jessica Sandström.

Fotnot: Science-based targets är en metod att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet genom att inventera utsläppen i värdekedjan och koppla mål till investeringar.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera