1515
Annons

Volvo-chefen stack – säljer strumpor för miljoner

BOGE. Ulrika Ek hade ett välbetalt chefsjobb på Volvo men hon längtade efter något annat. Hon sa upp sig, flyttade till Gotland och startade en strumpfabrik.

”Det var ett tvärt kast, men också lite befriande att kasta sig ut”, säger hon.

Ulrika Ek och Urban Gustafsson, ägare av Gotlands strumpfabrik.
Ulrika Ek och Urban Gustafsson, ägare av Gotlands strumpfabrik.Foto:Amanda Lindgren
Gotlands strumpfabrik i Slite använder klassiska maskiner.
Gotlands strumpfabrik i Slite använder klassiska maskiner.Foto:Amanda Lindgren
Gotlands strumpfabrik i Slite ägs av Ulrika Ek och maken Urban GustafssonFoto:Amanda Lindgren
Butiken i Gotlands strumpfabrik i Slite.
Butiken i Gotlands strumpfabrik i Slite.Foto:Amanda Lindgren

Strumpstickmaskinen från 1960-talet går varm på logen på gården i Boge utanför Slite. Ulrika Ek och maken Urban Gustafsson har full koll på processen, som kräver en hel del handpåläggning innan ullstrumpan är klar.

”Det är i allra högsta grad ett hantverk. Vi gör någonting för hand med strumpan åtta gånger efter att maskinen har gjort sitt”, säger Ulrika Ek.

I butiken som ligger i anslutning till fabriken är det full fart, och detsamma gäller Gotlands Strumpfabriks egen butik i Visby. 

I dag – flera anställda senare och med en omsättning som ökar för varje år – kan ju det hela tyckas vara en självklar satsning. Men vägen hit var långt ifrån självklar.

Ulrika Ek och Urban Gustafsson jobbade båda på Volvo i Eskilstuna, Ulrika Ek med en chefstjänst och Urban Gustafsson bland annat som projektledare.

”Men jag såg hur Ulrika kom hem gråare och gråare för varje dag. Jag sa hela tiden: ’Säg upp dig, gör något annat, det ordnar sig!’”, säger Urban Gustafsson.

Dessutom fanns det gemensamma sommarhuset på Gotland sedan många år, och någonstans drömmen om att flytta hit på heltid.

”Jag hade ett textilintresse sedan länge, och ett intresse för ull i synnerhet. Så jag bestämde mig för att vi skulle börja tillverka världens bästa strumpor.”

Ulrika Ek och Urban Gustafsson skrattar lite när de berättar om hur allting började, hur de gav sig in i något som på pappret skulle vara helt omöjligt. Hur de kom över ett par mekaniska stickmaskiner från 1960- och 1970-talet. Något modernare var det inte ens tal om.

”I och med att industrin är i princip död så finns det ingen man kan ringa för hjälp med service, så vi förstod ganska tidigt att det här får vi klara själva. Därför fick det bli gamla mekaniska maskiner som vi kunde lära oss att förstå oss på. Men det är verktyg och smörjkanna i händerna varje dag”, säger Urban Gustafsson.

”I dag har vi cirka 30 maskiner totalt. Det behövs eftersom det inte finns några reservdelar att få tag i. Man måste ha sitt eget reservdelslager.”

Första året efter flytten till Gotland handlade mycket om att lära sig maskinerna och försöka ta fram strumpor som såg bra ut. Sedan började allting rulla på, kunder hittade till den lilla butiken ute på den gotländska landsbygden. 

Sedan åkte Ulrika Ek på en mässa och kom i kontakt med en kvinna som ville sälja en verksamhet som tillverkade kläder i ull.

”Och så blev det, trots att vi inte alls hade tänkt satsa mer pengar än. Men vi kände ändå att vi kör – det var ’all in’ som gällde, så vi pantsatte allt vi ägde för att få möjligheten att bredda oss.”

Även Urban Gustafsson sa så småningom upp sig för att satsa på den nya verksamheten på heltid.

I dag tillverkas strumpor, koftor, halsdukar, mössor, t-shirts, linnen, tröjor och mycket annat hos Gotlands Strumpfabrik.

”Allt vi gör är av min design”, säger Ulrika Ek.

Klädtillverkningen går till så att tyger stickas i flatstickningsmaskinen.

”Därefter handskär vi bit för bit och syr ihop plaggen.”

Många småföretagare på Gotland väljer att ha säsongsanställda, men Gotlands Strumpfabrik har valt en annan väg. Fyra anställda arbetar året om, trots att försäljningen har en tydlig nedgång under vintermånaderna då det är betydligt färre turister på ön.

”Det handlar mycket om att behålla kompetensen. Våra anställda är ju våra viktigaste representanter för varumärket. De möter kunderna, berättar om ullen, och bidrar i tillverkningen. Det är förstås en kostnad och kräver mycket planering, men vi har bedömt att det är värt det”, säger Urban Gustafsson.

Utvecklingen framåt får styras mycket av vad kunderna vill ha, i kombination med en medvetenhet om vad tillväxt kräver.

”Allt eftersom vi växer så handlar det om att ha kontroll över det och bestämma hur stora vi vill bli. Det handlar också om vilken arbetsdag vi två vill ha. Vi kan ju driva det här så att jag till slut sitter som Volvodirektör igen fast för Gotlands strumpfabrik, men det är ju inte riktigt vad vi vill”, säger Ulrika Ek.

Nej, paret trivs med att sköta den dagliga tillverkningen och träffa mycket kunder. Nu pågår även en ombyggnation av ladugården som ska passa verksamheten bättre, och de gör det allra mesta själva.

”Det har inte varit en lätt resa, vi har jobbat extremt många timmar. Men vi har aldrig ångrat vårt beslut att lämna vårt förra liv”, säger Ulrika Ek.

Ulrika Ek om att ha året runt-anställda:
”Fördelarna är att du får en lojal medarbetarkår som kan verksamheten. Att börja om med nya personer varje säsong hade varit otroligt krävande och tagit mycket tid. Det blir ju också en kostnad som man inte får glömma bort.”

 


Innehåll från EKNAnnons

Knepet som gör att banker kan hjälpa fler företag till större affärer

Mats Granberg är företagsrådgivare på SEB.
Mats Granberg är företagsrådgivare på SEB.

SEB:s företagsrådgivare Mats Granberg arbetar för att stötta sina kunder på bästa sätt – och till minsta risk för banken. Ett av hans bästa verktyg är statliga EKN, som kan dela bankens risk när exportföretagen behöver lånefinansiering. Så här tog SEB hjälp av EKN för att hjälpa ett svenskt bärföretag till en bättre buffert.

Läs mer om hur banken kan använda EKN:s garantier för att göra fler exportaffärer 

Som företagsrådgivare på SEB i Sundsvall vill Mats Granberg att hans kunder ska kunna uppfylla sin fulla potential. Krediter är ett viktigt verktyg i arbetet, och här gäller det för Mats Granberg att balansera företagens behov mot den risk som banken tar på sig.

En av bankens kunder är Medelpadsföretaget Blåtand, som säljer sylt och frysta bär från de svenska skogarna. Företaget omsätter vanligtvis 60-70 miljoner kronor årligen och har en stabil tillväxt. Men de har en utmaning som de delar med många säsongsföretag: ojämn likviditet. Under bara två månader varje år ska alla bär plockas och betalas för, medan intäkterna från skörden kan komma långt senare under året.

En rejäl checkkredit

– Blåtand arbetar med vilda bär och det innebär att deras verksamhet måste läggas upp på det här sättet. Samtidigt är det tufft för likviditeten och de behöver därför ha en ordentlig buffert. Tillsammans med Almi och Norrlandsfonden ger vi Blåtand en rejäl checkkredit i början av säsongen som de sedan betar av under året, säger Mats Granberg.

Storleken på Blåtands checkkredit ses över årligen och baseras bland annat på läget inför säsongen, det vill säga hur mycket bär företaget tror att de kommer plocka.

– Det kan handla om uppemot 30 miljoner kronor i kredit, och av den står vi på SEB för hälften. Det här är en stor kredit i relation till företagets omsättning. Därför är det viktigt att vi kan reducera risken som krediten innebär för oss, och där spelar EKN en väldigt viktig roll.

EKN tar halva risken

En så kallad rörelsekreditgaranti från EKN innebär att de täcker hälften av bankens risk när de ger Blåtand en checkkredit. 

– Det gör såklart en otrolig skillnad för oss på SEB. Att EKN är med som långsiktig affärspartner är en förutsättning för att vi ska kunna ge krediter av den här storleken till Blåtand, säger Mats Granberg.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?