1515

Volvo Cars stoppar utdelning till Geely – vill fortsätta permittera personal

Efter AB Volvos stoppade utdelning kommer nu samma besked från Volvo Cars.

Personbilstillverkaren vill fortsätta permittera personal och följer Tillväxtverkets skarpare ton.

Det innebär att ägaren, kinesiska Geely Holding, går miste om miljardbelopp i slopad utdelning från de båda Volvobolagen.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.Foto:Patrik olsson

Samma dag som Volvo Cars permitterade nästan alla 25.000 anställda i Sverige och fabrikerna stoppades publicerades årsredovisningen där bolaget meddelade planerna för utdelning. 

Då, den 26 mars, var beskedet att 180 miljoner kronor skulle delas ut: 145 Mkr till Geely Holding och 35 Mkr till AMF och Folksam som äger preferensaktier. Nivån var betydligt lägre än föregående år när bolaget delade ut 2,8 miljarder kronor till Geely och 125 Mkr till preferensaktieägarna. På grund av osäkerheten kring coronavirusets utbrott skulle utdelningen delas upp på två tillfällen, hälften i juni och resten i oktober. Men nu slopas utdelningen helt.

”I ljuset av coronaläget och med hänsyn till Tillväxtverkets riktlinjer har företagsledningen bestämt att inte göra någon utdelning alls i år”, säger Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars.

Det är Tillväxtverket som tar hand om ansökningarna om permitteringsstöd och i torsdags förra veckan kom ett förtydligande från myndigheten om att aktieutdelningar inte är förenliga med korttidsarbete. 

Tidigare såg Volvo Cars vd Håkan Samuelsson inga problem med att pengar delades ut till ägaren samtidigt som bolaget permitterade.

”I ett sådant här läge är det viktigt att säkerställa att företaget har den likviditet och kassa som krävs för att komma igenom det. Pengar utöver det ser jag inga problem med att dela ut. Om en ägare väljer att ha kvar pengarna i företaget eller flytta det till ett annat ställe är som att flytta pengar från vänster till höger ficka”, sa han till Di när Torslandafabriken återstartade för snart en månad sedan.

Volvo Cars har varslat 1.300 tjänstemän om uppsägning och ska dra ned på 300 konsulter, vilket främst motiverats med att snabba på omställningen mot elektrifiering och digitalisering. Bolaget ser fortsatta behov av att få statligt stöd för korttidsarbete. De anställda är permitterade på 40 procent. Produktionen rullar två, tre dagar i veckan.

”Utifrån den situationen vi är i, med minskad försäljning av bilar och en stor osäkerhet, ser vi det som ett bra stöd och ett bra verktyg för oss att övervintra”, säger Stefan Elfström.

Den planerade utdelningen från det kinesiska bolaget som driver bilfabriken i Daqing, där Volvo Cars och Geely Holding äger hälften vardera, görs som planerat. Det handlar om motsvarande 5,5 miljarder kronor där ena hälften går till Volvo Cars och resterande till Geely.

Från lastbilskoncernen AB Volvo, där Geely är största kapitalägare, blir det ingen utdelning i år. Om de ursprungliga förslagen om extrautdelning och ordinarie utdelning legat kvar skulle Geely ha fått 2,2 miljarder kronor. Beskedet om att slopa den ordinarie utdelningen kom i tisdags. 

Styrelseordförande Carl-Henric Svanberg hävdar visserligen att man inte påverkats av Tillväxtverkets regler utan att det är osäkerheten kring coronakrisen som styrt. Volvokoncernen har också permitterat de flesta av sina 20.000 anställda och sökt statligt stöd. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?