Volvo Cars står fast vid beslut: Planerar tredje fabrik i Europa
I en stor intervju med tyska tidningen Automobilwoche upprepar Volvo Cars finanschef Björn Annwall att bolaget planerar att bygga en tredje fabrik i Europa.
Nynoterade Volvo Cars
VOLCAR B +2,71%
Dagens utveckling har i dag två fabriker i Europa. Förutom Torslandafabriken i Göteborg finns en fabrik i Gent, Belgien. Fabrikerna har en kapacitet på 300.000 respektive 270.000 bilar per år.
”Vi behöver båda våra fabriker i Europa, men vi behöver mer. Det är därför vi vill bygga en tredje anläggning”, säger Björn Annwall till Automobilwoche.
”Vi planerar inte att sluta växa vid mitten av årtiondet. För att växa utöver den volymen behöver vi mer kapacitet och då troligen en ny fabrik i Europa”, sa Björn Annwall till Di då.
Volvo Cars har i dag en produktionskapacitet på 1,2 miljoner bilar. Bolagets mål är att nå den försäljningen till 2025.
Enligt Volvo cars presstalesperson Christina Zander finns inga nya beslut om en ny europeisk fabrik.
En fabrik som ligger närmare i tiden är batterifabriken som Volvo Cars ska bygga ihop med Northvolt. Beslut om var den ska hamna ska komma före årsskiftet.
Volvo Cars har sagt att batterifabriken ska ligga i Europa. Det finns mycket som talar för att man väljer etablering i Sverige. Det är redan bestämt att det gemensamma utvecklingscentrumet ska placeras i närheten av någon av bolagens befintliga anläggningar.
Produktionen ska enligt plan vara igång 2026 och fabriken väntas anställa upp till 3.000 personer.
Patrik Höiseth
Innehåll från AccountorAnnons
Planering minskar fastighetsägares administration
Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.
Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.
– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp.
Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många
– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna.
Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi.
– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat.
Om Accountor: Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.