Annons

Volvo Cars rullar i gång med nya rutiner – ”stoppet har kostat massor”

Frivillig temperaturmätning, handsprit och ökade avstånd. När Volvo Cars Torslandafabrik startar efter tre veckors stopp har tillverkningen anpassats för att minska smittspridningen av coronaviruset.

Första veckan blir det tre dagars full produktion. Sedan styr försäljningen takten.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.Foto:Patrik Olsson
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.Foto:Patrik olsson
Katarina Månsson, sjuksköterska på Feelgood, erbjuder de Volvoanställda att ta temperaturen innan de börjar jobba.Foto:Patrik Olsson
Fabrikerna har stått stilla sedan den 26 mars.Foto:Patrik olsson
Fabrikerna har stått stilla sedan den 26 mars.
Fabrikerna har stått stilla sedan den 26 mars.Foto:Patrik olsson

I karossfabriken på Volvo Cars stora fabriksområde i Torslanda var det redan på fredagen full aktivitet. Plåtdelar svetsades ihop av robotar och blev färdiga karosser till modellerna V90 och XC90. På söndag kväll startar första skiftet i monteringsfabriken och det kommer åter att rulla ut nya Volvobilar. Motorfabriken i Skövde och karossfabriken i Olofström drar också igång.

Fabrikerna har stått stilla sedan den 26 mars när Volvo Cars var sist bland de europeiska tillverkarna att dra i bromsen på grund av det osäkra smittoläget, brutna leveranskedjor och fallande försäljning.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har liksom övriga tjänstemän jobbat hemifrån, men ska nu återvända till kontoret. Han var på plats i karosseriet under återstarten.

”Att monteringen av bilar kommer igång är jätteviktigt. Det är själva kärnan i vår värdeskapande process. Många medarbetare på Volvo är beroende av att vi kan bygga bilar, massor av underleverantörer och återförsäljare så vi känner ett stort ansvar att vi måste komma tillbaka till normalitet”, säger han.

Men allt är inte som vanligt. Vid ingångarna till fabriken finns tält där företagshälsovården ger information och kan mäta både temperatur och mängden syre i blodet för dem som vill. 

”Vi har dubblerat tvättmöjligheterna, ökat städningen och gått igenom hur vi kan hålla tillräckligt avstånd. Där det inte går har personalen extra skyddsutrustning. I konferensrum och lunchutrymmen har vi minskat platserna så man inte ska sitta trångt”, säger Magnus Nilsson, chef för Torslandafabriken.

Volvo Cars har korttidspermitterat i stort sett alla sina 25.000 anställda i Sverige på 40 procent. Cirka 6.500 av dem jobbar i Torslandafabriken.

”Det är skönt att få komma tillbaka till jobbet och rutinerna. Allt i vardagen nu är osäkert, men jag tycker det känns bra med de åtgärder som företaget har satt in”, säger Hiwa Zarza som jobbat i karossfabriken i tre år.

Volvo Cars säger att man har säkrat införsel av komponenter för att kunna köra i full takt, vilket innebär en bil i minuten. Det som bromsar är försäljningsnedgången som coronapandemin orsakat.

”Vi avgör vecka för vecka hur många dagar och timmar vi behöver köra för att täcka behovet. Därför är det bra att vi har korttidspermitteringarna så att personalen kan gå hem när de byggt klart det antal bilar vi behöver. Det kommer vi att fortsätta med en längre tid”, säger Håkan Samuelsson.

När han presenterade bokslutet för 2019 i början av februari var det idel positiva siffror. Den Geelyägda biltillverkaren hade sålt över 700.000 bilar och gjort en rörelsevinst på 14,3 miljarder kronor. Då var coronaviruset begränsat främst till Kina och Volvochefen trodde på fortsatt tillväxt. Kostnadsbesparingar skulle lyfta lönsamheten. Sedan dess har stora delar av världen stängt ner. 

Vad gör du nu för prognos för 2020, hur går det för Volvo Cars?
”Det är omöjligt att säga. Första halvåret blir naturligtvis definitivt sämre än förra året, sen får vi se hur andra halvåret utvecklar sig. Det beror på hur många företag som följer med i normaliseringsprocessen. Bilmarknaden kommer att följa hur snabbt vi kan normalisera ekonomin i Europa och USA”, säger han.

Volvo Cars fabrik i Belgien startar också nästa vecka om än med reducerad produktionstakt. Fabriken i USA får vänta minst till 11 maj, framför allt på grund av myndighetsbeslut.

Vad har stoppen kostat Volvo Cars?
”De har kostat massor och det får vi återkomma till i halvårsresultatet. Men om de skulle fortsätta skulle det kosta ännu mer, inte bara för Volvo Cars utan för hela samhället. Inte bara kostnader, utan en lågkonjunktur, en depression som vi inte vill ta risken att gå in i. Vi måste leva med en situation där det inte finns något vaccin för coronaviruset, men vi måste säkra hälsan och säkerheten för våra medarbetare och bidra till en normaliseringsprocess för ekonomin eftersom alternativet är ännu värre”, säger Håkan Samuelsson.

I mars minskade Volvo Cars försäljning globalt med 31 procent, blir det sämre i april?
”Jag har inte de siffrorna i huvudet. Men definitivt inte bättre. Europa och USA ligger i lockdown så det är en väldigt låg försäljning. Fast det är glädjande att Kina i princip är tillbaka”, säger Volvo-vd:n.

Coronakrisen har inte stoppat planerna på ett sammangående mellan Volvo Cars och det kinesiska koncernsyskonet Geely Automobile.

”Den här krisen är global och jag ser ingen direkt koppling till strukturförbättringar. Kan Volvo och Geely göra något positivt tillsammans så gäller det i ännu högre grad efter den här krisen. Det finns flera positiva effekter”, säger Håkan Samuelsson som inte vill ge några detaljer. 

Företagschefernas bonusar har blivit omdiskuterade i samband med de statliga stöden. Håkan Samuelsons rörliga ersättningar och bonus för 2019 uppgick till 21,3 Mkr plus lönen på 14,4 Mkr. Han har inga planer på att inte ta emot bonusen. 

”Nej, det ser jag ingen anledning till. Den gäller för 2019. Nu har jag gått ned i lön betydligt mer än de andra anställda”, säger han.

Eftersom resultaten var så starka för 2019 föll även personalbonusen ut för alla anställda.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?