Volvo Car Mobility: ”Vi frigjorde en yta stor som Kungsträdgården”

Volvo Car Mobilitys senaste undersökning visar att en bil från mobilitetstjänsten M ersätter åtta privatägda bilar. ”Vi utgår från data för att ha rätt bil på rätt plats”, säger Steinar Danielsen, hållbarhetsstrateg på M.

Foto:Volvo Car Mobility

Volvo Car Mobility, eller M som bilpoolen kallas, är en stationsbaserad bildelningstjänst med bilar utplacerade i olika storstadsområden. M finns i sju av Sveriges största städer och har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Volvo Car Mobility äger även Sunfleet, som startades som ett samarbete med hyrbilsföretaget Hertz redan 1998, och tog över helhetsansvaret för bilpoolen 2015. Förra året började sammanslagningen med M som slutförs under första kvartalet i år.

”Genom att utveckla vår egen tekniska plattform kan vi distribuera bilar utifrån datadrivna beslut för att säkerställa att vi är resurseffektiva och har rätt bil på rätt plats”, säger Steinar Danielsen, som ansvarar för hållbarhet på M.

En studie som Volvo Car Mobility har tagit fram tillsammans konsultbolaget Capgemini Invent visar att en bil från M ersätter åtta privatägda bilar. I Stockholm motsvarar det, enligt undersökningen, 4.515 färre bilar som kör på gatorna och frigör ytor för parkeringsplatser som motsvarar 56.400 kvadratmeter. 

”En yta stor som Kungsträdgården”, kommenterade M:s vd Bodil Eriksson studien.

Bodil Eriksson, vd för Volvos bildelningstjänst M.
Bodil Eriksson, vd för Volvos bildelningstjänst M.Foto:Jesper Frisk

Uträkningen med de åtta bilarna utgår från att 26 procent har sålt sin bil, medan 51 procent har avstått från att köpa en. 2014 gjorde trafikkonsultbolaget Trivector Traffic en liknande studie för Sunfleet som visade att en bil därifrån kunde ersätta 4-5 personbilar. Sedan dess har M utvecklat en AI-lösning som hjälper till att balansera utbudet av bilar gentemot kundernas efterfrågan.

”Det finns mycket idéer och tankar kring utvecklingen av mobilitetstjänster, men det som branschen saknar är fakta”, menar Steinar Danielsen.

M fokuserar på segmentet för medellånga resor och inte att ersätta kortare transporter på mindre än en timme, som kan lösas av kollektivtrafik, cyklar eller en promenad. 

”Volvo Cars har gjort en strategisk investering i M för att man såg ett behov av en mobilitetstjänst som riktar sig direkt till konsumenter och ville komma med en del av lösningen för framtiden. Vi vill göra våra kunder ‘bilfria’ och frigöra tiden det tar att äga en bil, men utan att göra dem ‘billösa’”, säger Steinar Danielsen.

I dag har M nära 140.000 registrerade användare och cirka 700 stationer. En station motsvarar en hubb där M har en eller flera platser och antalet varierar under året. AI-plattformen läser av var behovet finns och balanserar utbudet därefter. Det ligger också till grund för affärsmodellen som utgår från att maximera både användningsgraden och tillgängligheten för kunderna.

Steinar Danielsen är hållbarhetsstrateg på M.
Steinar Danielsen är hållbarhetsstrateg på M.

Det har gjorts stora investeringar i M:s tekniska plattform, som är en del i biljättens arbete att gå över till det som kallas en cirkulär ekonomi. I dag jobbar 150 personer med M och bolaget ser sig som ett techbolag snarare än ett bilbolag.

”Vi var tvungna att bryta ut det för att bygga det så snabbt som vi har gjort”, säger Steinar Danielsen.

I år är planen att byta ut många bilar till hybrider eller elbilar, men en svårighet i det är att det saknas laddstolpar i städerna. 

”När man delar bil behöver laddstolparna ha bra prestanda, annars minskar vi utnyttjandet av bilen.  En utmaning vi har framför oss är att utbilda kunderna i hur man laddar bilen efter varje resa och se till att det är smidigt. Vi behöver lära våra kunder att koppla in bilarna för att kunna fortsätta leverera kvalité i tjänsten”, säger Steinar Danielsen.

M jobbar även mot fastighetsutvecklare som en lösning när kommunerna begränsar p-platser. Ett exempel är det nya bostadsområdet Forsåker i Mölndal, utanför Göteborg, som ska vara koldioxidneutralt från start. Men bilarna är inte dedikerade till specifika hus, utan tillgängliga för alla M-användare kan hyra dem. Det är heller inte möjligt att plocka upp en bil på ett ställe och lämna tillbaka den på en annan, för det skulle minska den operativa effektiviteten. 

Vad gäller framtiden för M är Volvo Cars med i projektet Green City Zones, ett samarbete med Göteborgs Stad och det statliga forskningsinstitutet RISE, där delad mobilitet är en viktig del. Nio städer i Sverige, bland annat Stockholm, Göteborg, Enköping och Malmö, har skrivit på ett miljökontrakt för EU:s klimat- och energiprojekt 2030. Ambitionen är alltså att städerna ska vara helt klimatneutrala inom tio år och totalt 100 städer deltar i Europa. I zonerna ska det finnas olika mobilitetstjänster till invånarna och i visionen finns också robottaxis.

”Vi har investerat i en egen teknisk plattform som svarar mot mycket man behöver för att driva en självkörande taxiflotta”, säger Steinar Danielsen.

 


Innehåll från SPPAnnons

Expertens tips: ”Så undviker du vanliga fallgroparna vid en global expansion”

Ett vanligt verktyg för att lyckas med en global expansion är att sända ut en eller flera anställda från moderbolaget för att arbeta utomlands under en begränsad tid – så kallade expatriater.

Men vilka fallgropar behöver du undvika för att inte riskera att expansionen kostar mer än den smakar?

Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet    

Enligt Anna Svedman, chef för internationell affär på SPP, kan det kännas svårt att få kontroll över alla parametrar kopplade till en utlandsutsändning. Allt ifrån regelverksanpassning och administration, till uppdateringar av pensionspolicyer och tydlig kommunikation med den utsända, ska vara på plats och löpande uppdateras.

– Annars riskerar företaget att hamna i fallgropar som över tid kan leda till oväntade kostnader och onödigt krångel, betonar hon.

Ta fram en pensionsplan för utlandsanställda

En fallgrop som Anna Svedman lyfter är att arbetsgivare helt missar att teckna en pensionsplan för den utlandsutsända. Detta kan exempelvis vara en konsekvens av att arbetsgivaren missat pensionsbetalningar för den utsända där kollektivavtal och andra försäkringslösningar fortsatt ska gälla i Sverige.

– Om så är fallet kan arbetsgivaren bli skyldig till återbetalning för den utsändas utevarande pensionsbetalningar i efterhand. Vid de fall då arbetsgivaren missar att teckna en pensionsplan för den anställda faller automatiskt även sjukförsäkringen bort, vilket kan leda till svåra konsekvenser, varnar Svedman.

Anna Svedman menar att det finns flera enkla steg för att lyckas med pensionspusslet för internationell personal.

– Börja med att identifiera vilka försäkringar som ska vara på plats innan ett utlandsuppdrag inleds. Utifrån regelverk och företagets egen pensionspolicy kan du ta fram en pensionsplan och upprätta ett upplägg för övriga försäkringar såsom sjukvårdsförsäkring och andra riskförmåner, säger hon och fortsätter:

– Det viktigaste att få med i er uppdaterade pensionspolicy för utlandsutsända är kompensation för förlust av hemlandets pension och tydliga ramverk för sjukersättning och övriga riskförmåner.

Pensionskonsult kan hjälpa till

Ett annat steg är att ta hjälp av oberoende pensionskonsulter för att hitta rätt i djungeln av processer och regelverk.

– Med hjälp av oberoende pensionskonsulter som är specialiserade på frågor rörande internationell personal kan du underlätta administrationsbördan för ditt företag, och undvika fel som leder till onödiga kostnader och krångel.

Ta del SPPs fem steg för att lyckas med pensionspusslet   

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?