1515

Volkswagens elektriska frälsare rullar in

Volkswagens omsvängning är total. Diesel och bensin ska ut, och batterier ska in. En förändring som accelererades när koncernen tvingades städa bort dieselskandalen och helt skifta fokus.

Nu är den första elbilen här, i en armada av kommande modeller. 

Foto:Carl-Johan Lejland

ID3 byggs på VW-gruppens gemensamma elbilsplattform, MEB, och ger därför svar på hur väl positionerad koncernen är i elbilsracet. 

Bra, visar det sig. För ID3 är en kompetent, okomplicerad och trygg upplevelse. Inredningen känns ganska konventionell och kommer inte att skrämma bort den som är teknikrädd. 

Samtidigt är den lagom kul och nyskapande. VW har inte byggt in några jätteskärmar utan nöjer sig med en 10-tums skärm ovanför mittkonsolen och precis framför ratten sitter med dagens mått mätt små digitala mätare för hastighet, navigation och räckvidd.

Den mest iögonfallande detaljen i inredningen är växelväljaren som sitter högt upp till höger om ratten. En väl fungerande lösning, dessutom lägger man i körläget ­genom att putta reglaget framåt och inte bakåt som i de flesta andra bilar. 

Fram för framåt. Bak för bakåt. Ja, det ­låter lika logiskt som det känns efter bara några minuter bakom ratten. Enkelhet är ett ord som jag tänker på ofta under körningen. Inte enkelt som i billigt, utan som i användarvänligt. Att ta steget från en bensin- eller dieselbil till en ID3 innebär inga höga hinder att ta sig över. Förutom att ­bilen ska laddas är det inga märkvärdigheter.

Nästa detalj som slår mig är hur väl ljudisolerad kupén är. Frånvaron av vibrerande och högljudda förbränningsmotorer gör att just den kategorin är något som elbilstillverkare måste lägga extra krut på. Här finns inget motorljud som kan maskera missljud och några sådana upptäcker jag inte. El­motorn avger ett knappt hörbart susande eller vinande, men mest är det ljud från väg och vind som gör sig påminda på ett behagligt dämpat sätt.

Körningen är lugn och trygg och föraren slipper överraskningar. Hjulen sitter långt ute i hörnen, med korta överhäng som det heter på bilspråk, vilket ger en fin känsla för var man har bilen. ID3 drivs genom ­elmotorn på bakaxeln och batterierna ­under sätena ger en låg tyngdpunkt.

Vridmomentet från elmotorn på 204 hästkrafter kommer lagom direkt. Det märks att Volkswagen inte vill vara med i tävlingen om galen acceleration. Man nöjer sig med fullt acceptabla 7,3 sekunder mellan 0–100 km/tim. Kom också ihåg att det är en tid som många bensinbilar i ­samma klass bara kan drömma om.

ID3 är i Golfstorlek, men har innerutrymmen som i en större Passat tack vare el­drivlinans kompakta egenskaper. Det gör kupén luftig och rymlig, även i baksätet. Lika imponerande är inte bagageutrymmet och det faktum att bilen inte går att utrusta med takbox. Storlastare som vill ha en ”folka” gör bättre i att vänta på ID4, den elsuv som bara är månader från att dyka upp på marknaden.

ID3 kommer att säljas med tre olika batteripaket och därmed olika lång räckvidd, 33, 42 samt 54 mil. Di Weekend kör mellan­alternativet som har ett batteri på 58 kWh. Räckvidden på 42 mil ska absolut gå att uppnå om du kör lugnt och i stadstrafik. Som vanligt äter motorvägsfart upp batteriets kapacitet snabbare och då får du ­räkna med att ladda oftare.

På tal om det så klarar grundversionen av ID3 laddning med 100 kW. Det tar därmed cirka 30 minuter att ladda från 5 till 80 procent. I mil räknat innebär det att en halvtimme vid rätt laddstolpe ger ­cirka 30 mils räckvidd.

Volkswagen tar i när det gäller att ­skydda sig från invändningar mot elbilen. En ­sådan, att batteritillverkningen ger bilen en ”CO2-skuld” gentemot en konventionell bil, hanterar VW genom att kräva att ­underleverantörerna använder sig av 100 procent förnybar el. Man har även utropat 100 procent klimatneutralitet i fabriken i Zwickau (just det, samma fabrik som en gång spottade ur sig Trabant). De utsläpp som kvarstår ska balanseras genom klimatkompenserande åtgärder, bland annat på indonesiska Borneo.

Volkswagens egen livscykelanalys gör gällande att en ID3 är bättre ur CO2-­synpunkt än en jämförbar fossilbil efter 10.000 mil. Då tar man dock inte in en återvinning av uttjänta batterier i beräkningen, något som Volkswagen tar hjälp av svenska North­volt att utveckla, och som ger elbilen ett bättre utgångsläge.

Lyssnar man på Volkswagens ledning är det bara en väg framåt som gäller, elektrifiering. På mindre än nio år ska man få ut 75 olika elbilsmodeller och tempot är uppskruvat. Medan de första ID3 kommer till svenska kunder under september ska det till exempel inte dröja längre än till nyår innan vi får se suven ID4 på svenska ­vägar.

Priserna på elbilar är fortfarande höga jämfört med motsvarande bensin- eller ­dieselbilar. Men räknar man in lägre driftskostnader och billig hemmaladdning blir kalkylen intressant. Och för tjänstebils­förare är valet enkelt om plånboken får ­styra, förmånsvärdet netto landar på ­dryga tusenlappen i månaden. En nivå som en bensinbil inte kan slå. 

ID3 med det mellanstora batteripaketet kostar 434.900 kronor och 374.900 kronor efter miljöbilsbonusen. I elbilsvärlden är det klart godkänt. Den som väljer det ­största batteriet och en räckvidd på 54 mil får ­betala 471.900 kronor efter avdragen ­bonus. Det är ett rejält påslag, men gör ändå att ID3 i det utförandet saknar konkurrenter i sin prisklass.

Volkswagens första bil på den nya elbilsplattformen MEB är alltså här. Den är inte den roligaste modellen på marknaden, men kommer tack vare bra köregenskaper och rätt pris att bli en storsäljare. När en jätte som Volkswagen på allvar ger sig in på elbilsmarknaden innebär det att ID3 kommer att bli en vanlig syn i trafiken. 

Och vem har sagt att man ­måste vara ­roligast på marknaden? Klassikern Golf lockar inte alla till glädjetjut, men har sålts i över 35 miljoner exemplar.

 


Innehåll från Intea Fastigheter ABAnnons

Genom ett evigt ägarperspektiv skapar Intea hållbar social infrastruktur

Intea Fastigheter AB (publ) investerar i och förvaltar fastigheter inom social infrastruktur, som sjukvård, högskolor och rättsväsende. Genom sitt långa ägarperspektiv kan bolaget arbeta långsiktigt för att nå bolagets mål för minskade utsläpp och förbrukning såväl som att skapa en trivsam miljö för hyresgästerna. 

Med en nära och trygg relation till sina hyresgäster är det lättare att kontinuerligt genomföra investeringar för en hållbar fastighetsdrift. Något som gynnar både bolag, investerare och sist men inte minst miljön. 

– Varaktiga hyresrelationer och en ”buy-and-hold” strategi ger oss en unik möjlighet att investera i hållbarhet. Vi vill ha en lång och förtroendefull relation som tillgodoser våra hyresgästers behov samtidigt som vi skapar en stabil avkastning, säger Henrik Lindekrantz, grundare och vd för Intea. 

Investerarna i Intea består av svenskt institutionellt kapital med långt ägarperspektiv. Dessa är framför allt pensionsstiftelser och statliga forskningsstiftelser med höga krav på en förutsägbar avkastning. 

Hållbarhet som genomsyrar det dagliga arbetet

I de fastigheter som Intea förvaltar finns egen personal på plats som på daglig basis arbetar med konkreta sakfrågor som främjar målen för minskade utsläpp och förbrukning.  

– Våra medarbetare på plats kan se och ta ansvar för hyresgästernas krav på sina lokaler, samt skapa hållbara rutiner i det dagliga arbetet. På så vis får vi bättre fart på det konkreta hållbarhetsarbetet och kan skapa ett större engagemang, säger Henrik Lindekrantz. 

En central del i bolagets verksamhet är att uppföra nya lokaler åt offentliga hyresgäster. I samtliga nybyggnadsprojekt är nya lösningar väsentliga för att uppnå bolagets miljömål. Detta medför investeringar i hållbara lösningar inom allt från miljö, materialval, arkitektur, och teknik. Miljöcertifiering av de nya husen är en självklarhet.

– Från att projektet startar jobbar vi nära våra hyresgäster för att tillgodose deras behov samtidigt som vi analyserar vilka tekniska lösningar och innovationer vi skulle kunna använda oss av i driften. Om man är ett bolag som jobbar med social infrastruktur, ofta med kritiskt samhällsviktiga funktioner, finns det ett ansvar som man måste ta, säger Henrik Lindekrantz. 

För att ytterligare lyfta hållbarhetsfrågan har Intea certifierat sig inom kvalitet och miljö (ISO 9001, ISO 14001). 

– Det här är en stor process att få igenom internt i bolaget. Det kräver ett nytt tankesätt och bidrar ytterligare till att lyfta upp hållbarhetsfrågorna på dagordningen i olika nivåer inom organisationen. Att ha fokus på dessa frågor på alla nivåer har varit en avgörande del för vårt aktiva hållbarhetsarbete. Genom att redan från Inteas grundande låta vår miljöpolicy godkännas av samtliga aktieägare säger någon om dess dignitet.  

Om Intea Fastigheter

Intea äger 30 fastigheter om drygt 420 000 kvm runt om i Sverige (per 30 juni 2021). Med en majoritet av hyresgäster inom offentlig sektor har Intea ett fokus på fastigheter inom rättsväsende, högre utbildning och sjukvård. Fastighetsportföljen har ett totalt marknadsvärde om ca 13,4 Mdkr.

Läs mer på intea.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Intea Fastigheter AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?