Annons

Volkswagen satsar 750 miljarder på elektrifiering och digital teknik

Volkswagen gör en gigantisk satsning på sin framtid. Den tyska biljätten ska lägga 750 miljarder kronor på elektrifiering och digital teknik de närmsta fem åren. Det meddelade bolaget efter fredagens styrelsemöte. 

Volkswagen investerar 750 miljarder kronor de närmsta fem åren på att omvandla sig till ett digitalt mobilitetsföretag.
Volkswagen investerar 750 miljarder kronor de närmsta fem åren på att omvandla sig till ett digitalt mobilitetsföretag.Foto:Volkswagen

”Omvandlingen av koncernen och dess varumärken och ett strategiskt fokus på kärnområdena inom mobilitet kommer konsekvent att genomföras. Med tanke på de enorma utmaningar vi möter de kommande åren är vår ekonomiska bas mycket solid”, säger Hans Dieter Pötsch, styrelseordförande i Volkswagen-koncernen, i ett pressmeddelande. 

Det kostar att vända om en bjässe som Volkswagen. Under koncernens så kallade Planeringsrunda 69, som sätter ramarna för verksamheten för åren 2021 till 2025, beslutades att öka investeringarna rejält och ta sikte på att bli ett digitalt mobilitetsföretag. 

Sammanlagt 750 miljarder kronor kommer att investeras i elektrifiering, hybrid-drivlinor och digital teknik under de närmaste fem åren.

Av dessa läggs cirka 360 miljarder kronor på elektriska fordon, 110 miljarder på utveckling av hybridfordon av befintliga modeller samt nästan 280 miljarder kronor på investeringar i digitalisering, en dubbling jämfört med förra planeringsrundan.  

”Under de kommande åren kommer det att vara avgörande att vi också når en ledande position inom bilprogramvara för att möta människors behov av individuell, hållbar och fullt uppkopplad mobilitet i framtiden”, säger Pötsch.

Under de kommande tio åren planerar Volkswagen att lansera 70 helelektriska modeller, varav 20 redan är i produktion. Dessutom planeras cirka 60 hybrider innan 2030.

För att finansiera satsningen räknar Volkswagen med en produktivitetsökning på 30 procent, besparingar inom administrationen samt optimering av befintlig produktportfölj, skriver bolaget i pressmeddelandet.

 

 

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?