”Omvandlingen av koncernen och dess varumärken och ett strategiskt fokus på kärnområdena inom mobilitet kommer konsekvent att genomföras. Med tanke på de enorma utmaningar vi möter de kommande åren är vår ekonomiska bas mycket solid”, säger Hans Dieter Pötsch, styrelseordförande i Volkswagen-koncernen, i ett pressmeddelande.
Det kostar att vända om en bjässe som Volkswagen. Under koncernens så kallade Planeringsrunda 69, som sätter ramarna för verksamheten för åren 2021 till 2025, beslutades att öka investeringarna rejält och ta sikte på att bli ett digitalt mobilitetsföretag.
Sammanlagt 750 miljarder kronor kommer att investeras i elektrifiering, hybrid-drivlinor och digital teknik under de närmaste fem åren.
Av dessa läggs cirka 360 miljarder kronor på elektriska fordon, 110 miljarder på utveckling av hybridfordon av befintliga modeller samt nästan 280 miljarder kronor på investeringar i digitalisering, en dubbling jämfört med förra planeringsrundan.
”Under de kommande åren kommer det att vara avgörande att vi också når en ledande position inom bilprogramvara för att möta människors behov av individuell, hållbar och fullt uppkopplad mobilitet i framtiden”, säger Pötsch.
Under de kommande tio åren planerar Volkswagen att lansera 70 helelektriska modeller, varav 20 redan är i produktion. Dessutom planeras cirka 60 hybrider innan 2030.
För att finansiera satsningen räknar Volkswagen med en produktivitetsökning på 30 procent, besparingar inom administrationen samt optimering av befintlig produktportfölj, skriver bolaget i pressmeddelandet.