De tuffare kraven för att få ner koldioxidutsläppen infördes 2020 och skärps ytterligare i år. I snitt får inte nya bilar släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer, men eftersom reglerna tar hänsyn till bilflottans vikt är det olika gränser för olika tillverkare. I fjol räckte det också att 95 procent av en biltillverkares nybilsförsäljning klarade gränsen, men i år gäller det för alla nya bilar.
Systemet innehåller dock en rad eftergifter som att elbilar och laddhybrider räknas dubbelt.
Även om försäljningen av laddbara bilar ökade förra året är det ett antal tillverkare som inte väntas klara målet. Istället för att tvingas betala böter väljer flera av jättarna att samarbeta med bilbolag som har överträffat målet och har utsläppsrätter att sälja, i så kallad pooling.
Elbilstillverkaren Tesla var först ut med att sälja utsläppsrätter till FCA och Honda har också anslutit sig till den poolen. Geelyägda Volvo Cars VOLCAR B +2,83% Dagens utveckling , som klarade målet med råge tack vare sin höga andel laddhybrider, har gjort upp med Ford. Toyota och Mazda ingår i samma pool.
Europas största biltillverkare Volkswagen gick i slutet av förra året ut med att man avsatt ett par miljarder kronor för böter eftersom man räknade med att inte helt klara målet. Då hade man ändå en pool med kinesiska SAIC:s dotterbolag MG som säljer elbilar i Storbritannien, Nederländerna och Norge.
Nu står det klart att VW letat fler samarbeten för att minska storleken på böterna. London EV Company är den senaste i raden som ingår i pool med VW. Bolaget står bakom den klassiskt svarta Londontaxin och har utvecklat en ny variant med teknik från Volvo Cars som går att köra enbart på el. Tillverkningen av taxibilar och skåpbilar sker i en fabrik i Coventry och i fjol såldes drygt 1.200 fordon.
”Som tillverkare av elektriska bilar i Storbritannien har vi möjlighet att erbjuda ett antal utsläppsrätter till andra bilbolag och jag kan bekräfta att vi i december gick in i VW- och SAIC-poolen”, säger Andrea Baker, kommunikationsansvarig på London EV Company.
Hur mycket betalade VW för utsläppsrätterna?
”De uppgifterna är konfidentiella”, säger hon.
London EV Company vill heller inte avslöja om de ska samarbeta med fler biltillverkare som vill få ner sina snittutsläpp.
Volkswagenkoncernen har förutom London EV Company också köpt utsläppsrätter från kinesiska elbilstillverkaren Aiways som är på gång med sin Europalansering och Next e.Go som planerar att starta produktion av en liten elbil i Tyskland senare i år.