1515
Annons

Volkswagen köper utsläppsrätter av Geelybolag

Volkswagenkoncernen tar nu även hjälp av Volvo Cars-syskonet London EV Company för att få ner sina utsläpp och slippa höga EU-böter.

Hur mycket pengar fordonsjätten betalar till det Geelyägda bolaget avslöjas inte.

Geely investerade i en ny fabrik i engelska Coventry för London EV Company som tillverkar elektrifierade svarta taxibilar.
Geely investerade i en ny fabrik i engelska Coventry för London EV Company som tillverkar elektrifierade svarta taxibilar.Foto:Karin Olander

De tuffare kraven för att få ner koldioxidutsläppen infördes 2020 och skärps ytterligare i år. I snitt får inte nya bilar släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer, men eftersom reglerna tar hänsyn till bilflottans vikt är det olika gränser för olika tillverkare. I fjol räckte det också att 95 procent av en biltillverkares nybilsförsäljning klarade gränsen, men i år gäller det för alla nya bilar. 

Systemet innehåller dock en rad eftergifter som att elbilar och laddhybrider räknas dubbelt.

Även om försäljningen av laddbara bilar ökade förra året är det ett antal tillverkare som inte väntas klara målet. Istället för att tvingas betala böter väljer flera av jättarna att samarbeta med bilbolag som har överträffat målet och har utsläppsrätter att sälja, i så kallad pooling.

Elbilstillverkaren Tesla var först ut med att sälja utsläppsrätter till FCA och Honda har också anslutit sig till den poolen. Geelyägda Volvo Cars VOLCAR B +2,83% Dagens utveckling , som klarade målet med råge tack vare sin höga andel laddhybrider, har gjort upp med Ford. Toyota och Mazda ingår i samma pool.

Europas största biltillverkare Volkswagen gick i slutet av förra året ut med att man avsatt ett par miljarder kronor för böter eftersom man räknade med att inte helt klara målet. Då hade man ändå en pool med kinesiska SAIC:s dotterbolag MG som säljer elbilar i Storbritannien, Nederländerna och Norge.

Nu står det klart att VW letat fler samarbeten för att minska storleken på böterna. London EV Company är den senaste i raden som ingår i pool med VW. Bolaget står bakom den klassiskt svarta Londontaxin och har utvecklat en ny variant med teknik från Volvo Cars som går att köra enbart på el. Tillverkningen av taxibilar och skåpbilar sker i en fabrik i Coventry och i fjol såldes drygt 1.200 fordon.

”Som tillverkare av elektriska bilar i Storbritannien har vi möjlighet att erbjuda ett antal utsläppsrätter till andra bilbolag och jag kan bekräfta att vi i december gick in i VW- och SAIC-poolen”, säger Andrea Baker, kommunikationsansvarig på London EV Company.

Hur mycket betalade VW för utsläppsrätterna?
”De uppgifterna är konfidentiella”, säger hon.

London EV Company vill heller inte avslöja om de ska samarbeta med fler biltillverkare som vill få ner sina snittutsläpp.

Volkswagenkoncernen har förutom London EV Company också köpt utsläppsrätter från kinesiska elbilstillverkaren Aiways som är på gång med sin Europalansering och Next e.Go som planerar att starta produktion av en liten elbil i Tyskland senare i år.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Finland skärper visumregler för ryska medborgare

Finland kommer i september att begränsa antalet beviljade visumansökningar från ryska medborgare till en tiondel av de nuvarande, meddelar utrikesminister Pekka Haavisto (Gröna).

Utrikesminister Pekka Haavisto.
Utrikesminister Pekka Haavisto.Foto:Mads Claus Rasmussen

”Samtidigt vill vi göra det lättare för människor att komma till Finland för att arbeta, studera eller för att hälsa på släktingar”, säger Haavisto till Svenska Yle.

”Så det ska finnas lösningar för de som har en orsak att komma till Finland och vanligt turistvisum till Finland ska bli svårare att få.”

Sedan Ryssland i sommar hävde reserestriktionerna efter coronapandemin har strömmen av ryska turister till Finland ökat stort. Finland anses också ha blivit ett transitland för ryssar som vill vidare i Europa, eftersom flygen från Ryssland stoppats av sanktioner med anledning av Moskvas krig i Ukraina.

Schengenregler samt Finlands lag tillåter inte att Finland helt slutar utfärda turistvisum till ryssar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera