Volkswagen köper utsläppsrätter av Geelybolag

Volkswagenkoncernen tar nu även hjälp av Volvo Cars-syskonet London EV Company för att få ner sina utsläpp och slippa höga EU-böter.

Hur mycket pengar fordonsjätten betalar till det Geelyägda bolaget avslöjas inte.

Geely investerade i en ny fabrik i engelska Coventry för London EV Company som tillverkar elektrifierade svarta taxibilar.
Geely investerade i en ny fabrik i engelska Coventry för London EV Company som tillverkar elektrifierade svarta taxibilar.Foto:Karin Olander

De tuffare kraven för att få ner koldioxidutsläppen infördes 2020 och skärps ytterligare i år. I snitt får inte nya bilar släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer, men eftersom reglerna tar hänsyn till bilflottans vikt är det olika gränser för olika tillverkare. I fjol räckte det också att 95 procent av en biltillverkares nybilsförsäljning klarade gränsen, men i år gäller det för alla nya bilar. 

Systemet innehåller dock en rad eftergifter som att elbilar och laddhybrider räknas dubbelt.

Även om försäljningen av laddbara bilar ökade förra året är det ett antal tillverkare som inte väntas klara målet. Istället för att tvingas betala böter väljer flera av jättarna att samarbeta med bilbolag som har överträffat målet och har utsläppsrätter att sälja, i så kallad pooling.

Elbilstillverkaren Tesla var först ut med att sälja utsläppsrätter till FCA och Honda har också anslutit sig till den poolen. Geelyägda Volvo Cars, som klarade målet med råge tack vare sin höga andel laddhybrider, har gjort upp med Ford. Toyota och Mazda ingår i samma pool.

Europas största biltillverkare Volkswagen gick i slutet av förra året ut med att man avsatt ett par miljarder kronor för böter eftersom man räknade med att inte helt klara målet. Då hade man ändå en pool med kinesiska SAIC:s dotterbolag MG som säljer elbilar i Storbritannien, Nederländerna och Norge.

Nu står det klart att VW letat fler samarbeten för att minska storleken på böterna. London EV Company är den senaste i raden som ingår i pool med VW. Bolaget står bakom den klassiskt svarta Londontaxin och har utvecklat en ny variant med teknik från Volvo Cars som går att köra enbart på el. Tillverkningen av taxibilar och skåpbilar sker i en fabrik i Coventry och i fjol såldes drygt 1.200 fordon.

”Som tillverkare av elektriska bilar i Storbritannien har vi möjlighet att erbjuda ett antal utsläppsrätter till andra bilbolag och jag kan bekräfta att vi i december gick in i VW- och SAIC-poolen”, säger Andrea Baker, kommunikationsansvarig på London EV Company.

Hur mycket betalade VW för utsläppsrätterna?
”De uppgifterna är konfidentiella”, säger hon.

London EV Company vill heller inte avslöja om de ska samarbeta med fler biltillverkare som vill få ner sina snittutsläpp.

Volkswagenkoncernen har förutom London EV Company också köpt utsläppsrätter från kinesiska elbilstillverkaren Aiways som är på gång med sin Europalansering och Next e.Go som planerar att starta produktion av en liten elbil i Tyskland senare i år.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?