1515

Vois vd: Våra elsparkcyklar en större fråga än vad debatten ger sken av

GÄSTKRÖNIKA Delade elsparkcyklar har sina utmaningar men Vois data visar att de även har blivit ett betydande transportmedel. Nu är frågan hur vi kan öka integreringen av delad mikromobilitet i kollektivtrafiken för att förändra urban mobilitet från grunden, skriver Vois vd Fredrik Hjelm i en gästkrönika för Di Mobilitet.

Vois vd och grundare Fredrik Hjelm.
Vois vd och grundare Fredrik Hjelm.Foto:Magnus Laupa

Den 25 augusti 2018 ställde ett 10-tal personer från Voi ut de första 100 elsparkcyklarna på Stockholms gator. Det är början på en resa som vi knappast kunnat föreställa oss. Elsparkcyklarna har blivit en stor politisk fråga. Vår bransch är både älskad och hatad. 

Nu har frågan om reglering för elsparkcyklarna – äntligen – kommit upp ordentligt på agendan. Därför presenterar vi nu en rapport med data över hur resandet med elsparkcyklar ser ut i vår hemstad Stockholm, vår vision framåt och förslag på lösningar.   

Hittills i år har mer än 300.000 personer tagit över 4 miljoner resor med Voi bara i Stockholm. Våra elsparkcyklar används – tvärtemot mångas uppfattning – alla dagar i veckan, främst under dagtid och av personer över 25 år för att resa till bland annat jobbet, skolan och fritidsaktiviteter.

49 procent av våra användare säger i enkäter att de vanligtvis använder elsparkcyklar i kombination med kollektivtrafiken. Vi ser också att våra elsparkcyklar har bidragit till att åtminstone 480.000 bilresor har uteblivit bara i Stockholm hittills i år.

LÄS OCKSÅ:
Malmö om elsparkcykelkaoset: ”Regeringen måste steppa upp”
Riksdagsledamöter kräver lagändring kring elsparkcyklarna – ”ökat tryck”
Eneroths elscooter-känga till kommunerna: Dags att göra hemläxan

Men antalet utbytta bilresor i dag säger egentligen inte mycket mer än hur det ser ut med nuvarande förutsättningar och stadsbild. Kanske är det mer intressant att fokusera på potentialen, eller att likt forskare från det norska forskningsinstitutet Transportøkonomiskt Institutt (TØI) fundera på hur bilägandet kan påverkas av tillgången på delad mobilitet. 

En enkät som TØI gjorde i Oslo 2020 visade att 2 procent av användarna har sålt sin bil tack vare tillgången på delade elsparkcyklar. Ytterligare 8 procent överväger att göra det. Där pratar vi om en systemförändring som möjliggörs med hjälp av delningsekonomi. 

Statsminister Stefan Löfven säger att 23.000 delade elsparkcyklar i Stockholm är för många.  Min följdfråga är då vad säger han om de 360.000 personbilar som finns bara i Stockholm stad? Hur ser han på all den yta dessa bilar tar i anspråk och hur det påverkar trafiksäkerheten för fotgängare, cyklister och elsparkcyklister? 

Att elsparkcyklarna upplevs som för många är snarare en fråga om hur stadsutrymmet är fördelat. Den OECD-associerade tankesmedjan International Transport Forum konstaterade tidigare i år att delad mikromobilitet har bidragit till att synliggöra behovet av att fördela om stadsytor från bilar till gång, cykel och andra former av små fordon.   

Delad mobilitet handlar inte bara om effektivt nyttjande av ytor, utan även andra begränsade resurser. Det möjliggör tillgång till det transportslag som är mest effektivt och hållbart för den specifika resan. Det här är något som EU-kommissionen pekar på i sin strategi för hållbar mobilitet där en av tre pelare handlar om att ”hållbara alternativ måste göras brett tillgängliga nu i ett fullt integrerat transportsystem och sömlöst multimodalt mobilitetssystem”.

Voi strävar efter att vara med och bygga detta nya sömlösa transportsystem genom att bli en integrerad del av kollektivtrafiken. En ny studie från svenska K2 lyfter fram att det i framtiden kan behövas en ändrad uppfattning om vad kollektivtrafik är och hur den ska finansieras för att stödja andra former av delade tjänster. Vi är alltså inte ensamma om att tänka i de här banorna. 

Faktum är att delad mikromobilitet är ett klimatsmart och flexibelt komplement till de bussar och den spårbundna trafik som kollektivtrafiken utgörs av idag. Genom vår fordonsutveckling i Göteborg har vi under våra första tre år lyckats pressa utsläppen från hela livscykeln för en körd Voi-kilometer till att ligga under de genomsnittliga utsläppen per passagerare med buss i Stockholm. 

Jag säger inte det här för att peka ut det ena eller andra som ett bättre alternativ. Det jag vill säga är att vi tillsammans utgör olika pusselbitar i ett system för ökad tillgång till bilfritt resande. 

Faktum är att det finns flera exempel att lära av runtom i Europa. Paris halverar antalet parkeringsplatser för bilar och ordnar p-ytor för delad mikromobilitet. London, Liverpool och andra engelska städer arbetar med exklusiva elsparkcykel-licenser för ökad offentlig-privat samverkan. Bryssel med flera städer har sänkt maxhastigheten för alla fordon till 30 km/h i stort sett hela stadsskärnan. S-Bahn i Stuttgart har testat att djupintegrera Vois tjänst i tågtrafiken vilket har lett till ökat tågresande.  

Debatten om delade elsparkcyklar tenderar att ha ett snävt fokus på kortsiktiga problem. Vi på Voi är självklart ödmjuka inför att vi har stora utmaningar framför oss för att öka ordningen och säkerheten med vår tjänst. Men när allt fler politiker nu vill reglera elsparkcyklar önskar vi att det inte bara blir en fråga om kortsiktig problemlösning. 

Låt oss även prata om hur svensk innovation bidrar till att förändra urban mobilitet från grunden runtom i Europa. I slutändan handlar det här om en möjlighet att accelerera klimatomställningen för transporter i städer på ett resurseffektivt och jämlikt sätt. Det vore synd om vi i Sverige hamnar på efterkälken i den omställningen. 

Fredrik Hjelm är grundare av och vd på det svenska elscooter-bolaget Voi Technology. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna.

 


Innehåll från Beyond RetailAnnons

AI ritar om kartan för marknadsföringsbyråerna

Många bolag är idag beroende av sina byråer för deras annonsering på Google och optimeringsarbetet kring kampanjerna utförs ofta av byråns konsulter helt manuellt. Nu finns det ett bättre sätt.

Nästa generation av sökordsmarknadsföring (SEM) är redan här. Genom att använda maskininlärning kan Beyond Retail ta reda på den bästa strategin för dig och lägga det till omedelbar handling, automatiskt.

Gamla byråmodellen är dyr för dig och lönsam för byrån

Byråerna har höga kostnader för sin personal som de behöver få ersättning för. Men de tar oftast väldigt mycket betalt för enklare manuellt arbete som inte är särskilt krävande eller kvalificerat och som utförs mycket snabbare och billigare av en robot. För att hålla nere kostnaderna anställer man ofta juniora konsulter helt utan erfarenhet av SEM, ger dem en kortare introduktion och sedan får de börja arbeta med ditt konto. Men på fakturan debiteras du oftast ändå ett arvode motsvarande en senior strateg.

Personberoende

Detta gör också att resultaten blir väldigt beroende av vilken konsult som sitter och manuellt optimerar kampanjerna. Duktiga konsulter går snabbt vidare och får mer strategiska arbetsuppgifter och lämnar då raskt över ditt konto till någon ny junior eller någon som inte visat tillräcklig kompetens för att ta nästa steg.

Ett bättre alternativ för SEM och performance marketing

Beyond Retail erbjuder en kombination av en AI-tjänst för optimering och en senior performance marketing specialist för strategi till en kostnad som ofta är betydligt lägre än hos de större SEM-byråerna. Låter det intressant? Hör av dig till oss idag!

Mer från Beyond Retail

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Beyond Retail och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?