1515
Annons

Voi vill stänga av förare som missköter sig

Elsparkcyklar var i fjol inblandade i 630 olyckor, visar ny rapport. Att straffa oansvariga förare och belöna dem som gör rätt är några av de åtgärder som Voi vidtagit för att få ner antalet incidenter. Men framför allt vill bolaget få bukt med parkeringskaoset.

Foto:TT

Transportstyrelsen presenterade tidigare i veckan sin rapport om hur olyckorna med de eldrivna fordonen ser ut. När det gäller elsparkcyklar så inträffade 630 olyckor under fjolåret.  Men alla olyckor sker inte på själva fordonet. Flera olyckor sker nämligen också när de inte används.

”Parkeringsfrågan behöver lösas. Vi vill åt bekvämligheten och att ersätta ännu mer bilfärder. Men vi vill inte ha oordning”, säger Hunter Nilsson.

Vois kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson.
Vois kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson.

Hon berättar att det finns en rad alternativ att titta vidare på. I brittiska Cambridge där Voi opererar finns det särskilda zoner där man får parkera. Geofencing används också i Stockholm. Bland annat i Gamla Stan där det är förbjudet att parkera elsparkcykeln. Tekniken används också för att reducera hastigheten inom vissa områden. Fysiska parkeringsplatser har också fungerat bra. Förare tenderar att använda dem – om de är synliga. 

Därför behöver städerna få fram mer utrymme för den delade mobiliteten. Och att just bilar får uppta en så stor del av de gemensamma ytorna är en fråga som behöver diskuteras, menar Hunter Nilsson.

”Bilarna upptar 50-60 procent av de gemensamma utrymmena och står stilla 95 procent av tiden. Inte att vi vill ha alla dessa ställen ska användas för just elsparkcyklar, utan också för annan form av mikromobilitet och för cyklar. Vi kanske måste ha den diskussionen”, säger hon. 

Från och med mars nästa år kommer parkeringsvakter i bland annat Stockholm att flytta på felaktigt parkerade elsparkcyklar. Kostnaden kommer att falla på operatörerna.

”Om vi ser att en förare missköter sig flera gånger kan vi stänga av användaren från tjänsten”, säger Hunter Nilsson.

Det finns också möjlighet att ge förarna en morot i form av extra credits om de parkerar inom ett visst område. 

”Det är upp till oss att utbilda användare. Bara för att det inte är ditt fordon så betyder det inte att du inte behöver ta hand om det.” 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?