1515
Annons

Voi och Tier: Begränsa antalet elscooter-bolag i svenska städer

De två stora el-scooterbolagen Voi och Tier vill att man begränsar antalet operatörer i de svenska städerna rejält. Samtidigt ger bolagen fyra löften som ska bidra till bättre ordning kring elsparkcyklarna.

El-scooterjättarna vill se färre aktörer i de svenska städerna.
El-scooterjättarna vill se färre aktörer i de svenska städerna.Foto:Christine Olsson

22.000 elsparkcyklar i Stockholm är inte för mycket. Det är bara det att det finns för många aktörer som alla vill vara på samma plats. Det menar de två största el-scooter-operatörerna i Sverige, svenska Voi och tyska Tier som i en debattartikel i Svenska Dagbladet vill att politiker på nationell nivå ska se över lagstiftningen så att kommunerna ska få möjlighet att upphandla eller ge ut licenser. På det sättet kan ge bolagen ett tydligt samhällsuppdrag, ”precis som de privata aktörer som sköter buss- och tågtrafiken.”

Både Voi och Tier vill se
delad mobilitet som ett komplement till buss och spårbunden trafik som i dag utgör kollektivtrafiken.  ”För invånarna ökar flexibiliteten och användaren slipper vara bunden vid ett fordon. När bilen behövs för längre resor är bilpooler ett alternativ”, skriver de i debattartikeln.

I flera europeiska städer är det vanligaste att tre aktörer har ensamrätt på trafiken under en tvåårsperiod med en möjlig förlängning på ett år. Bolagen konkurrerar på samma villkor utifrån riktlinjer som staden satt upp. 

I samma artikel förbinder sig också de båda bolagen att genomföra fyra förändringar som de också åtar sig att driva gentemot andra aktörer i branschen. Bolagen som i dag tillsammans har verksamhet i 200 städer i 15 länder menar att följande åtgärder har visat sig vara de bästa för att få ordning och reda kring elsparkcyklarna:

1. Sänkt hastighet nattetid torsdag till söndag i samtliga svenska städer. Bolagen lovar också att uttöka antalet låghastighets­områden och parkerings­fria zoner.

2. Utkräva ansvar. Samtliga fordon ska få registrerings­skyltar så det ska bli lättare att rapportera in ansvarslös åkning och felparkerade elspark­cyklar. Bolagen lovar också att bli bättre på att stänga av misskötsamma och minder­åriga användare.

3. Investera i infrastruktur. Bolagen åtar sig att finansiera parkerings­infrastruktur om städerna blir bättre på att upplåta mark.

4. Bättre parkering. Användare ska i framtiden behöva ta ett kort på elspark­cykeln efter avslutad resa för att visa att den har parkerats korrekt. 

”Vår förhoppning är att hela branschen skall anamma initiativet och på så vis bana väg för att delad mikromobilitet blir en naturlig del av framtidens transportsystem”, säger Dan Nerén, Tiers policychef i Norden, som tillsammans med Vois policychef i Sverige Tina Ghasemi Liljeqvist författat debattartikeln, i en kommentar till Dagens industri.

 


Då kan miljardärerna flyga med vätgas i tanken

Den amerikanska startupen Otto Aviations ska bygga en vätgasdriven variant av sitt privatjetplan som sägs vara världens mest bränslesnåla. Ambitionen är att få fram ett utsläppsfritt flygplan till 2027.

Cigarrformen sparar bränsle.
Cigarrformen sparar bränsle.

Privatjettillverkaren Otto Aviation ska tillsammans med den vätgas- och elfokuserade flygplanutvecklare Zeroavia ta fram en ny version av jetplanet Celera 500L. Det är ett plan som tillverkaren redan nu marknadsförs som världens mest bränslesnåla. Planets utformning möjliggör för den att flyga på mellan 9,4 och 13 liter flygbränsle per 100 kilometer. Det innebär upp till 80 procent mindre bränsleanvändning jämfört med andra privatjet i samma storleksklass, rapporterar Ny Teknik.

Men målet är att ta utsläppen ända ner till noll med en vätgasmotor från Zeroavia. 

”Zeroavias vätgasdrivna eldrivlina hjälper oss att förverkliga det åtagande Otto har att sänka driftkostnaderna och klimatpåverkan för operatörerna. Otto strävar efter att tillhandahålla de mest effektiva flygplanen i ordets alla bemärkelser: att minimera underhålls- och driftkostnader och att minska utsläppen”, säger Otto Aviations vd William Otto Jr i ett pressmeddelande.

Celera 500L är ännu inte i produktion. Den flygbränsledrivna varianten beräknas vara färdig för serietillverkning 2025 och ska då kunna ta upp till 19 passagerare. Den vätgasdrivna varianten planeras vara tillgängligt 2027.

En nackdel med vätgasdriften är att räckvidden hamnar på 1.850 kilometer jämfört med den fossildrivna som ligger på 8.300 kilometer. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?