1515

Voi får ensamrätt när Storbritannien öppnar upp för el-scootern

Voi gick på bet i Frankrike, men blir en vinnare när Storbritannien öppnar upp för elsparkcyklar. Först ut är Cambridge och Peterborough. Det svenska elscooter-bolaget kommer att bli ensam aktör under en testperiod. 

Snart kan studenter på anrika universitet i brittiska Cambridge ta sig fram med hjälp av svenska Voi.
Snart kan studenter på anrika universitet i brittiska Cambridge ta sig fram med hjälp av svenska Voi.Foto:Voi

Det är glada nyheter för svenska Voi som i förra veckan fick ensamrätt att driva trafik i Storbritannien under en försöksperiod. Detta följs av det bittra beskedet att bolaget förlorade en upphandling som Paris borgmästare Anne Hidalgo drivit igenom för att reglera elscootermarknaden i den franska huvudstaden. 

I stället gick licenserna där till amerikanska Lime, tyska Tier och nederländska Dott. Tillsammans ska de tre aktörerna rulla ut 5.000 scootrar under en tvåårsperiod. 

Men när den brittiska regeringen snabbar på införandet av e-scooterförsök föll valet på svenska Voi. Bolaget kommer nu att förse städerna Cambridgeshire och Peterborough med el-scootrar, och eventuellt också el-cyklar, under en försöksperiod.

”Vi ser den största förändringen i hur människor reser på hundra år och Voi är här för att hjälpa Cambridgeshire och Peterborough att åstadkomma denna enorma förändring i kultur och resevanor, till fördel för båda städerna och dess invånare”, skriver bolagets vd Fredrik Hjelm på bolagets blogg.”

Vois vd Fredrik Hjelm.
Vois vd Fredrik Hjelm.

Verksamheten i städerna kommer att stöttas av 50 tjänster inom bland annat teknik och logistik. Användare kommer att debiteras 1 brittisk pund för att låsa upp en skoter och 20 cent per minut för sin resa, eller så kan de teckna sig för ett månadsabonnemang. Flottan kommer att vara på plats i september och enligt Voi kommer den att integreras med befintlig tåg- och busstrafik runt och i städerna.

Voi säkrade nyligen upp 270 miljoner kronor i riskkapital.  Merparten av pengarna kommer från riskkapitalbolaget VNV Global och ska delvis finansiera entreen i Storbritannien.

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?