1515

VO2 Cap redovisar förlust på 9,4 miljoner

First North-listade mediebolaget VO2 Cap redovisar för årets tredje kvartal ett justerat ebitda-resultat på 2,8 miljoner kronor (-). Det rapporterade ebitda-resultatet var -6,1 miljoner kronor (-) och nettoresultatet blev -9,4 miljoner kronor (-).

Det framgår av bolagets delårsrapport.

De totala intäkterna uppgick till 70,6 miljoner kronor.

VO2 Caps vd Bodil Ericsson Torp skriver i rapporten att bolaget ”på övergripande nivå” ser en god organisk tillväxt i tredje kvartalet, men en lägre rörelsemarginal i jämförelse med motsvarande kvartal i fjol. 

Bolaget gör en proformaredovisning för att illustrera de effekter förvärven av Netric Sales, Leeads och Leeads Partners skulle kunna ha haft om transaktionerna genomförts den 1 januari 2020. 

Enligt denna ökade intäkterna till 70,6 miljoner kronor (62,8) och bruttoresultatet blev 13,7 miljoner kronor (15,1) med en bruttomarginal på 19 procent (24). 

Bolagets ebitda-resultat minskade till 2,8 miljoner kronor (5,5). Ebitda-marginalen sjönk till 4 procent (9). Nettoresultatet uppgick till -0,5 miljoner kronor (0).

Bodil Ericsson Torp skriver i rapporten att mediemarknaden under det tredje kvartalet historiskt sett är något svagare, även om programmatisk/börshandlad annonsering haft högre efterfrågan under perioden.

”Den något lägre marginalen beror främst på ökade investeringar i vårt nya, viktiga affärsområde DOOH (Digital Out of Home)”, skriver VO2 Cap-vd:n vidare.


Innehåll från IntrumAnnons

De vill främja en grönare livsstil genom mindre konsumtion

Intresset för hållbarhet motiverar varannan svensk att begränsa konsumtionen av varor och var femte uppger att de inte får dåligt samvete om de skjuter upp en betalning till ett företag som de uppfattar som oetiskt.

Enligt Intrums senaste undersökning, European Consumer Payment Report 2021, är konsumenter i 24 europeiska länder alltmer oroade och väljer att dra ner på konsumtionen när de går mot en mer hållbar livsstil.

– Svenska konsumenter är bekymrade över klimathotet och med julhandeln inför dörren kan vi se en förändring i konsumtionsmönster. Vår senaste undersökning visar att en allt större andel särskilt hos den yngre generationen, kommer att använda sin konsumentmakt för att välja bort butiker och varumärken som de inte uppfattar som en del av det gröna skiftet, säger Siv Hjellegjerde Martinsen, landschef Intrum i Skandinavien.

Konsumenter anammar ett mer hållbart köpbeteende

Majoriteten av de mer än 24 000 europeiska respondenterna svarade att de handlar mindre än de gjorde före pandemin, för att minska avfallet och leva enklare.

● Sex av tio européer handlar mindre än före pandemin

● Intresset för att minska konsumtionen för att leva mer hållbart är störst bland unga vuxna och kvinnor

● Bland Europas seniorer och föräldrar, som vill föregå med gott exempel för sina barn, svarar två av tre att de i allt högre utsträckning reparerar eller återanvänder saker istället för att köpa nya

… men dyra varor hindrar en mer hållbar livsstil

Ett hinder som stoppar människor från att leva så hållbart som de skulle vilja är att miljövänliga produkter upplevs dyra:

● 54 procent av svenskarna säger att de inte har råd att leva så hållbart som de skulle vilja. Andelen är 58 procent för alla européer

● Nära sju av tio låginkomsttagare i Europa säger att de skulle ha levt mer hållbart om de hade haft råd

Konsumentmakt för att skapa positiv förändring i samhället 

Över hälften av de svenska respondenterna svarar att de inte vill handla från företag som skadar miljön.

Nästan hälften av de tillfrågade säger att de använder sin konsumentmakt för att skapa positiv förändring i samhället. Fyra av tio svenskar mellan 18 och 37 år skulle inte ha dåligt samvete över en sen betalning till ett företag som de uppfattar som oetiskt.

– Bland de yngre är det en dubbelt så stor andel, jämfört med de äldre respondenterna, som håller med om att de inte skulle ha dåligt samvete för en försenad betalning till ett företag som de anser är oetiskt. Här skiljer sig generationerna åt, vilket kan signalera ungas önskan att leva enligt sina värderingar, säger Siv Hjellegjerde Martinsen, landschef Intrum i Skandinavien.

Om European Consumer Payment Report 2021 

The European Consumer Payment Report 2021 bidrar till insikter om europeiska konsumenters vardag, beteenden och förmåga att hantera sin privatekonomi. Rapporten är baserad på en extern undersökning som har utförts av Longitude i 24 europeiska länder. I årets undersökning har totalt 24 012 konsumenter deltagit. Undersökningen genomfördes mellan 21 juli och 26 augusti 2020. 

Rapporten lanseras den 30 november och kan beställas här 

https://www2.intrum.com/l/700283/2021-11-25/j1p54 

Mer från Intrum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Intrum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?