1515
Annons

Vita väggar stressar vår stenåldershjärna

Mindre vitt och mer natur, dofter och ljudmattor. Företagen måste hämta inspiration från handel och hotell för att öka mysfaktorn och locka tillbaka medarbetarna till kontoren, menar kontorsanalysföretaget Merry Mondays Mia Öhrn.

”Vitt och kalt associerar vi till att ‘här är det vinter och kallt, här finns ingen mat’ vilket triggar signaler som stress i oss”, säger Mia Öhrn.
”Vitt och kalt associerar vi till att ‘här är det vinter och kallt, här finns ingen mat’ vilket triggar signaler som stress i oss”, säger Mia Öhrn.Foto:Camilla Lindqvist

Exdiplomaten Mia Öhrn driver tillsammans med Lena Nyholm kontorsanalysföretaget Merry Monday. Hon möter nu mängder med vd:ar som uttrycker frustration över att varken ledningsgrupp eller andra medarbetare kommer tillbaka till kontoret utan hellre fortsätter jobba hemma som under pandemin. En färsk studie från AMF Fastigheter visar också att 86 procent skulle överväga att tacka nej till ett jobb om kontoret inte levde upp till förväntningarna.

Det är just det som Mia Öhrn nu fixar: lockande och inbjudande kontorsmiljöer.

”Många av våra kontor ser ut som förrådslokaler, vita och lysrörsbelysta, fulla med skrivbord och stolar lite huller om buller. Det finns gott om forskning som visar att vi blir stressade av att ha det rörigt och fult omkring oss”, säger hon.

Enligt neuroestetiken, forskningen om hur vi och våra hjärnor uppfattar färg, form och annan estetik, är det typiskt skandinaviskt ljusa och fräscha med mestadels vitt inte något som egentligen tilltalar oss människor.

”Nej, färger som vi hittar i naturen, när det är varmt och frodigt som mer grönt och blått och även mer murriga färger som du kan tänka dig i en skogsglänta, de är bättre för oss. Det signalerar att här finns mat”, menar hon och förklarar att våra stenåldershjärnor fortfarande ruvar på mycket gamla associationer.

”Vitt och kalt associerar vi snarare till att ‘här är det vinter och kallt, här finns ingen mat’ vilket triggar signaler som stress i oss.”

Neuroestetiskt betyder det att formerna vi har på kontoren med mycket fyrkantigt och hårda kanter också triggar en stressrespons i oss. 

Det bästa och enklaste man kan göra på kontoret är därför att komplettera med organiska material som trä och växter och möbler med mjukare former.

Mia Öhrn slår också ett slag för skönhetens comeback.

”Det är väldigt funktionellt på kontoren i dag, vi har tappat skönheten.”

Vi vill också ha det på kontoren mer som vi har det hemma. I synnerhet efter hemarbetet under pandemin.

”Mysfaktorn, homeyness som det heter i forskningen, det som vi kan känna hemma, har en väldigt positiv inverkan på oss som människor. Vi vill vara i sådana miljöer där vi upplever homeyness”, konstaterar Mia Öhrn.

Hon ser också hur kontoren mer börjar låna logik och estetik från hotell och handel där man redan har vetskapen om vikten av att locka in folk.

”Vi kommer att doftsätta varje företag och kontor. Vi kommer också att ha ljudmattor. Alltsammans för att både locka och stärka företagens varumärken.”

Hon jämför också med butikernas skyltfönster. Kontoren kommer mer att bli företagens skyltfönster. Man vill mer ha en lokal att visa upp för både medarbetare och kunder.

En annan trend hon ser är att både skrivbord och konferensbord är på väg ut.

”Ja, åtminstone att man vänder på steken. Tidigare kanske 75 procent var skrivbordsyta på kontoren och resten mötesrum. Nu blir det tvärtom, 25 procents skrivbordsrum.”

”Det finns också en vetskap att det inte alltid är den på kortsidan av konferensbordet, chefen, som vet bäst. För att få loss allas kunskap och synpunkter krävs en psykologisk trygghet som du aldrig får kring ett traditionellt konferensbord där hierarkin är väldigt tydlig. Då fungerar en soffgrupp betydligt bättre.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?