Annons

Visitas vd vädjar till regeringen: ”Det kommer bli mycket värre”

Hotell- och restaurangbranschen blöder. 60 procent fler konkurser syns i mars jämfört med ifjol - och fler är att vänta. Nu lägger Visitas vd Jonas Siljhammar allt hopp till nya stödpaket från regeringen.

”Jag skulle bli förvånad och besviken om inte något presenteras inom kort”.

Jonas Siljhammar, vd på Visita, om den blödande hotell- och restaurangbranschen.
Jonas Siljhammar, vd på Visita, om den blödande hotell- och restaurangbranschen.

Antalet hotell och restauranger som gått i konkurs mellan den 1-20 mars pekar mot närmare 60 procent fler i mars jämfört med samma period 2019. Det rapporterade Di om igår. 

”Vi är precis i början av en period med kraftiga konkursansökningar, men vi ser redan effekten inom hotell- och restaurangbranschen”, säger Richard Damberg, ekonom på UC, till Di.

Enligt branschorganisationen Visitas senaste siffror ligger hotellbeläggningen i Stockholm i dag på 9 procent. Vid samma tidpunkt i fjol låg den på 70 procent. Omsättningen på restauranger har rasat med drygt 70 procent och allt fler håller på att stänga ner, enligt Vista.

När det gäller konferensverksamheten så hade de 92 anläggningar som Benchmarking Alliance följer i Sverige sjunkit med omkring 90 procent mellan den 16-23 mars jämfört med samma tid förra året.

Visitas vd Jonas Siljhammar beskriver läget som mer än akut och sätter nu allt hopp till nya stödåtgärder från regeringen. 

”Min uppfattning att det arbetas på paket, allt annat vore tjänstefel. Jag skulle bli mycket förvånad och besviken om inte något presenters inom kort. Jag kan inte nog understryka hur bråttom det är.”

Visita har lämnat in sex konkreta förslag till regeringen hur besöksnäringen skulle kunna få hjälp. 

Två av dem rör personalkostnader. Visita vill se ett permitteringssystem som täcker hela lönekostnaderna för företagen samt att arbetsgivaravgifterna slopas tillfälligt.

”Många verksamheter har noll i omsättning och då har man inte möjlighet att ha personal. 

Syftet med förslagen är att få bort kostnaderna från företagens resultaträkning omedelbart”, säger Jonas Siljhammar.

Ett annat förlag handlar om hyreskostnaderna som måste lättas från de blödande företagen.

”Hyran tickar trots att man inte har någon verksamhet. Här är det viktigt att hyresvärdarna drar sitt strå till stacken. Det finns bra fastighetsägare som har förstått den allvarliga situationen, men en del fastighetsägare är mer än tondöva. Det här är en samhällskris, vi är alla i den. Man måste kunna gå med på en hyresreduktion eller tillfälligt stopp i hyran när situationen är som den är, annars har man ju inga hyresgäster.”

Andra förslag som Visita vill se är statligt garanterade medel till framför allt företagen. Man vill att en fond ska upprättas dit drabbade företag ska kunna ansöka om stöd som framför allt är kopplade till restriktioner och beslut som fattats av staten. 

”Vi har kommit till vägs ände och behöver åtgärder nu. Läget är mer än akut när vi ser hur konkurser kommer in. Vi har en mängd hotell som har stängt, och det kommer bli mycket värre inom kort. Vi behöver stöd inom de närmaste dagarna, annars blir det oöverskådliga konsekvenser för besöksnäringen som sådan och för svensk ekonomi och för svenskt samhälle i stort”

”Jag förstår att man inte är van från politikens sida att det går så här fort, och det är inte vi heller.  Men man måste reagera med den hastigheten, annars står vi inför en katastrof, även en mänsklig. Det är många livsverk, både företagare och personal som mister allt.”

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera